پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 592234 تاریخ : 1400/09/29-16:26:28
,11,
10 هزار و 500 کیلومتر محور جدید در حال اجراست

معاون وزیر راه:

10 هزار و 500 کیلومتر محور جدید در حال اجراست

معاون وزیر راه گفت: 6 هزار و 100 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و 3 هزار و 300 کیلومتر مسیر ریلی جدید و 1150 کیلومتر از آزادراه ها در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، خیرالله خادمی در نشست خبری حاشیه پنجمین نمایشگاه حمل و نقل با بیان اینکه حدود 10 هزار و 500 کیلومتر از محورهای ریلی، آزادراهی و بزرگراهی در سراسر کشور در حال اجرا است گفت: از این میزان 6 هزار و 100 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و 3 هزار و 300 کیلومتر مسیر ریلی جدید است و 1150 کیلومتر از آزادراه ها در حال اجرا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق قانون بودجه برای اتمام این پروژه ها 210 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، گفت: متوسط برای پرداخت اعتبارات بین 8 تا 10 است و پروژه های قراردادی هم در حال اتمام است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 1500 قرارداد پیمانکاری منعقد شده که 950 قرارداد از این پروژه ها به مرحله انعقاد رسیده است، توضیح داد: پیشرفت فیزیکی پروژه ها 40 درصد است و عملیات اجرایی آنها هم در حال اجرا است. برای تکمیل این 6 هزار و 100 کیلومتر از بزرگراه و راه های اصلی حدود 90 هزار میلیارد تومان بودجه اعتبار است و باتوجه به آنکه اجرای این پروژه ها در دست ساخت است حدود 8 تا 10 سال زمان لازم است.

خادمی یادآور شد: باتوجه به پیشرفت فیزیکی این پروژه ها امیدوار هستیم مجلس شورای اسلامی برای پروژه های راه و بزرگراهی مصوبه قیر را تصویب کند و قیرهای لازم را در اختیار پیمانکاران قرار دهد.

وی توضیح داد: 1150 کیلومتر آزادراه در دست احداث است و با تأمین منابع مورد نیاز که حدود 40 هزار میلیارد تومان است امیدوار هستیم امکان بهره برداری در بخش آزادراهی صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره نرخ عوارض آزادراه ها هم گفت: نرخ آزادراه ها بر اساس درآمد هزینه شرکت های آزادراهی هست که پایان هر سال این شرکت ها پیشنهاد می دهند و ما هم نظر خود را به کمیته اعلام می کنیم. در حال حاضر نرخ عوارض افزایش پیدا نکرده اما پیش بینی می شود تا پیش از دهه فجر نرخ عوارض را اعلام کند.

خادمی یادآور شد: هرچقدر نرخ عوارض کمتر باشد میزان نگهداری آسفالت ها و رویه ها با مشکل مواجه خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور همچنین درباره راه آهن سریع السیر تهران-قم- اصفهان هم گفت: این پروژه حدود 13.6 میلیارد یوآن چین ال سی مطرح بوده که از این میزان تنها 2.7 میلیارد یوآن جذب شده و برای اتمام آن نیازمند برنامه ریزی هستیم در حال حاضر این مسیر ریلی قم تا اصفهان 60 درصد در زیرسازی پیشرفت داشته و پیشرفت کل پروژه حدود 20 درصد بوده است.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت راه آهن چابهار زاهدان هم گفت: این مسیر ریلی حدود 628 کیلومتر است که با احتساب ایستگاه ها به 700 کیلومتر می رسد و پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن 70 درصد و در مجموع پیشرفت فیزیکی این پروژه 56 درصد بوده و ما امیدوار هستیم محدوده زاهدان تا خاش که حدود 554 کیلومتر است تا پایان سال به بهره برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به آخرین وضعیت تخصیص قیر هم گفت: طبق مصوبه مجلس در بودجه سال 1400 مقرر شد در 6 ماه دوم قیر به پروژه ها تزریق شود بنابراین در 6 ماهه ابتدای امسال ما هیچ حواله ای برای دریافت قیر نداشتیم. در حال حاضر 600 کیلومتر از پروژه های آزادراهی آماده آسفالت است که به دلیل کمبود قیر هنوز بخش عمده ای از این پروژه ها آسفالت نشده. در حال حاضر که در 6 ماهه دوم سال هستیم سهمیه کمی به ما ابلاغ شده که ما آن را در اختیار پیمانکاران قرار دادیم. در حال حاضر نیاز سالانه ما 350 هزار تن قیر است که تنها 115 هزار تن که معادل یک سوم از پروژه ها می شود ابلاغ شده و امیدوار هستیم اقدامات لازم برای افزایش سهمیه قیر صورت گیرد.

خادمی همچنین درباره آخرین وضعیت منطقه 2 آزادراه تهران شمال هم گفت: این پروژه 22 کیلومتر است که 6 کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و 6 و نیم کیلومتر آن باقی مانده که پیشرفت فیزیکی 50 درصدی دارد و با همکاری بنیاد مستضعفان و همچنین به شرط تأمین مالی بتوانیم تا پایان سال 1401 یک باند از آن را به بهره برداری برسانیم.

وی گفت: کل باند این آزادراه 16 کیلومتر است که 2 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که 50 درصد آن توسط بنیاد مستضعفان و 50 درصد توسط دولت باید پرداخت شود و تا کنون 800 هزار میلیارد تومان در اختیار این پروژه قرار داده شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه آزادراه غدیر و همچنین ادامه همت-کرج نقش مؤثری در کاهش بار ترافیکی مسیر تهران کرج داشته و در آزادراه همت یک پل بر روی کنارگذر آن وجود دارد که باید این پل هم تکمیل شود تا ما شاهد سرویس دهی بهتری در مسیر تهران کرج باشیم.

خادمی گفت: در حال حاضر استقبال بسیار خوبی از مسیر آزادراهی غدیر شده است.

وی در پایان گفت: 472 کیلومتر از مسیرهای ریلی کشور از ریل ملی استفاده شده و همچنین 200 دستگاه سوزن که نقش مؤثری در پروژه های ریلی داشته است هم توسط تولید داخل تأمین شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 220
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران