به گزارش روز چهارشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت، گردشگری ـ باوجود اینکه گردشگری صنعتی با بزرگترین و سریعترین میزان رشد در میان تمام بخشهای اقتصاد جهانی است، اخبار مرتبط با این صنعت به ندرت در سرخط خبرها و صفحات اقتصادی روزنامهها و رسانههای جمعی منعکس میشود.
به عقیده کارشناسان امر، اخبار و رسانه نقش بسزایی در فرهنگسازی و سازندگی تفکرات جامعه دارد و یکی از تعیین کنندهترین موضوعات در توسعه گردشگری در کشوری مانند کشور ما نشر صحیح و به موقع اخبار است که دستیابی به توسعه این صنعت را آسانتر میکند.
این درحالی است که بنابر گزارشها، صنعت گردشگری و اهمیت خبری آن در رسانههای مطرح و معتبر جهانی در ردیف چهارم اهمیت پس از صنایع سوخت، شیمیایی و صنعت اتومبیل سازی طبقه بندی شده و اهمیت آن در اقتصاد و توسعه کشورها اغلب از سوی رسانهها نادیده گرفته شده است.
حمید ضرغام عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص چرایی عدم حضور اخبار گردشگری در صدر اخبار روزنامهها و خبرگزاریها گفت: «از آنجایی که درآمدهای حاصل از گردشگری در حسابهای ملی اقتصاد کشور جای بخصوصی ندارد و سرفصلی به آن اختصاص داده نشده تاثیر خبری آن نیز به همان اندازه ناقص انجام میشود.»
وی تاکید کرد: «تاثیر منافع حاصل از جهانگردی در حسابهای ملی روشن نیست چراکه در زمانی که اهمیت زیادی برای جهانگردی و گردشگری قائل نبودیم این سرفصلها تعیین شدهاند.»
این مدرس گردشگری با اشاره به نگاه دولت به این حوزه گفت: «شاهد آن هستیم که از برنامه سوم توسعه به بعد بحث گردشگری و نقش آن در توسعه اقتصاد کشور مطرح شد و از برنامه پنجم توسعه به طور مشخص از منافع حاصل از گردشگری و خط مشیهای کلی توسعه گردشگری سخن به میان آمد و امید است در آینده سرفصل ویژهای برای گردشگری باز شود.»