در این نشست طولانی ، قرار شد رئیس جمهوری به 10 سووال نمایندگان پاسخ بدهد و پرسش هایی در همه زمینه های اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و حتی دینی و اعتقادی مطرح شد.
شاید نمایندگان و محافل سیاسی ، حزبی و به خصوص مخالفان دولت انتظار پاسخ هایی غیر از آنچه که احمدی نژاد در مجلس ارایه کرد را داشتند، اما رئیس دولت به شوخی و یا جدی خیلی مسایل را شکافت و در برخی موارد به خطوط قرمز نزدیک شد.
وی هر گونه ناپاکی و تخلفات مالی دولت، کم کاری یا کوتاهی دست اندرکاران اجرایی ، موضوع مکتب ایرانی و... را پاسخ داد اما یک نکته ای که احمدی نژاد به آن اشاره کرد، داد گروهی از نمایندگان را به اسمان برد!.
زمانی که وی اعلام کرد، برخی با فشار دادن یک تکمه مدرک فوق لیسانس اخذ می کنند" شاید منظور اخذ این مدرک برای شرکت در دوره جدید نمایندگی مجلس و ... " بود ، معترضان در مجلس سراز پا نشناختند و توصیه رئیس مجلس نیز افاده نمی کرد.!
دکتر لاریجانی مکرر به این گروه از نمایندگان تذکر می داد که شما سووال کردید و رئیس جمهور نیز پاسخ داد و قضاوت با نمایندگان و مردم است و نباید انتظار داشت که پاسخ ها دقیقا همانی باشد که انتظار است.
دامنه این جمله کوتاه به رسانه های داخلی و خارجی کشیده شد و اینکه عده ای از مسوولان در کشور مدارک دانشگاهی غیر واقعی دارند.!؟
اکنون پرسش این است که چرا فضای دانشگاه های کشور به این سمت و سو کشیده شدند که افراد به آسانی بتوانند بدون داشتن معلومات آن حوزه ، مدارک تحصیلی بالا دریافت کنند و اساسا چرا چنین شبهه های در جامعه ایجاد شد که می توان از برخی دانشگاه های کشور مدرک تحصیلی خریداری یا خدای ناکرده هدیه گرفت. چرا افرادی را بر مصدر بعضی دانشگاه ها منصوب می کنیم که بنا به گفته افکار عمومی احتمالا اقدام به بده و بستان های سیاسی و جناحی و گروهی می کنند.؟!
چرا به ریشه این مساله توجه نمی شود و گروه، کمیته یا ستادی مامور نمی شود، بررسی کند که کدام دانشگاه در چه سالهایی و به چه کسانی این مدارک را به هر شکل ممکن ارایه کرده است. قطعا دانشگاه تهران، صنعتی شریف ، امیر کبیر در مظان اتهام نیستند، لذا مشخص است که باید کدام دانشگاه ها و حتی کدام واحدهای دانشگاهی مورد سو ظن باشند .
باید از معترضان سووال شود که به اصل این مساله اعتراض دارند یا آنکه چرا رئیس جمهوری به مجلس و " فشار دادن تکمه" اشاره کرد و ادای این کلمات را توهین به مجلس تلقی کرده اند.
غیر از آنچه تهیه و خرید و فروش مدارک تقلبی در بعضی مناطق از جمله در تهران متداول است، باید بررسی شود، چرا مدرک گرایی و شایعه هدیه دادن مدرک یا فروختن آن به پول یا امتیاز تا این حد در کشور رواج یافته یا حداقل اخبار و گزارش های وسیعی در این حوزه منعکس می شود.
این وظیفه سنگین بر عهده مسوولان وزارت علوم است که با کنکاش و جدی گرفتن موضوع ، آبروی نظام آموزش عالی کشور را حفظ کرده و شان و جایگاه آن را پاس بدارند.