مجتبی فیض الهی در مصاحبه با رادیو ( صدای جمهوری اسلامی ایران) افزود : برای تحقق اهداف سال تولید ملی چهار محور کاری داریم که شامل 1) حضور در بازارهای جدید مانند چین ، ژاپن و برزیل 2) استفاده از برخی کشورها به عنوان پل صادراتی مانند لبنان و امارات 3)توسعه بازارهای قدیم فرش دستباف ایران مانند اروپا و 4) حضور گسترده تبلیغاتی در کشورهای خدف مانند آلمان و چین است.
حضور در همه نمایشگاه های خارجی چین و ژاپن و برزیل و استفاده از فضاهای پاویون جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارج در اولویت قرار دارد.
فیض الهی افزود: در عرصه های داخلی هم برای تقویت طرف تقاضا جشنواره های فروش مانند گره زرین را برگزار می کنیم.
فیض الهی گفت: امسال از تولید کنندگان داخلی با بیمه بافندگان ، ارائه کمک های فنی و منابع مالی و بانکی حمایت خواهیم کرد و کارگاه های فرش دستبافی را توسعه می دهیم.
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران هم خواستار ساماندهی قیمت ها و حمایت از طرف های عرضه ( تولید) و تقاضای فرش دستباف کشور شد و گفت : در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی باید امور بافندگان مانند بیمه فعالان این هنر - صنعت و توسعه بازار داخلی و خارجی محصولات این بخش را در اولویت قرار دهیم.
عباس کسایی فر با اشاره به بالارفتن نرخ ارز در بازار گفت: قیمت فرش دستباف نیز اندکی افزایش یافته است و چون بخشی از مواد اولیه، مانند ابریشم و کرک ، وارداتی است که افزایش قیمت ارز، روی قیمت آنها تاثیر می گذارد.
وی افزود : سالانه بیش از 800 هزار ازدواج در کشور صورت می گیرد و می توان بخشی از تسهیلات وام ازدواج تا 6 میلیون تومان را به خرید فرش دستباف اختصاص داد که اتفاق بزرگی در صنعت فرش و اشتغال و گردش پولی رخ می دهد ، اما این وام افزایش یافت و نصیب فرش دسبتباف نشد.
عباس کسایی فر ، ارائه وام بدون بهره برای خرید فرش دستباف و جذب فرش های دست دوم را نیز در رونق خرید فرش دستباف مهم دانست.
عباس کسایی فر گفت: فرش دستباف هویت ایرانی دارد و دارای مزایای بی شماری است که متاسفانه تاکنون تبلیغات زیادی در خصوص آن صورت نگرفته است.
کسایی فر گفت : معمولا قیمت بالای فرش دستباف یکی از دلایل بی انگیزگی برای خرید آن در داخل بیان می شود اما هموطنان ما از مزایای مثبت این هنر- صنعت اطلاع دقیقی ندارند.
وی افزود : بیش از 85 درصد از فرش های دستباف ایرانی به خارج از کشور صادر می شود و 15درصد بقیه نیز در بازار داخلی به فروش می رسد اما در نهایت به عنوان فرش کهنه صادر می شود ، چون این فرش ها در خارج خریدار دارد.
توسعه بازرگانی فرش دستباف و عبور از تولید سنتی به سوی تولید براساس تقاضاها و سلایق و خواست های جهانی فرش باید در اولویت باشد.
کسایی فر تاکید کرد : صادرات فرش ما نباید محدود به بازارهای خارجی سنتی باشد ، بلکه باید بازارهای جدیدی پیدا کنیم. بهترین مرکز فرش ما هامبورگ آلمان بوده که کاهش یافته اما دنیا تمام نشده است و باید به دنبال راهکارهای دیگری باشیم.
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران در ادامه با اشاره به فعالیت حدود 7 تا 8 میلیون نفر در کشور در بخش های مرتبط با فرش دستباف گفت: ارائه تسهیلات برای خرید فرش دستباف در کشور هم به نفع مصرف کننده ایرانی است و هم با حفظ تولید، به توسعه اشتغالزایی و گردش بیشتر منابع مالی در این هنر - صنعت کمک می کند.