ابوالحسن خلیلی دبیر کل کانون انجمنهای صنفی صنایع غذایی ،از افزایش 70 درصدی صادرات در این بخش خبر داد و گفت:با توجه به مزیتهای نیروی انسانی، فناوری، ماشینآلات، بازار ملی و منطقهای 500 میلیون نفری، از ظرفیتهای خوبی برای صادرات محصولات صنایع غذایی برخوردار است.
وی افزود: صادرات محصولات صنایع غذایی از سال 1382 که 250 دلار بوده روند رو به رشد داشته و از 900 میلیون دلار در سال 89 با 70 درصد افزایش به بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون دلار در سال جهاد اقتصادی (سال گذشته) رسید.
خلیلی به تنوع کمی و کیفی محصولات غذایی ایران و توجه به بازارهای منطقه ای اشاره کرد و اظهار داشت:تا سال 89 شیرینی و شکلات دو محصول با رتبه برتر صادرات صنایع غذایی بودند که در سال 1390 گوی سبقت و رتبه نخست را صنایع لبنی با 542 میلیون دلار از آن خود کرد و صادرات شکلات هم به بیش از 467 میلیون دلار رسید.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت بازار کشورهای منطقه گفت: قطر هم در کنار دیگر مناطق مورد توجه ایران است و در بلند مدت به دنبال پایداری، استمردار صادرات و گسترش بازارهای فرامنطقهای در مناطقی مثل آفریقا هستیم.
دبیر انجمنهای صنفی صنایع غذایی از ا فزایش صادرات محصولات صنایع غذایی به عراق خبر داد و گفت:ترکیه به دلیل تبلیغات وسیع،حمایت دولتی و روان بودن صادرات رقیب جدی ایران است