پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 799 تاریخ : 1390/04/15-00:00:00
,10,
*گشایش جشنواره فرش‌های عشایری*

*گشایش جشنواره فرش‌های عشایری*

ششمین جشنواره فرش و دستبافته‌های روستایی و عشایری ایران از دیروز در کاخ موزه نگارستان مجموعه فرهنگی ـ تاریخی سعدآباد افتتاح شد و تا 24 تیر ماه دایر خواهد بود.

سعیدمحمدزاد اکبری، رییس این جشنواره گفت: در این جشنواره 30 تولیدکننده نمونه از سراسر کشور آخرین دستاوردها و تولیدات خود را در معرض نمایش گذاشته‌اند و در این جشنواره بیش از یک هزار دستبافته‌های عشایر مناطق مختلف ایران از جمله عشایر قشقایی، بختیاری، سیرجان، ساوه و قم در قالب قالی و قالیچه، گلیم و گبه و جاجیم به مدت 10 روز در محل کاخ موزه نگارستان به نمایش درآمده است.

وی از مهمترین برنامه‌های جانبی این جشنواره را برپایی سیاه چادر عشایری، نمایش زنده بافت فرش و موسیقی سنتی عشایر ذکر کرد و افزود: با توجه به این که فرش‌های عشایری از گزند کپی‌برداری مصون مانده‌اند، جا دارد با ارزش‌افزوده بتوانیم در زمان حاکمیت اقتصادی، اقتصاد فرش را شاهد باشیم و برگزاری چنین جشنواره‌هایی در خارج کشور نیز می‌تواند نقش موثری در شناساندن فرهنگ اصیل عشایر و این‌گونه فرش‌های اصیل دستباف داشته باشد.

همچنین سهراب گوراوانچی، تولیدکننده فرش‌های عشایر و بختیاری نیز در این مراسم عنوان کرد: یکی از معضلات این حرفه نبود نیروهای جوان و نداشتن انگیزه درافراد میان‌سال بافنده برای ترقی و پیشرفت است.

وی افزود: فرش اگر با معیارهای کشور ساخته شود، هیچ مشکلی با ایرانی و پاکستانی بودنش نیست. ما در دنیا به سه چیز معروف هستیم؛ فرش ایرانی، شعر و ادب ایرانی و گربه ایرانی.

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: هویت فرش ایرانی به هیچ وجه از بین نرفته و بحث اقتصادی این کالا هنوز با مشکل مواجه نشده است. در همین راستا ارگان‌های مربوط به فرش باید دلسوزانه‌تر و کارشناسانه به این موضوع نگاه کنند تا بازارهای جدید به وجود آمده با تحریک نیروهای جوان بافنده تحریک شوند و به صورت پلکانی به جایگاه خودمان که یکی از هویت‌های ملی است دست پیدا کنیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 215
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران