شرکت های خودروسازی در داخل کشور باید این موقعیت را بهترین فرصت برای تبدیل آن به جلب هرچه بیشتر مشتریان داخلی قلمداد کنند و این گونه تصور نشود که میزان تقاضا و مصرف در داخل بالاست ، بنابراین هرچه تولید کنیم ، مردم خواهند خرید.!!
این شرکت و در صدر آن ها ایران خودرو و سایپا که سالانه بیش از یک میلیون دستگاه اتومبیل تولید می کنند با ارزش گذاری به این زمان به دست آمده ، آن را به فرصتی طلایی تبدیل کنند.
شرکت ها ی داخلی به جای چانه زنی و واسطه گری برای قانع کردن پلیس و مسوولان ذی ربط در خصوص تولیدات بدون کیفیت لازم در مسیر افزایش کیفیت ها تلاش کنند و به معنای خودروی با کیفیت یورو 5 با قیمت متناسب به خصوص با در آمد ها و اقتصادی داخلی تعریف کنند.
آخرین اطلاعاتی دریافت از سوی شبکه تخلیلی ، خبری بانک و صنعت حاکی است که بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک ایران طی دو ماهه نخست سال جاری بالغ بر 4565 خودرو وارد کشور شده است که این تعداد در مقابل 7878 دستگاه خودروی وارداتی طی دو ماهه نخست سال 89 نشان از کاهش 42 درصدی واردات خودرو طی دو ماهه ابتدای سال دارد البته ناگفته نماند با توجه به آنکه در ماههای پایانی سال گذشته شاهد رشد واردات خودرو به کشور بودیم بخشی از این کاهش واردات می تواند ناشی از استفاده سفارش های ثبت شده از سوی وارد کنندگان خودرو در روزهای پایانی سال گذشته داشته باشد که معمولافصل داغی برای فروش خودرو محسوب می شود.
بر اساس آمارهای گمرک متوسط قیمت ثبت شده برای هرا خودرو در دوماهه نخست سال 89 معادل 18.8 میلیون تومان بوده است (معادل 18819 دلار) در حالیکه در دو ماهه اول سال 90 می بینیم که قیمت متوسط خودروهای وارداتی به رقمی معادل 23.2 میلیون تومان (معادل 23323 دلار) رسیده است، مقایسه این دو عدد نشان از رشد 24 درصدی قیمت خودروهای وارداتی دارد و البته افزایش 5 درصدی وزن خودروهای واردتی می تواند به نوعی نشان از تمایل بیشتر وارد کنندگان به خودروهای شاسی بلند نیز باشد، خودروهای که به رغم مصرف بالا با توجه به جامعه هدف این بازار خریداران پرو پاقرص خود را نیز دارند.
با این اطلاعات و اخبار باید منتظر ماند و مشاهده کرد که خودرسازان داخلی چه گلی برسر مصرف کننده داخلی خواهند زد.
اگر تولیدکننده داخلی کالای ایمن و با کیفیت و البته با قیمت مناسب " متناسب با اقتصادی خانوارهای ایرانی " تولید کنند، قدر مسلم مصرف کننده کالای داخلی را با رضایت ترجیح می دهد.
در این راستا توجه به کار و عملکرد نمایندگای های این خودرو سازان بسیار حائز اهمیت است چرا که بسیاری از این نمایندگی ها با جا به جا کردن قطعات خودرو که شخصا شاهد بوده ام ، آبروی خودرو ساز داخلی مانند ایران خودرو را می برند.
نظارت و کنترل نمایندگی و حتی بخش فروش و عرضه در محل کاراخانه یک امری بسیار مهم مدیریتی و الزامی است که هرگز نباید کم اهمیت تلقی شود.
سردبیر شبکه تخلیلی ، خبری بانک و صنعت