به گزارش بانک و صنعت، سید جواد حسینی درمراسمی به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان با بیان اینکه بیش از 20 هزار مدرسه پذیرا دانش اموزان آسیب دیده شنوایی را تحت پوشش قرار داده اند گفت: 100 مدرسه مخصوص ناشنوایان ، 23 مدرسه مخصوص نابینایان و شش مدرسه شبانه روزی داریم که این شش مدرسه 300 دانش آموز آسیب شنوایی را تحت پوشش دارد.
وی افزود: بسیاری از مردم نمی دانند که ما دست کم دو سه دوره بیشتر از دانش آموزان عادی، دانش آموزان با نیازهای ویژه را تحت تعلیم وتربیت می بریم. یکی از ویژگی های آموزش و پرورش استثنایی این است که آمیزه ای از ماموریت های آموزش و پرورش عادی و بهزیستی را دنبال می کند و کار توانبخشی نیز انجام می دهد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه پیش دبستانی در دوره عادی، اختیاری است اما در دوره استثنایی اجباری است و از بدو تولد شروع می شود گفت: در حوزه دانش آموزان با آسیب شنوایی، برای کودکان تا دو سال آموزش به والدین را در دستور کار داریم. برا ی کودکان دو تا سه سال، آموزش والد و کودک و 3 تا 4 سال هم آموزش پیش دبستانی برای کودکان را دنبال می کنیم.
حسینی ادامه داد: در دوره یک و دو پیش دبستانی، 700 کودک در 175 کلاس تحت پوشش هستند. در دوره پیش دبستانی و ابتدایی اولین گام ما شناسایی به موقع این دانش آموزان است. هنوز در شناسایی به موقع مشکل داریم. سنجش سلامت یکی از اهدافش شناسایی و جای دهی مناسب است و دانش آموزان شناسایی شده در دو دسته مدارس خاص و پذیرا، جای دهی می شوند که مجموعا 16 هزار نفر هستند.
وی افزود: در مدارس خاص و استثنایی حدود 6000 دانش آموز در قالب 1373 کلاس درس و 10 هزار دانش آموز در بیش از 20 هزار مدرسه در قالب طرح تلفیقی تحت پوشش هستند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به آموزش زبان اشاره ایرانی گفت: یکی از مهمترین وجوه تمایز انسان ارتباط است که زوایای گوناگونی دارد. یک بخش ارتباط با خداست و ناشنوایان مطمئنا قویتر از افراد عادی در این حیطه عمل می کنند. دوم ارتباط با طبیعت که مطمئنا ناشنوایان ارتباط مناسبتری برقرار می کنند. سوم ارتباط با خود است که آن هم همینطور است. چهارم ارتباط با دیگر انسان هاست که گرچه ناشنوایان ما در دنیای سکوت به لحاظ زبانی به سر می برند اما دنیایی پرمعنا از فضیلت و احساس و خردمندی دارند و زبان اشاره این ارتباط را تسهیل می کند.
حسینی افزود: انسان های دارای آسیب شنوایی دنیای پرمعنایی از ارتباط را رقم می زنند و زبان اشاره این ارتباط را تکمیل و تسهیل می کند. نهضت زبان اشاره و بریل را در سال 99 دردستور کار داریم و 5000 مدیر و مسئولی که بیشتر در ارتباط هستند آموزش می بینند که 1000 نفرشان آموزش بریل می بینند و 4000 نفر آموزش زبان اشاره می آموزند.
وی افزود: 1000 واژگان فارسی را به زبان اشاره معنا کردیم. در تلاشیم معادل سازی واژه ها برای گروه های هفت گانه ما با فرهنگستان زبان فارسی انجام شود. همچنین 10 درصد معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی، آموزش چندگانه می بینند که یکی از انها زبان اشاره است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه در دوره کرونا، آموزش و پرورش استثنایی ساکن ننشست و 100 واژه برای مواجهه کادر درمانی با عزیزان ناشنوا را تهیه کردیم و 4 کلیپ کوتاه در این باره تولید شد گفت: بسیار تلاش کردیم که خواسته درست ناشنوایان را در دوره کرونا از طریق مدرسه تلویزیونی پاسخ دهیم. امروز در تمام آموزش های تلویزیونی زبان اشاره اضافه شده و روزهای جمعه به صورت اختصاصی معلمانی با زبان اشاره تدریس می کنند.
حسینی ادامه داد: برای کل گروه های هفت گانه پایگاه جامع محتوا با 4000 عنوان درس را راه اندازی کردیم که 440 عنوان تا کنون بارگذاری شده و 80 عنوان مربوط به ناشنوایان است و کمک زیادی به عدالت آموزشی می کند. یکی دیگر از اقدامات مهم توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی است و امکان تحصیل در 38 رشته فنی فراهم شده است.
وی با بیان اینکه یک اقدام مهم دیگر مناسب سازی و تولید محتوای ویژه ناشنوایان است اظهار کرد: 122 کتاب برای دوره های مختلف تحصیلی متناسب سازی و تالیف شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: اقدام دیگر خدمات حمایتی است. در سال قبل 32 هزار خدمت در 16 عنوان ارائه شد که سه خدمت مختص ناشنوایان است. پرداخت کمک هزینه سمعک که 4000 دانش آموز تا کنون تحت پوشش رفته اند و سال گذشته 503 مورد از این خدمات استفاده کردند و با کمک بیمه، سمعک رایگان تمام می شود. علاوه بر آن کمک هزینه تعمیر قطعات دستگاه کاشت حلزون برای هر فرد دومیلیون و 500 هزار تومان است. همچنین کمک هزینه جراحی کاشت حلزون که 194 مورد تا کنون انجام شده در فهرست این خدمات قرار دارد. در سال جدید کل هزینه این خدمات را از 4 به 7 میلیارد تومان افزایش داده ایم و به 16 خدمت قبلی یک خدمت اضافه شده و آن هم تعویض دستگاه کاشت حلزون است.
حسینی با بیان اینکه در هفته جهانی ناشنوایان تعهد می کنیم که شناسایی دقیق تر آسیب های شنوایی را در دستورکار قرار دهیم عنوان کرد: مداخلات بهنگام طلایی را از بدو تولد گسترس کمی و کیفی خواهیم داد، زیرا معتقدیم از معلولیت های پنهان جلوگیری می کند.
وی افزود: کار دیگر ما این است که امسال 500 نیروی طرحی توانبخشی جذب می کنیم و در صددیم از 10 هزار نیرویی که نیاز داریم بخش عمده ای را هم برای بخش توانبخشی جذب کنیم. آموزش مبتنی بر توانمندسازی برای مربیان و آموزش تکنیک های مداخله بهنگام به ویژه برای کودکان زیر دوسال به طور جدی در دستورکار است. از برنامه های دیگر ما این است که از تبلیغات منفی که گاه مراکز کاشت حلزون انجام می دهند جلوگیری کنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اضافه کرد: استمرار پرداخت کمک هزینه ها انجام می شود. گسترش زبان اشاره ایرانی و ایجاد مراکز جامع توانبخشی و آموزشی نیز در حال انجام است. افزایش و توسعه مراکز فنی و حرفه ای برای دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز در دستورکار است.