به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، اصغر فخریه کاشان افزود:طبق قراردادی که بین ایران ایر و شرکت ای تی آر منعقد شده 9 فروند دیگر از این هواپیماها تا پایان سال 2017 و باقی نیز در سال 2018 تحویل ایران میشود.
وی در خصوص چرایی طولانی شدن مذاکرات با ای.تی.آر گفت: در جریان مذاکرات خرید هواپیماها در ابتدا باید مطمئن میشدیم که خدمات بعد از فروش را میتوانیم داشته باشیم. این خدمات پس از فروش دو دسته هستند، یکی خدمات اصلی است که باید از سازنده موتور بگیریم و دوم خدماتی که از باقی عوامل گرفته میشود.
وی توضیح داد: متاسفانه سازنده موتور هواپیماهای ای تی آر که یک شرکت کانادایی است راضی به ارائه خدمات پس از فروش نبود و ما با این شرکت بر سرگرفتن امتیاز خدمات پس از فروش مذاکرات طولانی داشتیم و مقاماتی از این شرکت در چند نوبت به ایران آمدند.
وی گفت: بعد از سه هفته مذاکره طولانی نهایتا این شرکت متن توافقنامه را امضا نکرد و عدم امضای این توافق از سوی شرکت کانادایی به این معنا بود که اگر این هواپیماها مشکلی پیدا کند ایران امکان گرفتن خدمات پس از فروش و قطعه را ندارد، لذا در برهه ای مذاکرات را متوقف کردیم و با فشار بر کمپانی ای.تی.آر خواستار آن شدیم که این شرکت کانادایی را سرمیز مذاکره بیاورند، با این حال تا همین لحظه ای.تی.آری ها به هر دلیلی نتوانستند این شرکت را پای میز مذاکره بیاورند.
فخریه کاشان ادامه داد: با اعلام مخالفت شرکت کانادایی برای ارائه خدمات پس از فروش، ما هم به ای.تی.آر اعلام انصراف کردیم. مدتی بعد نهایتا از طرف ای.تی.آر اعلام شد که ما خود خدمات نهایی را به شما میدهیم و ایران میتواند از خود شرکت ایتالیایی- فرانسوی ای.تی.آر خدمات پس از فروش را به صورت مستقیم دریافت کند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل ادامه داد: ما اعلام کردیم ایران چگونه و ازچه طریقی مطمئن باشد که شما میتوانید تحت لیسانسی که دارید مجوزهای خدمات پس از فروش را ارائه دهید، لذا خواستار یک نظریه حقوقی و هم چنین تایید آن از سوی کمپانی ای.تی.آر شدیم که نهایتا با این درخواست هم موافقت شد.
وی در این خصوص توضیح داد: نظریه حقوقی به این معنا است که حقوقدانی که مسئول هست بنویسد و بگوید که بر اساس این قرارداد این کمپانی میتواند این خدمات را ارائه دهد و دوم اینکه خود ای.تی آر.هم بنویسد که اجازه دارد این کار را انجام دهیم. در نهایت هر دو درخواست ایران تایید و در حال حاضر کمپانی ای.تی.آر در قرارداد نهایی متعهد به ارائه خدمات پس از فروش به ایران شده است و در صورت نقض قرارداد مجبور به دادن خسارت هستند.
قرارداد ایران ایر ( هما ) با شرکت هواپیماسازی ATR یکی از شرکت های زیرمجموعه ایرباس روز دوشنبه ( امروز) برای خرید 20 فروند هواپیمای ATR 72-600 به امضای مقامات دو شرکت رسید.