پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 669471 تاریخ : 1402/07/22-19:08:34
,11,
بررسی 5 عامل کاهنده هزینه ساخت مسکن

در نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری مطرح شد:

بررسی 5 عامل کاهنده هزینه ساخت مسکن

دستیار وزیر راه و شهرسازی در نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری با عنوان مهار تورّم در بخش ساخت مسکن با بررسی آثار عرضه مصالح ساختمانی در بورس با بررسی ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، 5 عامل مهم در کاهش هزینه ساخت مسکن را اعلام کرد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، روح اله اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی و و دبیر قرارگاه نهضت ملی مسکن در یکصد و چهلمین نشست علمی- تخصصی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری با عنوان مهار تورّم در بخش ساخت مسکن با بررسی آثار عرضه مصالح ساختمانی در بورس، به عنوان مدیر علمی نشست گفت: در سال 1387 قانونی با عنوان قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن داشتیم که در سال 1400 قانون جهش تولید مسکن به عنوان قانون مکمل آن تصویب شد.

اکبری افزود: در این قوانین ما 2 مساله اصلی داریم که یکی افزایش کمیت تولید مسکن (جهش تولید مسکن) و دوم مدیریت عرضه و تقاضای مسکن و کاهش قیمت ساخت مسکن به نحوی است که باعث می شود دهک های کم برخوردار و ضعیف جامعه نیز بتوانند صاحب مسکن بشوند.

بنابراین قوانین از یک طرف باید نظام تامین مالی این طرح متناسب با تولید سالیانه یک میلیون مسکن و ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال برنامه ریزی و حمایت و پشتیبانی شود و از سوی دیگر در بحث فناوری های تولید و مدیریت ساخت و نهاده های تولید نیز باید تحولاتی اتفاق بیفتد که علاوه بر تحقق کمیت در ساخت مسکن قیمت تمام شده و قیمت فروش متناسب با دهک های ضعیف و متوسط جامعه باشد، بنابراین نهضت کاهش قیمت تمام شده امری لازم و ضروری است.

وی با بیان پنج عامل اصلی در مشخص شدن قیمت مسکن، ادامه داد: ما در اصل 31 قانون اساسی در بحث مسکن اقشار نیازمند مثل کارگران حتما باید در ساخت و تولید مسکن فعالیت هایی انجام دهیم و این اقدامات باید به گونه ای باشد که این اقشار کم درآمد نیز بتوانند صاحب خانه شوند.

اکبری تشریح کرد: به همین دلیل برای حمایت از دهک های پایین جامعه در ساخت مسکن، دولت زمین را در قالب طرح اجاره 99 ساله زمین به مردم عرضه می کند که با این طرح، قیمت زمین عملاً از قیمت مسکن حذف شده و یا در طول زمان طولانی قابل پرداخت شده است.

همچنین موضوع دیگر بحث نیروی کار در ساخت و تولید مسکن است که در ایران این هزینه نسبتاً ارزان است.

موضوع سوم بحث مدیریت ساخت توسط سازندگان و انبوه سازان است که با استفاده از فناوری های نوین و روش های نوین مدیریتی، باید هزینه های ساخت مسکن نیز مدیریت شود.

موضوع چهارم بحث مجوزهای ساخت مسکن و حقوق دولتی است که مواردی مثل بیمه، مالیات و هزینه های مجوزهای و پروانه های ساخت را شامل می شود که در این موارد نیز در قانون تخفیفات خاصی را مقرر نموده است.

موضوع پنجم نیز بحث مصالح ساختمانی است که بخش مهم آن هزینه های فولاد و سیمان است که اولا مواد اولیه این مصالح از انفال است و در تولید و عرضه نیز از یارانه های مستقیم و پنهان حمل و نقل و یارانه های انرژی برخوردار است و در صورت مدیریت بهینه، این بخش نیز موجب کاهش هزینه های خرید مصالح ساختمانی برای سازنده و مصرف کننده نهایی فراهم می شود.

دبیر قرارگاه نهضت ملی مسکن در ادامه نشست افزود: در انتخاب راهکار توزیع مصالح ایجاد شفافیت و جلوگیری از رانت شرط لازم است، ولیکن کافی نیست و کارا بودن و اثربخش بودن ساز و کار و تحقق اهداف مقنن از جمله قیمت منصفانه و عادلانه در پایان زنجیره عرضه برای سازنده و مصرف کننده نهایی به خصوص برای طرح های حمایتی مسکن، حذف واسطه ها، دسترسی آسان سازنده ها، پوشش ریسک نوسان قیمت که باعث مشکلات بین سازنده و خریدار و نارضایتی از دولت است نیز از شروط دیگر این راهکار است.

لذا نسبت به عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا ایرادات ماهوی و شکلی وارد است و مبتنی بر این ایرادات، عدم ورود اجباری تمامی این محصولات استرات‍ژیک و اساسی به بورس کالا و یا اصلاحات ساختار و سازوکارها و مکانیزم های عرضه مطرح است که در بحث ساختار برخی از عوامل نظیر تضاد منافع در ساختار سهامداری و کارگزاری بورس کالا توسط فولادی ها و بانک ها و شرکت های تجاری تابعه مانع کاهش قیمت مصالح ساخت مسکن می شود. در بحث سازوکاری بحث شیوه تعیین قیمت پایه شمش و میلگرد فولاد و حجم و سبد عرضه از جمله موارد مطروحه است، لذا باید دید این شیوه عرضه مصالح آیا باعث حذف واسطه می شود و یا اینکه شیوه عرضه خود موجب واسطه تراشی است؟ از قیمت تمام شده تولید تا قیمت پایه عرضه در بورس کالا و تا رسیدن محصول به سازنده نهایی در پایان زنجیره چه میزان شکاف هست؟ آیا در کشورهای دیگر عرضه همه کالاهای استراتژیک مشابه در بورس کالا اجباری است؟

در ادامه وی خاطرنشان کرد: با توجه به ضریب وزنی موثر قیمت این محصولات در طرح های حمایتی مسکن، مطرح شدن این مباحث در جلسات کارشناسی و نخبگانی و مدیریتی با هدف بهبود کیفیت زندگی مردم ضروری است و بعد از طرح موضوع به عنوان یک تلنگر در ماه گذشته، تصمیمات نسبتا خوبی در راستای کمک به حل مساله گرفته شده، ولی تا حد مطلوب فاصله جدی است.

اکبری ابراز امیدواری کرد: امیدواریم سرانجام همه بخش ها با ارجح دانستن منافع مردم و کشور، به نهضت جهش تولید مسکن و کاهش قیمت تمام شده مسکن و خانه دار کردن مردم بپیوندند و در اجرای این طرح ملی مانع زدایی کنند تا شاهد رشد ساخت مسکن توام با کاهش تورم باشیم.

گفتنی است این نشست با حضور ایرج رهبر رییس هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران و رییس پیشین هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران، رضا شکوری عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر تهران و علیرضا صادقی رییس اداره نظارت بر بازار بورس های کالایی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 211
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران