در آستانه تاسیس این شرکت در 24 اسفند ماه و فرا رسیدن سـال جـدید نشست کوتاهی را با احمدرضا شیشهگر؛ مدیر امور مهندسی شرکت حفاری شمال ترتیب دادیم تا به فعالیت های صورت گرفته در این بخش نگاهی داشته باشیم . ماحصل این گفتگو در ادامه می آید: بـرای خـوانندگان ما، کمی از خودتان و سبقهی حضورتان در صنعت حفاری ایران سخن بگویید. ضمن تبریک سالگرد تأسیس شرکت حفاری شمال به تمامی همکاران و حفار مردان صنعت حفاری و تبریک پیشاپیش فرا رسیدن سال نو و آرزوی سالی خوش، در پاسخ به این پرسش باید بـگــویـم کـه فعـالیـت کـاری خـود را بـا مـدرک کارشناسی برق گرایش قدرت از وزارت تعاون در سال 1360 آغاز کردم و سپس برای مدت کوتاهی در شرکت فولاد خوزستان و نهایتاً در شرکت ملی حفاری ایران از سال 1368 به عنوان رئیس اداره مهندسی و برنامه ریزی تعمیرات تا 1388مشغول بکار بوده ام. از سال 1388 در مسند مدیریت امور مهندسی شرکت حفاری شمال به فعالیت های خود در این عرصه تداوم بخشیده ام. مدیریت امور مهندسی انجام چه وظایفی را بر عهده دارد؟ در واحد مدیریت امور مهندسی در شرکت حفاری شمال فعالیت های گسترده ای از جمله نظارت بر نصب و راه اندازی تجهیزات برقی ، مـکـانیکی، بازرسی و کنترل تجهیزات حفاری نظارت و مشارکت و خرید راه اندازی دستگاه های حفاری خشکی و دریایی، نظارت و مشارکت در بازسازی دستگاه های حفاری صورت می پذیرد. قلب تپنده هر شرکت عملیاتی، در اصول مهندسی طرح های آن نهفته است. جناب عالی به عنوان مدیر امور مهندسی شرکت حفاری شمال چه تدابیری را برای اجرای درست و دقیق پروژه ها و رضایتمندی کارفرمایان داخلی و خارجی به منصه اجرا درآورده اید؟ همانطور که میدانید مدیریت امور مهندسی در تـشـکـیـلات و سـاخـتـار شـرکـت هـای فنی، تخصصی یکی از زیربنایی ترین و محوری ترین واحدهاست. مدیریت امور مهندسی به عنوان کانون فکر فنی،تخصصی انجام هر گونه تصمیم گیری را در زمینه های خرید، ساخت، بازسازی، استانداردها و ... برای سازمان فراهم و پیگیری مـینـمـایـد. گفتنی است این مدیریت با جذب متخصصان و کارشناسان مجرب و کارآزموده در تمامی بخش های فنی، تخصصی گزارشات لازم و کارشناسی شده را بررسی، طبقه بندی، مدون و اجرا می نماید. همچنین امور مهندسی ضمن رابطه تنگاتنگ با دستگاه های حفاری خشکی و دریایی و خدمات فنی تخصصی وابسته تمامی نیازهای عملیاتی رامرتفع و پیگیری می نماید. به منظور توسعه فعالیت های مدیریت امور مهندسی چه فعالیت هایی را صورت داده اید؟ بر اساس تجربیات حاصله در بخش مهندسی امور مهندسی شرکت حفاری شمال با تشکیل ادارات کل مهندسی حفاری، اداره مهندسی و برنامه ریزی تعمیرات، اداره بازرسی فنی، اداره پژوهش و فناوری ساخت، اداره مهندسی شیمی، اداره مهندسی کالای حفاری و اداره مهندسی ساختمان اولین گام مهم را در ایجاد زیر ساختهای لازم فراهم نمود و همان طور که از واحدهای تحت سرپرستی استنباط می شود، این مدیریت یکی از مهمترین و کلیدی ترین مدیریت ها در بخش های فنی، مهندسی، تخصصی است و شکی نیست که تمامی این فعالیت ها در جهت تحقق رعایت استانداردهای بین المللی در بخش صنعت حفاری و کسب رضایت مندی کارفرمایان داخلی و خارجی است. جایگاه مدیریت امور مهندسی در حفاری شمال کجاست؟ اصولاً نقش مدیریت امور مهندسی در سازمان یک نقش کیفی است و کنترل، نظارت و راهبری عملیات حفاری و خدمات فنی وابسته آن را عهده دار است به همین منظور شرکت حفاری شمال گامهای اولیه را به جهت بهبود و بهینه کردن و کـانالیزه شدن فعالیتهای فنی،مهندسی برداشته است و توانسته است در ظرف زمانی کوتاه با اتکا به نیروهای جوان و تحصیل کرده این ساختار را در سازمان شکل داده و بر اساس آن حرکت کند و بهترین اندیشه در این خصوص اصلاح فرآیندهای فنـی، مهنـدسـی بـوده است، چگونگی القاءو فرهنگسازی اجرا و پروسس کار در سازمان یکی از اساسی ترین راهکارهای کیفی بشمار می آید و خوشبختانه این مدیریت توانسته با به کارگیری تکنولوژی های کلیدی و پیوند آنها با فعالیت های فنی، تخصصی موجود حرکت خوبی را آغاز و بر اساس اهداف از پیش تعیین شده و استراتژیک حرکت نماید. شرکت حفاری شمال در 9 سال گذشته چه پیشـرفـت هایی از حیث مهندسی طرح ها و پروژهها داشته است؟ و اصولا شرکت حفاری شمال در حوزه مهندسی طرح ها از چه شرکت های معتبری الگوبرداری کرده است؟ مدیریت امور مهندسی در طی دو سال گذشته در شــرکــت حـفــاری شـمــال تـشـکـیــل شـده و فعالیتهای این مدیریت به صورت غیرمتمرکز انجام میشد و در این رابطه با درایت مدیرعامل مجرب و متعهد، این مدیریت به شکل کنونی سازماندهی گردید و برای نمونه قابل ذکر است که این مدیریت در سال 90 توانست 95 % از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را تحقق بخشد و این نشان دهنده هماهنگی و انسجام و تلاش در کلیه بخش های این مدیریت است. اهم فعالیت های صورت گرفته سال های اخیر در مدیریت امور مهندسی چه مواردی را شامل می شود؟ نـظــارت و بـازرسـی سـاخـت دستگـاههـای حفاری دریایی سحر یک و دو در کشور چین یکی از فعالیت های صورت گرفته در مدیریت امور مهندسی است که در این خصوص باید گفت که خوشبختانه همان گونه که می دانید دستگاه دریایی سحر-1 ماه گذشته به ناوگان شرکت اضافه گردید، خرید، نظارت، بازرسی و ساخت و از همه مهم تر انتقال دستگاه در سایه تحریم های بین المللی از جـمله تلاش هایی بود که انصافاً با درایت و راهـبری مدیریت شرکت و با همکاری تمامی مجموعه شرکت حفاری شمال میسر گردید. این دسـتـگـاه با توان HP 3000 یکی از مجهزترین دستگاههای حفاری است که به زودی فعالیت خود را در خلیج فارس آغاز خواهد نمود. شـرکـت حـفـاری شـمـال بـه دلیل سود 70 درصدی دستگاه های دریایی و هم چنین کشف حوزه نفت و گاز در دریای خزر و تقاضای بازار و همچنین سیاست گذاری دولت در افزایش تولید به ویژه در حوزه های مشترک مصمم است تا فعالیت های خود را در بخش دریا توسعه دهد و به عنوان یکی از پیشگامان این صنعت ، حفاری در آب های عمیق و کم عمق را راهبری نماید. دستگاه دریایی ایران خزر در ترکمنستان، دستگاه دریایی نیمه شناور امیرکبیر در آبهای عمیق (800 متری) و همچنین دستگاه دریایی سحر1و2 و در خلیج فـارس حضور این شرکت را در فعالیت های دریایی نشان می دهد. عقد قرارداد و خرید دستگاه حفاری خشکی 119 (جایگزین دستگاه 118) با HP2000 یکی دیگر از مواردی است که در مدیریت امور مهندسی محقق شد. این دستگاه نیز که جایگزین دستگاه 118 است از گمرک ترخیص گردیده و در مراحل آماده سازی بوده و به زودی به کار گرفته خواهد شد. هـمچنیـن بـه مـواردی همچـون پیگیـری و نظارت بر بازسازی دستگاههای حفاری خشکی 110و111 ، انجام مقدمات اولیه جهت بازسازی دستگاه حفاری دریایی ایران خزر، پیگیری مراحل عقد قرارداد سرویس مدیریت پسماند گل حفاری و دستگاه های کنترل مواد شرکت Brand T جهت سکوی نیمه شناور امیرکبیر، خرید یکدستگاه پمپ تراک سیمانکاری، طراحی ،ساخت، نصب و راهانـدازی Drill Watch بـر روی دسـتگاه های حفاری که این دستگاه مونیتورینگ عملیات حـفـاری را انجام می دهد و تمام رکوردهای دستگاه را که قبلاً بر روی چارت ثبت می گردید بـه صـورت دیـجـیـتال نشان می دهد و تمامی اطلاعات به صورت همزمان قابل بررسی و ارسال است ، اخذ گواهینامه های کلاس GL دستگاه ایران خزر، LR شناورها، نصب و راه اندازی نرم افزار PMS بر روی شناورهای کاسپین 1و2، سکوی حفاری نیمه شناور ایران امیرکبیر و ایران خزر نیز می توان اشاره کرد که در امور مدیریت مهندسی شرکت حفاری شمال محقق شده است. گفتنی شرکت حفاری شمال با توجه به گسترش فعالیت های عملیاتی در دریا توانسته علاوه بر 2 دستگاه شناور ایران کسماء و ایران بهشهر، راهبری شناورهای کاسپین 1 و 2 را نیز عهده دار باشد.برنامه ریزی جهت انجام تعمیرات و سرویس دهی تجهیزات، پیگیری جهت پیاده سـازی ISM Code سکوی حفاری ایران خزر، بارزسی دوره ای کلیه ی تجهیزات برقی، مکانیکی و حـفاری دستگاه های حفاری خشکی، عقد قرارداد ساخت قطعات یدکی با مجتمع صنایع شهید شاه آبادی را در حفاری شمال در واحد مدیریت امور مهندسی صورت داده ایم که نظارت بر ساخت قطعات مذکور به عهده اداره پژوهش است. لازم به ذکر است که با توجه به سیاست ها و اهداف سازمان در راستای بومی سازی ساخت قطعات در داخل و جلوگیری از هدر رفت سرمایه کـشـور شـرکـت حـفاری شمال نیز با تعامل و همکاری با سازندگان داخلی در جهت ارتقای کیفیت قطعات و نیز بالا بردن دانش و تکنولوژی سازندگان با استانداردهای روز دنیا تلاش بر این دارد که قطعات یدکی دستگاه های حفاری را در داخل تولید و در چرخه این صنعت به کار گیرد. در این خصوص اداره پژوهش و فناوری ساخت با هـمـکـاری نـزدیـک با سازندگان، مراکز فنی و مـهـنـدسـی و دانـشـگـاهـی و بـا بـهـره گـیری از کارشناسان مجرب مدیریت امور مهندسی، تلاش می کند تا قطعات داخلی را مورد آزمایش قرارداده و از لـحـاظ کـیـفی مطابق نیازهای عملیاتی و استانداردهای روز فراهم نماید. در خصوص کد گـذاری قـطـعـات یـدکـی کـه در مـدیریت امور مهندسی صورت گرفته باید بگویم که در سال جاری حدود 2000 قطعه در سیستم کد گذاری قطعات در شرکت حفاری شمال طبقه بندی و کد گـذاری گـردیـد. خـریـد وسـاخـت پـایـگاه های پشتیبانی در اهواز و کیش نیز در این واحد انجام گرفت و نیز فضاهای اداری و تغییر کاربری در فضاهای موجود ساماندهی شد که از این منظر اسـتـفـاده بـهینه از فضاهای اداری و نیز تغییر کاربردی فضاهای بلا استفاده از جمله اقداماتی است که توسط (اداره مهندسی ساختمان) در امور مهندسی صورت گرفته است. در حوزه تحت مسئولیت جنابعالی چه تعداد نیروی انسانی و با چه تخصص هایی به کار مشغولند؟ مدیریت امور مهندسی شرکت حفاری شمال دارای 60 نفر نیروی انسانی رسمی و ارکان ثالث کارآمد و مجرب است. گفتنی است از این تعداد 37% در مـقـطـع دکـتـرا و کـارشـنـاسی ارشد در رشتههای مختلف دانشگاهی و مرتبط از جمله حفاری، نفت، برق، مکانیک، شیمی ، متالوژی و ... دارای مـدارک تـحـصـیـلـی هستند که 60%دانش آموخته مقطع لیسانس و3% کاردانی هستند. |