به گزارش شبکه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،شهریار افندی زاده در جشن از رده خارج کردن یک میلیون خودروی فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور افزود: به همین منظور به ازای هر اتوبوس150میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت میشود و شرکتها نیز به صورت لیزینگ و اقساط تسهیلاتی اعطا می کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: با خروج این تعداد اتوبوس از چرخه حمل و نقل عمومی متوسط عمر ناوگان اتوبوس رانی امسال به 12 سال و در برنامه پنجم توسعه به 10 سال برسد.
رئیس سازمان راهداری در ادامه به خروج2500 دستگاه مینیبوس فرسوده اشاره کرد و گفت: امسال این تعداد مینیبوس فرسوده نوسازی میشود که80 میلیون ریال کمک بلاعوض30 میلیون ریال ارزش اسقاط و 200 میلیون ریال ارزش اقتصادی ارائه میشود.وی ابراز امیدواری کرد: عمر ناوگان مینیبوسها تا پایان امسال به 18 سال و تا پایان برنامه پنجم به10 سال برسد.افندی زاده نوسازی ناوگان باری را از دیگر برنامه های وزارت راه و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در چند سال اخیر دانست و گفت: به همین منظور در سال87 مقدمات طرحی آماده شد و در سال 88 به تصویب رسید که بر اساس آن در پنج سال عمر ناوگان را به10 سال برسانیم اما یکی از مشکلات در بخش حمل و نقل باری این است که بیش از90 درصد کامیونها مالکیت فردی دارند.
وی با اشاره به اینکه عمر ناوگان باری 15 سال است گفت: کامیونهای سبک عمر کمتر و کامیونهای سنگین عمر بیشتری دارد.افندی زاده افزود: یک کامیون با عمر50 سال در هر100 کیلومتر 70 لیتر گازوئیل مصرف میکند در حالی که یک کامیون نو30 لیتر گازوئیل در هر100 کیلومتر مصرف دارد.
وی با اشاره به طرح مشترک وزارت راه ، وزارت بازرگانی و ستاد حمل و نقل سوخت در زمینه حذف20هزار کامیون فرسوده گفت: بر این اساس برای نوسازی کامیون ها20 درصد صاحبان خودرو پرداخت می کنند ،30 درصد از طریق شرکتهای خودروساز و50 درصد نیز از طریق صندوق توسعه ملی تأمین می شود.افندیزاده افزود: در مجموع در پنج سال آینده 100 هزار کامیون فرسوده از رده خارج خواهد شد.معاون وزیر راه و ترابری ، ایجاد شرکتهای توانمند در بخش حمل و نقل برونشهری طرح مشترک از طریق صندوق توسعه ملی و ترکیبی از تولیدات داخلی و وارداتی در بستههایی ویژه برای طرحهای جایگزینی و نیز عرضه خدمات پس از فروش از طریق صنایع داخلی از دیگر محورهایی است که باید در برنامههای آینده به آنها توجه خواهد شد.