پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 2868 تاریخ : 1390/08/23-00:00:00
,8,
بادبان های کشتیرانی والفجر در بورس بر افراشته می شود

چهارشنبه جاری با عرضه اولیه 10 درصد سهام؛

بادبان های کشتیرانی والفجر در بورس بر افراشته می شود

با عرضه 43 میلیون سهم شرکت 43 میلیارد تومانی کشتیرانی والفجر در چهارشنبه جاری و بر افراشته شدن بادبان های آن در بورس، دومین عرضه اولیه شرکت های تازه وارد در بازار سهام رق

 

به گزارش روز دوشنبه بانک و صنعت ،در پی درخواست پذیرش در بورس سال گذشته 6 شرکت کشتیرانی والفجر، سرمایه گذاری کشتیرانی، حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی، کشتیرانی جنوب-خط ایران و ‌کشتیرانی دریای خزر و طبق مصوبه‌ 8 اسفند 89 هیئت پذیرش اوراق بهادار، شرکت کشتیرانی والفجر اواخر اردیبهشت سال جاری در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد .

این شرکت 43 میلیارد تومانی که 99 درصد سهام آن در اختیار شرکت کشتیرانی است، به عنوان چهارصد و شصتمین شرکت پذیرفته شده در بخش «حمل و نقل آبی" گروه و طبقه‌ «حمل و نقل دریایی و حمل و نقل در آب‌های ساحلی با نماد "حفجر" در فهرست نرخ‌های تابلوی فرعی بازار اول بورس اوراق بهادار تهران درج ‌شده است.

به این ترتیب در شرایطی با عرضه 3 درصد سهام پتروشیمی کرمانشاه، طلسم عرضه های اولیه شرکت های جدید در سال جاری بورس شکسته شد که مقرر شده چهارشنبه جاری 10 درصد از سهام کشتیرانی والفجر یعنی 43 میلیون سهم آن برای اولین بار از سوی کارگزاری ابراز عرضه شود تا بادبان های آن در بازار سهام بر افراشته شود.

*
وضعیت سودآوری شرکت

بررسی ها از وضعیت سودآوری این شرکت نشان می دهد طبق صورت های مالی حسابرسی شده، سود هر سهم سال مالی منتهی به اسفند سال پیش، 231 ریال بود که با توجه به اعمال بیش از یک میلیارد تومان تعدیلات سنواتی، 208 ریال محقق شده که طبق سیاست هیئت مدیره ، 65درصد از سود واقعی شرکت در سال مالی قبل برای تقسیم سود پیشنهاد خواهد شد.
همچنین مسئولان کشتیرانی والفجر در 15مهرماه پیش‌بینی سود هر سهم شرکت اصلی برای سال مالی جاری را  144 ریال و پیش‌بینی سود تلفیقی هر سهم را 151 ریال اعلام کرده اند.

این پیش‌بینی در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل با کاهش 3 درصدی درآمد حاصل از فروش و ارائه خدمات، افزایش دو درصدی بهای تمام شده فروش و خدمات ارائه شده و کاهش 23 و 31 درصدی سود عملیاتی و سود خالص مواجه شده است.

این در حالی است که مطابق بند 4 گزارش حسابرس و بازرس قانونی در خصوص صورت های مالی سال گذشته ، کشتیرانی والفجر روش استهلاک شناورهای مورد استفاده را از 10 ساله مستقیم به 20 ساله مستقیم و با در نظر گرفتن ارزش اسقاط تغییر داده که آثار آن موجب کاهش هزینه استهلاک به بیش از 6.5 میلیارد تومان در سال مالی قبل، 2.7 میلیارد تومانی در دوره شش ماهه ( تا 31 شهریور 90 ) و پیش بینی بیش از 5.5 میلیارد تومانی در سال جاری شده است.

*
اعلام وضعیت شرکت از زبان مدیرعامل

حمزه کشاورز مدیرعامل کشتیرانی والفجر در مراسم معارفه عرضه سهام این شرکت در بورس گفته است: خط مشی اصلی این شرکت ، حمل بار و مسافر در منطقه خلیج فارس٬ دریای عمان٬ شمال اقیانوس هند و بنادر جنوبی کشور است اما در نظر است با راه اندازی و خدمات دهی به صنعت فراساحل خصوصا سکوهای نفتی در این بخش نیز اقدامات جدی انجام شود . علاوه بر این٬ تقویت و راه اندازی سرویس های مسافری بندرعباس به قشم، تقویت سرویس های فیدری این شرکت و راه اندازی سرویس های کروز از دیگر برنامه‌های توسعه ای این شرکت در آینده نزدیک است.
به گفته وی این شرکت با دارا بودن 13 فروند کشتی ملکی و 3 فروند کشتی اجاره ای با متوسط سن 10 سال در تلاش برای تامین نیاز مشتریان و صاحبان کالا در داخل و خارج از کشور بوده و معادل 10 میلیارد تومان در سال گذشته
سود کسب و بین سهامداران توزیع کرده است. در شش ماهه ابتدای سال جاری در بخش بار بیش از هشت هزار خودرو و 4710 TEU کانتینر یخچالی حمل شده در حالیکه این ارقام در 12 ماه سال گذشته بالغ بر 7094 خودرو و 5422 TEU کانتینر یخچالی بود،ضمنا در شش ماه اول سال جاری بیش از 186 هزار مسافر جابجا شده که این رقم در سال گذشته بالغ بر 290 هزار و 98 مسافر بود.

کشاورز در رابطه با امکان افزایش سرمایه این شرکت در آینده نزدیک هم گفته بود: کشتیرانی والفجر در سال جاری در حال سفارش و خرید چند فروند کشتی است که با توجه به آن در رابطه با افزایش سرمایه احتمالی تصمیم گیری خواهد شد.این شرکت به لحاظ اینکه در بخش صادرات غیر نفتی و حمل مواد فاسد شدنی و میوه و تره بار سرویس های ویژه ای را جهت حمل مستقیم محمولات به بازارهای هدف ارائه می دهد که بعضا پر هزینه است٬ لذا دولت از محل سهم خود در سود گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کمک هایی را در قالب مشوق های صادراتی به شرکت ارائه می کند که این مبالغ جبران بخشی از این هزینه ها را دارد.
به گفته وی پوشش بیمه ای کشتی های این شرکت با راه اندازی کنسرسیوم بیمه ای P&I معلم و متعاقبا توسط بیمه گرهای خصوصی در داخل کشور انجام می شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 201
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران