به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، ایده اصلی این کار از زمانی شروع شد که ارائه دهندگان کالا یا خدمات به ازای تعداد خرید مشخصی مبلغی به عنوان تخفیف به مشتریان گروهی میدادند که شرکت های بازاریابی با جذب مشتریان به سمت سایتهای تخفیف گروهی باعث شدند سود تخفیف مستقیما به مشتری برسد و تبلیغ بسیار خوبی برای افرادی است که میخواهند کار و خود را به مشتریان مستقیم معرفی کنند.
وب سایتهای خرید گروهی به خریدار این اجازه را می دهد تا با اشتراک گذاری پیشنهادهای که در وب سایت و شبکههای اجتماعی وجود دارد دیگران را باخبر کنند و به فروشندگان این دسترسی را میدهد که با عرضه کالا و خدمات راه جدیدی برای فروش داشته باشند. این کالاها و خدمات با قیمتی پایین در زمان محدود و مشخص پیشنهاد میشود که باید حداقل تعداد خاصی از خریداران، کالا را بخرند .
این وب سایتهای تخفیف گروهی با توجه به رشد سرعت اینترنت و جلب اعتماد به تجارت الکترونیک، در سال 1389 یعنی سه سال بعد از افتتاح گروپان در ایران راه اندازی شد که این وب سایتها هم از استارت آپ معروف و موفق جهانی با عنوان گروپان شکل گرفت. بیش از 40سایت فعال خرید گروهی در کشور وجود دارد که نت برگ ، تخفیفان ، همخرید ، بایکس ، آفچی معروف ترین آنها میباشند .
گروپان؟
گروپان یک استارت آپ گروهی تخفیف است که از سال 2008شروع به کار کرد و یکی از موفق ترین استارت آپهای جهان است. کار این استارت آپ در واقع این است که کالاها و خدمات مختلف را با قیمت پایین پیشنهاد میدهد به شرط اینکه تعداد خاصی از خریداران کالا یا جنس پیشنهادی آن را بخرند و هدف این سیستم این است که تخفیف گروهی برروی کالاها بگذارد. این شرکت به صورت واسطه بین خریداران و فروشندگان قرار میگیرد و مراکز خرید و خدمات باید به استارت آپ حق بازاریابی پرداخت کنند.
فروشگاهها، رستورانها یا فروشندگان که با این وب سایتها کار میکنند مجبور هستند برای این الگوی فروش تخفیف قابل توجهای را درنظر بگیرند اما در عوض میتوانند بلافاصله حجم زیادی از خریدار و مراجعه کننده بدست آورند.
اندرومیسون و دوستانش معتقد هستند این تجارت اگر با همین سرعت پیش برود بزودی از گوگل هم سبقت خواهند گرفت و بازار گوگل در مقابل آن بسیار کوچک جلوه خواهد کرد!
این شرکت در خیلی از کشورهای دنیا نمایندگی و دفتر دارد.
گروپان چگونه کار می کند؟
روش کار این استارت آپ در کشورهایی که فعالیت دارد به این گونه است:« به عنوان فردی که مجموعه ای را مدیریت میکند و خدماتی در انواع مختلف ارائه میدهد ( رستوران، سالنهای ورزشی و...) به سایت گروپان مراجعه کرده و آنها را از کار خود و تخفیفی که میدهد مطلع مینماید. گروه گروپان بعد از بررسی کامل کسب و کار شما آن را به عنوان یک پیشنهاد قبول یا رد میکند. اگر رد شد که یعنی شما با استاندارد مطابقت نداشتید ولی اگر قبول کردند، دیگر بقیه کارها با گروپان است، شما و سایت خرید گروهی گروپان بر سر یک درصد تخفیف خوب به توافق میرسید و این شرکت با مشترکانی که دارد خیل عظیمی از مشتریان را از تخفیف شما مطلع می سازد.»
مزیت های وب سایت های تخفیف و خرید گروهی برای مشتریان:
- با تخفیف محصولات و خدمات فروشندگان مختلف آشنا میشوند.
- با قیمت مناسب و زیر قیمت بازار خرید میکنند.
- رقابت فروشندگان در ارائه تخفیف افزایش مییابد و در فروش ارزانتر از هم سبقت میگیرند و این به نفع مشتریان است.
- مزیت وب سایت های تخفیف برای فروشندگان :
- مشتریان جدید پیدا کرده و با سود کمتر فروش خودرا بالا میبرند که این در بلند مدت نتیجه مثبتی در پیشرفت کسب کار دارد.
- به طور رایگان کسب و کار خود را معرفی میکنند.
مزیت وب سایتهای تخفیف گروهی برای وب سایتها :
- با فروش بن تخفیف و یا تفاوت تخفیفی که از فروشنده دریافت میکنند و تخفیفی که به مشتری ارائه میدهند کسب درآمد میکنند.