گروه گردشگری ـ یک رسانه خبری در ارتباطی دوسویه با افکار عمومی از یک طرف و نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی از طرف دیگر قرار داشته و وظیفه اطلاع رسانی شفاف با نگاهی اصلاحانه را بر عهده دارد اما آنچه که در میان این ارتباطات دوسویه، گاه در میان برخی نهادهای متولی به چشم میخورد؛ انتظار یک سویه آنها از رسانه به عنوان بلند گوی خبری ویژه آن نهاد است که به عنوان چالشی اساسی در حوزه خبر و اطلاع رسانی به حساب میآید.
یکی از بحث برانگیزترین موارد این چالش به گفته مدیران مسئول خبرگزاریها و مطبوعات، عدم ارتباط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه مربوطه با بسیاری از رسانههای منتقد است.به طوریکه این نگاه انحصاری و توقع درج اخبار تنها با هدف تعریف و تمجید از عملکرد سازمان مذکور، نه تنها کارکرد رسانه را در رسالت نظارتی خود تضعیف میکند بلکه اعتبار آن را در اذهان عمومی خدشهدار میسازد.
انتظار برخی متولیان از رسانه برای تغییر آن به عنوان بلندگوی اختصاصی سازمان یا ارگان مربوطه در حالی است که یک رسانه خبری زمانی میتواند وظیفه و رسالت واقعی خود را نسبت به جامعه انجام دهد که در کنار انعکاس اقدامات مثبت و مفید یک دستگاه با نگاه اصلاحی و درج اخبار انتقادی، موجب برطرف شدن نواقص و کاستیهای موجود شود.
رضا مقدسی،مدیر عامل خبرگزاری مهر درباره تاثیر گذاری رسانه در حوزه گردشگری و برانگیختن نهادهای مربوطه در بهبود وضعیت این حوزه به CHN گفت: «تاثیر رسانه بر نهادهای قدرت و متولیان سازمانهای دولتی از دو جنبه قابل بررسی است. یک بخش مربوط به فعالیت رسانه در انعکاس اخبار و فعالیت نهاد مربوطه است و بخش دیگر اقداماتی است که مسئولان و عوامل آنها در نقاط مختلف کشور انجام میدهند.»
وی افزود:«ارتباط رسانه با یک سازمان یا نهاد قدرت یک تعامل و ارتباط دو سویه است. .همان طور که یک رسانه باید در ارتباط با حوزه خود باشد، متولیان آن حوزه نیز باید این تعامل را با وی داشته و کارکرد نظارتی و نقادی رسانهها را بپذیرند.»