به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت پست، به این بهانه گفت و گویی داشتیم با کاظم میرزایی معاون فناوری مدیرعامل تا با برنامه های در دست اجرا و مسایل این حوزه بیشتر آشنا شویم.
- با توجه به اتکای شرکت ملی پست به نیروی انسانی، تکنولوژی های نرم افزاری چه تاثیری در بهبود عرضه خدمات و کمک به همکاران واحدهای مختلف بویژه قبول و توزیع داشته است؟
پیادهسازی سامانه هایی نظیر جامع قبول، مبادله، همراه نامه رسان و … در بخش های مختلف عملیاتی، ننیجه تلاش همکاران حوزه فناوری و بهره گیری از فناوری اطلاعات میباشد. در تولید و پیاده سازی سامانهها تامین نیاز ها و درخواست های تمامی ذینفعان، تسهیل در فرآیندها، افزایش میزان ارزش افزوده، کاهش مشکلات ناشی از عدم یکپارچگی در زمینه های مختلف اعم از مالی، فرآیندی و الکترونیکی، حذف هزینه ها در سطوح مختلف تا لایه اقلام مصرفی، افزایش سرعت و ایجاد چابکی در فرآیندها، افزایش کیفیت در ارایه خدمات از طریق نظارت در همه سطوح عملیاتی بواسطه وجود داشبوردها و گزارشات متعدد در سامانه ها بودهاست. به همین دلیل می توان گفت فناوری اطلاعات حلقه کلیدی در زنجیره تامین کسب و کار پست به شمار می آید.
-در حال حاضر چه حجمی از خدمات پست در حوزه های مختلف به کمک فناوری های نوین انجام میشود؟
در حال حاضر نزدیک به 100 درصد فعالیت های عملیاتی در شبکه پستی کشور متکی بر فناوری اطلاعات است. سرویس های مرتبط با رهگیری مرسولات پستی، سرویس ارسال پیامکوتاه برای اطلاع مشتریان از وضعیت مرسولات، سامانه های مرتبط با کسب و کار نوین پست در بخش تجارت الکترونیک، هوشمندسازی کامل بخش توزیع با استفاده از تلفن های همراه هوشمند در کنار دهها سرویس و خدمت دارای ارزش افزوده تنها بخشی از فعالیتهایی میباشد که بر اساس فناوری پایهگذاری شده است. در واقع فناوری اطلاعات جز جدایی ناپذیر فعالیت های پستی از مرحله امکانسنجی تا بهره برداری و توسعه می باشد.
- به لحاظ استفاده از فناوری های نوین، وضعیت پست ایران در مقایسه با سایر کشورها چگونه است؟
ارزیابی پست کشورها در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات بر اساس شاخصهای پیشنهادی از سوی اتحادیه پستی جهانی بطور مستمر در حال انجام می باشد. پست ایران در حوزه فناوریاطلاعات در انجام برخی پروژه ها به عنوان مثال سامانه همراه نامهرسان مبتنی بر تلفن همراه در پست کشور پیاده سازی شده است پیشرو تر از بسیاری از کشورها و حتی اتحادیه پستی جهانی است. در بسیاری از سرویسها و پروژه ها نیز اقدامات خوبی در حوزه فناوری پست ایران در مقایسه با کشورهای مذکور به انجام رسیده است و یا در مرحله انجام میباشد، اما در بهره گیری از برخی تکنولوژی ها هنوز فاصله زیاد می باشد. در مقایسه با کشورهای منطقه و همسایه نیز فناوری اطلاعات پست ایران، جهش محسوس داشته است و حتی برخی کشورهای منطقه مایل به بهره گیری از تجربیات ما هستند. البته برخی محدودیت ها و تحریم ها منتج به عدم برقراری تعاملات مالی و به تبع عدم امکان همکاری مشترک با سایر کشورها شده است.
- مهمترین نقاط قوت و چالشهای حوزه فناوری از دیدگاه شما شامل چه مواردی است؟
فناوری در پست بعنوان فرصتی بی بدلیل از منظر کسب و کار و سرمایهگذاری، برای پست و حتی کشور تلقی خواهد شد. پست چه از منظر حاکمیتی و چه از بعد کسب و کار ناگزیر به استفاده،توسعه و حمایت از بخشهای مرتبط با فناوری خواهد بود. علاوه بر مباحث یادشده، پروژه GNAF و امکانات و زیرساخت های آن، یکی از مهمترین قابلیت های حوزه فناوری است که می تواند موجب رونق و گسترش خدمات در سطح کشور شود.
در خصوص چالش نیز باید گفت طی سالهای گذشته، پروژه تدوین سند جامع فناوری اطلاعات(IT Masterplan) بر اساس نیازهای همان زمان در بخش فناوری تدوین گردید ولی به دلیل عدم وجود برنامه راهبردی مشخص، پروژه مزبور عملیاتی نشد. علاوه بر این، درخواستهای روزافزون و مستمر تولید و عدم باز مهندسی اساسی در فرآیندهای پست که بعضا همچنان سنتی باقی مانده است، از مشکلات پیش روی حوزه فناوری است.
- مهمترین انتظارات شما از واحدهای اجرایی و استان ها چه در بخش سخت افزار و یا نرم افزار چیست؟
همکاری در انجام تصمیمگیریها به صورت متمرکز به منظور پیشگیری از هرگونه موازی کاری، سیاستگذری در زمینه عدم انتقال نیروهای متخصص و مجرب که بطور مستمر در حال وقوع است، ضرورت ایجاد ساختار مجزا در بخش های فناوری و کدگذاری در استانها با توجه به وظایف تخصصی هرکدام، رویکرد جدید حوزه فناوری در زمینه ایجاد ادارات کل تخصصی در بخش های زیرساخت، نرم افزار و توسعه سرویس ها، دقت نظر در بخشنامه ها و شیوه نامه های صادره از سوی مبادی ذیربط در زمینه بهره برداری از نرم افزارها و توسعه سرویس ها و نظارت بر حسن اجرای آن توسط واحدهای اجرایی و شناخت و بهره برداری از امکانات نرم افزاری؛ مهمترین انتظارات از واحدهای اجرایی میباشد.
-با توجه به اینکه بخشی از خدمات پستی توسط بخش های غیر دولتی انجام می شود، وضعیت همکاری این بخش در مسایل مربوط به فناوری چگونه است؟
از منظر کسب و کار پست نگاه برد-برد ضرورتی اجتناب ناپذیر در تعامل و همافزایی با بخش خصوصی میباشد. برونسپاری بخشهایی که موجب تمرکز بر روی مباحث اساسی، کلان و راهبردی در بخش فناوری است در بخشهای مختلف اعم از تولید، پشتیبانی و توسعه نرم افزار، نگهداری زیرساخت های حیاتی شبکه، به روز رسانی و انطباق نشانی ها و سایر موارد که جهت کاهش هزینه های سربار و افزایش کیفیت بر اساس تجارب حاصله، نقش بسزایی داشته است بطور مستمر در دستور کار قرار دارد. در زمینه ارایه خدمات به بخشهای غیر دولتی ارائه دهنده سرویس های پستی نیز، بخش فناوری در لایه مختلف اعم از امکان بهره برداری از نرم افزارها با دسترسی مشخص، استفاده از طیف وسیعی از وبسرویس ها در تولید بارکد؛ استعلام نرخ پستی، استعلام کدپستی و ... همکاری دارد.
- مهمترین انتظارات شما از مسئولان ارشد و سایر همکاران شبکه در تحقق هدف مکانیزه کردن و مدرن تر شدن پست کشور چیست؟
حمایت مسئولان ارشد در زمینه های مختلف ستودنی است اما حمایت و پشتیبانی در بخشهایی اجرایی نیز مورد انتظار می باشد. ذینفعان خارج از شبکه پست نیز می تواند موجب همافزایی در پیشبرد اهداف اصلی شبکه پستی، افزایش ترافیک و درآمد، توسعه فضای کسب و کار و ... شود.
- با توجه به اهمیت اجرای کامل دو پروژه ملی جی نف و سیماک، وضعیت این دو پروژه چگونه است و چه زمانی تکمیل می شود؟
شرکت ملی پست براساس وظایفی که بعهده دارد تا کنون 17 جلسه کارگروه ملی GNAF را در سطح ملی تشکیل داده است و علیرغم مشکلاتی که در تامین زیر ساخت های حیاتی این پروژه وجود دارد، اقدامات خوبی طی دو سال گذشته انجام شده است.
یکی از زیر ساخت های اساسی اجرای پروژه GNAF نقشه پارسل بندی و بومی و بروز شهرها و روستاهای کشور است ، که تاکنون توانسته ایم با همکاری شهرداری ها نقشه حدود 320 شهر را تهیه شده، ژئوکد نمودن آدرس ها و کدپستی74 شهر از شهرهای ذکر شده به اتمام رسیده و ژئوکدینگ سایر شهرهای دارای نقشه نیز تا پایان سال 97 حدود 300 شهر دیگر دنبال می شود. در حال حاضر استاندارد سازی نشانی برای ارایه سرویس در قالب(G2G،G2B و G2C) برای 74 شهر مذکور در حال انجام است که در شش شهر از شهرهای فوق عملیات استاندارد سازی نشانی به اتمام رسیده و سایر شهرها نیز بزودی استانداردسازی خواهد شد. جهت ارائه سرویس پایه نشانی مکان محور در کشور، 28 مِتد وب سرویس طراحی و ایجاد شده است و سازمانها و ارگانها و نهادهای دولتی می توانند از طریق شبکه ملی اطلاعات به این سرویسها بر اساس نیاز و بعد از امضا تفاهم نامه منع افشای اطلاعات(NDA ) دسترسی داشته باشند. علاوه بر این بزودی سایت Sina.post.ir جهت ارائه سرویس برای عموم مردم، در اختیار خواهد بود تا شهروندان بتوانند به آدرس استاندارد کدپستی و مکان ملک روی نقشه دسترسی پیدا کنند.
در خصوص پروژه ملی سیماک نیز می توان گفت، استقرار و بهره برداری سامانه سیماک در پنج هزار و 752 واحد شامل پنج هزار و 221 واحد دهیاری ، 148 واحد شهرداری ،23 واحد بنیاد مسکن 30 واحد بخشداری سه واحد فرمانداری و یک واحد استانداری ،138 واحد مهندسی ذیصلاح و 186 واحد زیر پروژه در 13 استان انجام شده و تا پایان سال 98 فاز اجرایی و عملیاتی پروژه درصورت تامین منابع مورد نیاز، آغاز می شود. در حال حاضر در استان گیلان و کرمان سرویس تشکیل پرونده ملک در دفاتر پیشخوان و دفاتر ICT روستایی اجرایی شده است.