پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 5809 تاریخ : 1391/04/24-00:00:00
,6,
انتقاد شدید معاون وزیر از سود های کلان واردات خودرو!

انتقاد شدید معاون وزیر از سود های کلان واردات خودرو!

خبرگزاری بانک وصنعت:سود های میلیاردی واردکنندگان خودرو از یک سو و آشفته بازار خودروهای وارداتی در ایران از سوی دیگر باعث شده تا رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران به شدت نسبت به ای

 بهروز علیشیری در این باره گفته که برخی شرکتهای داخلی سالهاست که از شرکتهای خودروسازی معتبر خارجی مانند تویوتا خودرو وارد ایران می‌کنند، اما سوال اینجاست که چرا تویوتا بعد از این همه سال واردات صرف، اقدام به سرمایه‌گذاری در کشورمان برای تولید محصولاتش نکرده است؟

وی گفته که شرکتهای داخلی به دلیل ضعف و ناکارآمدی قادر به فشار به شرکای خارجی خود برای سرمایه‌گذاری مشترک در کشورمان به ویژه در حوزه تولید نیستند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی این‌را هم گفته که برخی شرکتهای داخلی تنها نقش دلال را در واردات محصولات خارجی بازی کرده و متاسفانه حاضر نیستند وارد مشارکت تولیدی با شرکای خارجی‌شان شوند یا دست کم قدرت مشارکت تولیدی با شرکای خارجی خود را ندارند.

این در حالی است که علیشیری پیشتر  از مذاکره با یکی از خودروسازان معتبر خارجی به منظور سرمایه‌گذاری در ایران خبر داده بود. البته به نظر می‌رسد این مذاکره نتیجه‌ای در بر نداشته و باعث انتقاد معاون وزیر امور اقتصاد از عملکرد واردکنندگان خودرو به کشور شده است.

محاسبه قیمت خودروهای وارداتی با قیمت فروش این خودروها در بازار حاکی از آن است که واردکنندگان از کنار واردات هر دستگاه خودرو به ویژه خودروهای لوکس بین 50 تا 100 میلیون تومان سود خالص به جیب می‌زنند که در فضای اقتصادی ایران کنونی دستیابی به چنین سود هنگفتی برای هر فعال اقتصادی بیشتر به یک رویا می‌ماند.

سود هنگفت واردات خودروهای خارجی به کشور در حالی به جیب تعداد معدودی از واردکنندگان می‌رود که متوسط درآمد مردم ایران براساس آمارهای منتشر شده بین 700 تا 800 دلار در ماه بوده و بسیاری از مردم برای خرید ارزان‌قیمت‌ترین خودرو موجود در بازار از هزار جا درخواست وام و قرض می‌کنند.

تعدادی از شرکتهای خارجی سال‌هاست که در بازار خودروهای وارداتی ایران حضور دارند، اما در این مدت حتی یک دلار هم در صنعت خودروسازی کشورمان سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. از سوی دیگر طی سال قبل و امسال حجم واردات خودروهای لوکس به کشور به شدت افزایش یافته و این موضوع بار دیگر سود میلیاردی واردکنندگان خودرو را پررنگ‌ کرده است 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 205
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران