آیا با همان تصاویر و موسیقی تکراری میتوان از پتانسیل رسانه ملی در راه جذب گردشگر به ایران سود برد؟
رسانه ملی و گردشگری
رویدادها و اتفاقات گردشگری در کشور هنوز برای مسئولان سازمان صدا و سیما آن چنان که باید مهم نیست. این درحالی است که رسانه ملی با زاویه گسترده مخاطبان خود میتواند در شرایط موج تبلیغات منفی علیه ایران موثر واقع شود، اما این امر تنها به نشان دادن تصاویری از کوه و دشت و باغهای ایرانی منتهی نمیشود. گاهی صحبت و اظهارنظر یکی از مسئولان تاثیرگذار در صنعت گردشگری جهان می تواند دید بسیاری از گردشگران دنیا را تغییر دهد.
اسماعیل قادری، کارشناس گردشگری در این باره به CHN گفت: در حال حاضر تبلیغات رسانهای برای سفر به خصوصی در رسانه ملی به معرفی مقاصد، آن هم به شیوه تکراری و یکنواخت بدل شده که پیشپا افتادهترین و سنتیترین شیوه تبلیغ سفر است. این شیوهها را باید بهروز کرد و بستههای تبلیغی جذابی را در زمانها خلوتی سفر ارائه کرد.
به گفته اسماعیل قادری در جهانگردی امروز جهان معرفی مقاصد از سوی منابع تبلیغاتی جای چندانی ندارد چراکه گردشگر از رسانه جلوتر است و خود مقصد را پیدا میکند و دوربینهای تلویزیونی به دنبال او میروند. در نتیجه صدا سیما باید از شیوههای سنتی تبلیغ برای سفر رها شده و به جای تبلیغ برای مقاصد سفر، به آموزش فرهنگ سفر بپردازد. به عبارتی دیگر رسانهها باید از تبلیغ کجا رفتن حذر کرده و به آموزش چگونه رفتن بپردازند.
محرومیت بخشهای تجاری گردشگری از حضور در رسانه ملی
صفحات داخلی چند رسانه نوشتاری، تنها محل مانور و نمایش آگهیهای گردشگری و یگانه راه بازاریابان این حوزه است. این در حالی است که بازاریابی از طریق رسانههای مطبوعه برای جذب گردشگر یکی از دهها راه ممکن و تاثیرگذار در این حوزه مانند رسانه دیداری، نمایشگاههای قوی و پرمخاطب، بیلبوردها و غیره است که تبلیغات گردشگری کمترین امکان حضور را در آنها دارند. یک مدرس دانشگاه و کارشناس گردشگری علت محدود شدن تبلیغات گردشگری به صفحات روزنامهها را طیف گسترده مخاطب داخلی بازار دانست.
محمود ضیایی به CHN گفت: تبلیغات در روزنامههای داخلی مختص مخاطب داخلی است. حال با توجه به اینکه عمده مخاطب بازار گردشگری کشور مخاطب داخلی است و بازاریاب گردشگر کمتر به دنبال هدف خارجی میرود؛ تبلیغات روزنامهای را میپسندد.