به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، هرچند روسیه از سالهای نسبتا دور شانس خود را در بازارهای هوایی منطقه و جهان امتحان کرده و با هواپیماهایی مانند توپولوف و آنتونوف در سطح ایرلاینهای منطقه چند فروند هواپیما به فروش رسانده اما سابقه نه چندان مثبت این هواپیماها که به سقوط های مکرر انجام شده بازار آنها را بسیار محدود کرده است.
از این رو این کشور برای پیدا کردن شانس دوباره به دنبال برند سوخو به عنوان یکی از مشهور ترین برندهای هواپیماساز جنگی در جهان رفت تا نخستین هواپیمای مسافری این شرکت را نیز تولید کند.
هواپیمای سوخو 100 که طراحی آن از حوالی سال 2000 میلیادی آغاز شده پس از آزمایشهای مکرر به عرصه تجاری رسید تا با دریافت نخستین سفارشها روسیه را صاحب هواپیمای جدید کند. این هواپیما که با هدف رقابت با هواپیمای AN-148 از شرکت امبرائر برزیل و سری C بمباردیه تولید شده از نظر قیمتی بسیار ارزانتر از دیگر نمونههای خود است و از این رو شانس خود را برای رقابت بالا برده تا جایی که سفارشهایی کلان دریافت کرده است.
در طول ماههای گذشته مسئولان این شرکت روسی بارها تلاش کردهاند شانس خود را برای ورود به ایران امتحان کنند و حتی خبرهای جدی از عقد قرارداد با ایرلاینهای ایرانی منتشر کردند. موضوعی که هرچند در حوزه خرید بارها تکذیب شده اما اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی نشان از آن دارد که امکان اجاره این هواپیما وجود خواهد داشت. هواپیمایی که در صورت ورود به ایران میتواند برای پروازهای داخلی و حتی منطقهای مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
جت منطقهای سوخو 100 در کلاس اکونومی 108 مسافر ظرفیت دارد و میتواند برای پروازهای کوتاه مورد بهرهبرداری قرار گیرد. این هواپیما که قیمت حدودی آن از سوی روسیه 35 میلیون یورو تخمین زده شده در سال 2011 نخستین پرواز تجاری خود را پشت سر گذاشت. عملکرد این هواپیما نیز در قیاس با دیگر پرندههای روس بهتر بوده است زیرا دو بخش عمده موتور و طراحی با مشارکت فرانسه و ایتالیا ساخته شده است.
دیگر نقطه امیدوار کننده در کارنامه سوخو جذب سفارشهای گسترده از ایرلاینها مختلف بوده است. طبق آخرین آمارهای ارائه شده این هواپیما تا سال 2016، 370 فروند سفارش رسمی را ثبت کرده که از این رقم 40 فروند مربوط به سال 2005 و 39 فروند مربوط به سال 2008 میلادی میشود. افزایش آمار سفارش این هواپیما در سال 2015 به 78 فروند نشان میدهد بازار نسبت به این هواپیما نگاهی مثبت داشته است.
سوخو تا کنون حدود 100 فروند از سفارشهای نهایی شده را نیز تحویل داده است که از این رقم 27 فروند تا سال 2014، 21 فروند تا سال 2015 و 21 فروند نیز در سال 2016 تحویل مشتریان شده است.
با وجود آنکه نمیتوان انتظار داشت نگاه منفی ایرانیها به پرندههای روس در زمانی کوتاه مثبت شود و این مسئله شانس سوخو را در بازار داخلی ایران کاهش میدهد اما عملکرد سوخو و سفارشهای ثبت شده برای آن نشان از آن دارد که این هواپیما نه به دلیل عملکرد خود که بیشتر به دلیل سابقه منفی توپولوف و آنتونوف مواخذه میشود.