پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 9698 تاریخ : 1392/06/18-01:30:24
,5,
 شرکت حفاری شمال آماده صدور خدمات فنی مهندسی دکل حفاری

شرکت حفاری شمال آماده صدور خدمات فنی مهندسی دکل حفاری

ن

مدیر امور مهندسى شرکت حفارى شمال ازمتخصصان ونخبگان صنعت حفارى است که تجربیات شیرین وشنیدنى از نظارت برساخت دکل هاى حفارى دارد ، به همین منظور پای صحبت های این کارشناس برجسته نشستیم.

 

مهندس حسن آد شیرین پور که به همراه پنج تن از متخصصان دیگرشرکت حفارى شمال به مدت دوسال درکشور چین ودور ازخانواده مسولیت طراحى ونظارت بر ساخت دکل هاى حفارى با شرایط جغرافیایى ایران را برعهده داشته است از تلاش هاى شبانه روزى تیم همراهش اظهار رضایت مى کند و مى گوید با تکیه بر نیروهاى متخصص وتوانمند ایرانى توانسته اند به دانش فنى طراحى ساخت دکل دست پیدا نموده وامروز آماده صدور خدمات فنى و مهندسى و انتقال دانش فنى طراحى وساخت سکودراقصی نقاط کشور مى باشند. وى معتقد است شرکت حفارى شمال اکنون به یکى از برند هاى مطرح صنعت حفارى تبدیل شده است.
 
 
 
تص نفت: آقاى شیرین پور چه شد که پس از سى سال استفاده از دکل هاى استیجارى به فکر خرید دکل افتادید؟
در منطقه خلیج فارس منابع نفتى و گازى عمدتاً در 35 میدان نفتى وجوددارد که 15 میدان آن با کشورهاى قطر، امارات، عمان، عربستان و عراق مشترک است. در منطقه مهرگان اولین چاه نفتى در سال 1960 در خلیج فارس کشف شده است ودر سى سال گذشته تعداد دکل هاى کمى در اختیار ایران بوده است و از لحاظ بهره بردارى در میادین مشترک عقب هستیم. از سال 1990 قطر در حال بهره بردارى از این میدان هاست و ما همچنان مشکلات عمده اى در این مسیرداریم. بنابراین ساخت دکل با مشخصات خلیج فارس ضرورتى مهم، براى شرکت ما بود.
تص نفت: منظور شما از دکل با مشخصات خلیج فارس چیست؟ دکلها با توجه به موقعیت نصب و استفاده با هم متفاوتند؟
بله. عموماً دکل هایى که وارد خلیج فارس مى شوند ساخت امریکا بوده و طراحى آنها بر اساس استفاده در خلیج مکزیک بوده، بنابر این باید تا حدود 30 درصد اصلاح شوند تا بتوانند در خلیج فارس مورد استفاده قرار بگیرند. در جلساتى که قبل از اجراى طرح تشکیل شد انتخاب دکل حفارى مطابق وسازگار با شرایط ما و همچنین قابلیت ارتقاء دکل هااز پایه 300 به 350 فوت مورد توجه قرار گرفت.دکل ها براساس نگهدارى حجم سیال به سه دسته برد کوتاه، میان برد، و دور برد تقسیم بندى مى شوند که دکل هاى مورد نیاز ما از نوع دور برد مى باشدو در هنگام تصمیم گیرى این نکته براى ما بسیارحایز اهمیت بود. مجموعه این عوامل ما را به این جمع بندى رساند که باید دکل هایى مطابق نیاز هاى واقعى خودمان بسازیم و تصمیم به سفارش ساخت دکل گرفتیم و سکوهاى سحر 1 و سحر 2 با همین هدف ساخته شدند.
تص نفت: سکوهاى سحر 1 و 2 داراى چه ویِژگى هاى فنى هستند؟
سکوهاى حفارى دریایى سحر 1 و 2 اولین سکوهاى حفاری ملکی جک آپ 300 فوتى با قدرت3000 اسب بخار هستند. طراحى محیط حفارى این دکل ها با عرض متحرک سازه17.5 بسیار منحصر بفرد است و تعادل این سازه بسیار مشکل بوده و ارتفاع آن 26 متر از سطح دریاست، این طراحى منحصر بفرد متعلق به شرکت حفارى شمال است.
این سکو جزو پیشرفته ترین سکوهاى سایبرى هوشمند منطقه است که با طول پایه 300 فوت قادربه حفارى تا عمق 100 متر آب در دریا و تاعمق20000 فوت اعماق زمین رامى شکافد. این سکوشامل، 105تخت خواب در بخش Accommodation مجهز به 5 موتور ژنراتورکاتر پیلار 2150 اسب بخار، سه عدد پمپ گل با فشارPSI 7500 می باشد. دارای اسپارت کن هاىspud can) ( به قطر 15 مترمی باشد که به همین دلیل می تواند مثل سکوى350 فوتى عمل نماید.
تص نفت: این سکوها در چه زمانى واردایران شدند؟
این دکل ها پس از 28 سال توسط شرکت حفارى شمال به ترتیب در پایان سال 1390 واوایل سال1392 وارد کشور ایران درمنطقه خلیج همیشه فارس شدند تا منافع ملى و میهنى مردم و کشورعزیزمان در بهره بردارى از منابع نفت وگاز را تامین کنند. شرکت حفارى شمال پس از 28 سال موفق به شکستن این سدبزرگ شد و بعد از آن سایر شرکتها نیز با توجه به موفقیت بزرگ شرکت حفاری شمال در این پروژه تمایل به خرید دکل نشان دادند.
سکوی حفاری سحر 1 پس از 3 ماه عملیات راه اندازی و عملیات لجستیکی در سال 1391 درمنطقه فرزاد که حوضچه نفتی مشترک با عربستان می باشد شروع به کارکرد وعملیات حفاری را آغازنمود و در حال حاضر با حفر چاهى به عمق بیش از 4000 متر در حال تکمیل چاه بوده ودستگاه سحر 2هم مشغول حفارى در پارس جنوبى درمیدان مشترک با قطر مى باشد.
تص نفت: شما هیچ تجربه قبلى از ساخت دکل نداشتید چگونه نظارت بر ساخت آن راقبول کردید برایتان مشکل نبود؟
بله کار بسیار دشوارى بود. تجربه اى بسیار سخت و گرانبها بود. تیمى که همراه من بودند متخصصان ومهندسان ایرانى بودند وهیچ کدام آنها تجربه ساخت دکل نداشتند ولى توان علمى، تخصص بالا و عزمى راسخ داشتند. تیم اعزامى ما شش نفر بیشتر نبود و تیم مهندسان چینى بیش از شصت نفر بودند و شاید باور این موضوع سخت باشد در بعضى از جلسات به صد نفر هم مى رسیدند. ولى همکاران ما آن قدرمسلط و با معلومات بودند که در ساخت این دکل ها بعضی مواقع حتی مجبور به آموزش به متخصصان شرکت سازنده چینى هم می شدیم که واقعا موجب تحسین طرف مقابل بود. این تجربه ارزشمند ما رابه این خودباورى رساند که حتى در شرایط سخت تحریم مى توانیم مالک دکل هاى خودمان باشیم.ساخت سفارشى دکل حفارى مطابق با شرایط اقلیمى خلیج فارس وحمل آن به ایران در هزاران کیلومترمسیر دریایى پر خطر ریسک بالایى داشت که ریسک پذیرى و مدیریت تحول ساز شرکت حفارى شمال آن را پذیرفت و این رویکرد منجر به تغییرو اصلاح روش استفاده از دکل هاى استیجارى شد.
تص نفت: پروِژه سفارش ساخت دکل درچه زمانى و با چه کیفیتى شروع شد؟
موضوع ساخت دکل حفارى به سفارش ایران به چند سال قبل برمى گردد، مذاکرات اصلى براى ساخت سکوهاى حفاری دریایى با شرکت هاى نفتى چینى در سال 1389 شروع شد و تا پایان سال ادامه داشت. در این مذاکرات شرکت نفتى چینى مکلف شد طى یکسال یکى از سکوها را بسازد و در صورت رضایتمندى مشترى جک آپ دوم هم ساخته شود.براساس درخواست مدیرعامل و هئیت مدیره شرکت حفارى شمال گروه تخصصى متشکل از 6نفر از متخصصین با گرایش هاى مکانیک، برق،ابزار دقیق، حفارى، سازه هاى دریایى تشکیل و به چین اعزام شدند و طرف چینى نیز متشکل از شرکت سازنده، شرکت نفت چین، شرکت CPTDC و شیب یارد دالیان بودند. گروه تخصصی فوق الذکر درطى یک ماه اقامت در چین و با تشکیل جلسات متعدد در شیپ یارد دالیان و همچنین با سایر کارخانجات سازنده موضوع را بطور تخصصى مورد تجزیه وتحلیل قرارداده و مذاکرات اولیه که بیشتر جنبه فنى داشت آغاز و پس از ساعت ها مذاکره و جلسات فنى تفاهم اولیه صورت گرفت.
 
تص نفت: مراحل انجام کار چه بود؟
مراحل کلى انجام کار عبارت بودند از طراحى اولیه Basic design که به تایید موسسه رده بندی بین المللی کلاس ABS/CCS رسیده و می بایست قبل از شروع کار نهایی شود، پس از آن برش ورق ها Steel cuttingکه مرحله آغاز و شروع ساخت و ساز سکو (construction) در شیپ یارد می باشد. مرحله بعدى Keel Laying که در این مرحله ورق های برش خورده طبق نقشه های تایید شده به همدیگر جوشکاری ومتصل می گردند و با اتصال بلوکه های به وجود آمده از جوشکاری به همدیگر بدنه (HULL)سکو تشکیل می گردد و همزمان نصب ماشین آلات و تکمیل بخشهاى مکانیکى و برقی ، piping ؛ رنگ آمیزى... در ادامه آن مرحله به مرحله با دقت ونظارت انجام می شود .
در طول کلیه عملیات ذکر شده فوق نمایندگان موسسه رده بندی کلاس CCS به همراه گروه متخصصین ایرانی )شرکت حفاری شمال(   همواره در مراحل ساخت سکو در شیپ یارد حاضر و ناظر بر کیفیت ساخت آن بودند و هرگونه نظر و یا پیشنهادات فنی در زمان ساخت با تشکیل جلسات فنی مورد بحث و بررسى کارشناسانه قرار می گرفت و نظرات ما به عنوان خریدار دستگاه در ساخت دکل اعمال مى شد.
مرحله انتهایی پروژه شامل تکمیل سیستم های برقی و مکانیکی (completion) و راه اندازى اولیه کل ماشین آلات به صورت تک تک (pre commissioning) ، تست کلی ماشین آلات و تحویل و راه اندازى آن(commissioning) ، راه اندازى کلی نهایى در شیب یارد (integrated test) می باشد.
گروه فنى و تخصصی مذکور در تمامى مراحل ساخت که 2 سال بطول انجامید، بر مراحل تولیدو ساخت سکوهای حفاری دریایی فوق الذکر نظارت داشته و ساخت سکوها براساس پیشنهادات فنى والزامات اقلیمى و جغرافیایى کشورمان ساخته شد.
تص نفت: در واقع شرکت حفارى شمال به دانش فنى ساخت دکل هاى حفارى دست پیدا کرده است؟
به لطف خدا این گروه در حال حاضر آماده صدور خدمات فنى و مهندسى و انتقال فنى طراحى وساخت سکو در اقصی نقاط کشور مى باشند. شرکت چینى سازنده براى ساخت یکى از سکوهای مشابه قراردادی به مبلغ حدوداً 15 میلیون دلار با یک شرکت اروپایى بابت مشاوره ساخت و نظارت منعقد کرده بود ولى در قرار داد شرکت حفارى شمال با شرکت سازنده چینى این اقدام با توانمندی متخصصین صنعت حفارى شمال انجام شد ومیلیونها دلار صرفه جویى شد.
تص نفت: چه مشکلاتى در ساخت دکل ها بر سر راه شما قرار گرفت؟
طراحى اولیه این سکوها متعلق به آمریکا بوده و آمریکایى ها مى دانستد که این سکوها براى ایران ساخته مى شود. زمان حمل این سکوها ما نگرانى هاى زیادى براى حمل و انتقال آن به ایران را داشتیم و با ترفندى هوشیارانه توانستیم این سکوها را به ایران برسانیم. آمریکا در همان زمان توانسته بود جلوى حمل سکوى دیگرى را که متعلق به ایران بود بگیرد.
تص نفت: با توجه به دانش فنى بدست آمده توسط متخصصان ایرانى آیا امکان ساخت و یا مونتاژ دکل هاى حفارى دریایى در ایران را براى چندسال آینده مى توان متصور بود؟
ما باید بیشتر واقع گرا باشیم. ابتدا باید نقاط ضعف خود را ترمیم کنیم، باید بتوانیم طراحى و مالکیت معنوى ساخت دکل را داشته باشیم. همچنین استانداردها و گواهینامه هاى بین المللى لازم براى دکل حفارى را بدست بیاوریم واجرا کنیم. همچنین شرکت هایى که بتوانند خدمات جانبى دکل را ارایه کنند در کشور داشته باشیم. باید زیر ساخت هاى اقتصادى و برنامه ریزى هاى کلان صورت بگیرد. ما در بحث مهندسى دکل حفارى هیچ مشکلى نداریم و آماده صدور این خدمات هم هستیم. ما حدود 800 پیشنهاد فنى به سازنده دکل های حفارى سحر 1و 2 دادیم. وقطعا در آینده می توانیم در ردیف سازندگان دکل باشیم ولى الزاماتى که در زمینه برداشت از میدان هاى مشترک وجود دارد ما را برآن داشت که هرچه سریعتر در این مقطع اقدام به خرید دکل کنیم چون منابع نفتى مشترک به مقدار میانى خود رسیده اند و ما زمان زیادى نخواهیم داشت.
 

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 205
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران