به گزارش بانک و صنعت، این طور که برخی مشتریان طی تماس با دفتر روزنامه مدعی شدند، ظاهرا نمایندگیهای برخی خودروسازان با وجود فرا رسیدن موعد، از تحویل خودرو ثبت نامی طفره رفته و عنوان کردهاند پس از اعلام قیمتهای جدید از سوی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، نسبت به تحویل خودروها اقدام خواهند کرد. به عنوان مثال، یکی از شرکتهای خودروساز تجاری کشور در تماس با برخی مشتریان خود عنوان کرده که برای دریافت خودرو ثبتنامی باید مبلغ 30 میلیون تومان (اضافه بر سازمان) بپردازند. این در حالی است که قیمت خودرو ثبتنامی 140 میلیون تومان اعلام شده و مشتریان نیز طی دو مرحله این پول را به حساب شرکت موردنظر واریز کردهاند. این موضوع البته فقط به تجاری سازان مربوط نمیشود، به نحوی که برخی ثبتنامکنندگان خودروهای سواری نیز از عدم دریافت خودرو ثبتنامی خود صحبت به میان میآورند. حتی به گفته یکی از مشتریان، سازمان فروش خودروسازان تاکید کرده که تا قیمتهای جدید از سوی سازمان حمایت اعلام نشود، خبری از تحویل خودروهای ثبتنامی نخواهد بود.
این اقدام برخی خودروسازان اگرچه سبب شده شائبه احتکار خودرو توسط آنها قوت بگیرد و متهم به سوءاستفاده از ماجرای افزایش قیمت شوند، اما خودشان معتقدند کار غیر قانونی انجام نداده و مطابق با نوع قرارداد و طبق عرف مرسوم، رفتار کردهاند. موضوعی که مدیران شرکتهای خودروساز کشور در گفتوگو با خبرنگار ما بر آن تاکید دارند این است که افزایش قیمتها بسته به روش فروش خودرو، اعمال خواهد شد.
به گفته آنها، مشتریانی که پول خودرو ثبتنامی را کامل پرداخت کردهاند، مشمول افزایش قیمت نخواهند شد، اما آنها که روش پیش خرید را انتخاب کردهاند، باید منتظر اعلام قیمتهای جدید از سوی سازمان حمایت بمانند. این بدان معناست که خودروهای پیش فروش شده (خودروهایی که موعد تحویل آنها فوری نبوده و مثلا دو ماه دیگر است)، مشمول قیمتهای جدید میشوند و مشتریان باید برای دریافت خودرو خود، مابهالتفاوت لازم را پرداخت کنند.
هرچند هنوز افزایش قیمتها به صورت رسمی اعلام نشده و مشخص نیست هر خودرویی چقدر گران میشود، اما چون خودروسازان برای اکثر قریب به اتفاق محصولات خود درخواست افزایش قیمت دادهاند، بنابراین بیشتر ثبتنامکنندگان در روش پیش فروش، باید پول بیشتری برای دریافت خودرو ثبتنامی شان بپردازند. در این مورد مدیرفروش ایران خودرو با بیان اینکه افزایش قیمت شامل همه خودروها نمیشود، میگوید: مشتریانی که تمام پول خودرو را واریز کرده یا چک دادهاند، مشمول قیمتهای جدید نخواهند شد و طبق قرارداد تنظیم شده قبلی، با آنها رفتار خواهد شد. علیاصغر سرایی نیا میافزاید: آن دسته از مشتریانی که خودرو را پیش خرید کردهاند و مثلا موعد تحویل آنها سال آینده است، باید مطابق با قیمتهای جدید، مبلغی را اضافه بر سازمان بپردازند. به گفته سرایی نیا، این روش کاملا متناسب با عرف بوده و طبیعی است که وقتی کسی پول کامل خودرو را نداده، باید مطابق با قیمت روز، با وی حساب و کتاب کرد. مدیرفروش ایران خودرو همچنین در واکنش به اینکه گفته میشود سازمان فروش این شرکت همکاری لازم با ثبتنامکنندگان را نداشته و نسبت به تحویل به موقع خودروها اقدام نمیکند، میگوید: ایران خودرو طبق تعهدی که کرده خودروهای ثبتنامی را تحویل خواهد داد و اگر نمایندگی تخلفی در این مورد انجام دهد، مواخذه میشود. وی از مشتریان نیز خواست در صورت مشاهده رفتار خلاف از سوی سازمان فروش، مراتب را به اطلاع ایران خودرو برسانند.
اما علاوه بر مدیرفروش ایران خودرو، همتای وی در سایپا نیز با تایید اعمال قیمتهای جدید در مورد برخی خودروهای ثبتنامی این شرکت، میگوید: پس از آنکه قیمتهای جدید اعلام شد، سایپا سعی میکند با در نظر گرفتن رضایت مشتریان، یک چارچوب کلی را برای تحویل خودروهای ثبتنامی لحاظ کند.
ابوالحسن سرشار میافزاید: آنها که پول کامل خودرو را پرداخت کردهاند، شامل افزایش قیمتها نمیشوند، ولی مشتریانی که روش پیش خرید را برگزیدهاند، باید مبلغی را اضافه بپردازند.
به گفته وی، مشتریان مگان، تندر-90 و سایپا 111 مشمول افزایش قیمت نمیشوند، اما سایر محصولات ثبتنامی سایپا و پارس خودرو مطابق با قیمتهای جدید تحویل داده خواهند شد.
اما یکی از مدیران تجاری ساز کشور نیز با بیان اینکه افزایش قیمت در مورد برخی خودروهای ثبت نامی اعمال میشود، تاکید میکند: ما معمولا به دو روش خودرو میفروشیم، که در روش اول قیمت را با مشتری فیکس میکنیم و مثلا تعهد میدهیم فلان خودرو را 100 میلیون تومان میفروشیم، که در این روش افزایش قیمتی در کار نخواهد بود. وی میافزاید: اما گاهی قرارداد را طوری میبندیم که مبنای تحویل خودرو، قیمت روز باشد، که در آن صورت قیمتهای جدید اعمال خواهند شد. به گفته وی، خودروسازان تجاری معمولا از روش دوم استفاده میکنند.
سازمان حمایت واکنش نشان میدهد؟
اما طبق آخرین اخبار که اتفاقا از سوی خودروسازان و سازمان حمایت نیز تکذیب نشد، برای افزایش قیمت خودروهای سواری تا مرز چهار میلیون تومان نیز توافقات اولیه صورت گرفته است و برخی دیگر از خودروها نیز ممکن است بین چند صد هزار تا 5/1 میلیون تومان گران شوند.
البته در مورد خودروهای تجاری، افزایش قیمتها بسیار بیش از اینها خواهد بود و احتمالا از همین رو است که تجاریسازان از مشتریان
خواستهاند 30 میلیون تومان اضافه بر سازمان بپردازند. هرچند خودروسازان معتقدند اعمال قیمتهای جدید در مورد برخی خودروهای ثبتنامی، کاری قانونی و مطابق با عرف است، اما چون سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان حساسیت زیادی روی افزایش قیمتها دارد و مشتریان نیز شکایات خود را به آنجا می برند، هیچ بعید نیست این سازمان نسبت به تعمیم قیمتهای جدید به خودروهای ثبت نامی قبلی، واکنش نشان داده و خودروسازان را مواخذه کند.