زین العابدین هاشمی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در پاسخ به این پرسش مهر که آیا صادرات منجر به کمبود کالا در بازار داخل شده است، گفت: در مدت دو سال گذشته صادرات روند کاهش داشته و پیش بینی می شود تا پایان سال صادرات خشکبار کمتر از یک میلیارد دلار باشد. این در حالی است که در سال های قبل سابقه صادرات 3.5 میلیارد دلاری هم در بخش خشکبار رقم خورد.
وی افزود: امسال صادرات خشکبار بیش از 50 درصد کاهش را تجربه کرد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه 80 تا 90 درصد محصولات خشکبار ایران صادر می شود، بیان کرد: با این وجود همان طور که آمد صادرات امسال کاهشی بود. علاوه بر این نباید فراموش کرد بین محصولات صادراتی و محصولات توزیع شده در بازار داخل تفاوت است؛ محصول بازار، آجیلی و به معنی کیفیت بالاست؛ اما چون با چند واسطه به دست مصرف کننده می رسد قیمت ها نامتعارف به نظر می رسد. ضمن اینکه نمی توان تأثیر نوسان بازار ارز را نادیده گرفت.
آمار صادرات خشکبار
دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در پاسخ به آمار صادرات خشکبار از کشور گفت: صادرات سال 99، 2.5 میلیارد دلار بود. این عدد سال 1400، 1.5 میلیارد دلار شد. امسال هم در 10 ماهه نخست سال 790 میلیون دلار خشکبار از کشور صادر شد.
هاشمی درباره وضعیت صادرات پسته هم گفت: صادرات این محصول استراتژیک امسال بیش از 70 درصد کاهش یافت. به عنوان مثال در 10 ماهه نخست سال 99، 164 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 104 میلیون دلار پسته از کشور صادر شده بود که این عدد در سال 1400 به 119 هزار تن به ارزش 797 میلیون دلار رسید اما امسال این عدد فقط 46 هزار تن به ارزش 328 میلیون دلار بود. بنابراین قیمت بالای برخی اقلام خشکبار و آجیل در بازار داخل مربوط به صادرات نبوده ضمن آنکه عنوان شد محصول صادراتی با آجیل عرضه شده در بازار متفاوت است.
دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در پایان اظهار کرد: پیش بینی می شود حجم تولید سال آینده افزایشی باشد زیرا امسال صادرات افت زیادی داشت و بخشی از محصولات امسال به محصولات جدید سال آینده اضافه شده و 1402 سال بحرانی برای حوزه خشکبار خواهد بود.