.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین ، بانک مرکزی به منظور آگاهی پرسنل و همچنین مشتریان بانک ها ، انواع شیوه های به کار برده شده توسط کلاهبرداران و افراد سودجو را برای هوشیاری و مراقبت بیشتر مشتریان و همکاران بانکی به شرح ذیل اعلام کرد.
1-کلاهبرداری تلفنی به طرق مختلف به صورت برقراری تلفنی یا ارسال پیاک به مشتریان با مضامین مختلف( از جمله برنده شدن در قرعه کشی ، تبلیغات اجناس و ....).
2-سوء استفاده ازناآگاهی مشتریان از سیستم دریافت و پرداخت الکترونیک الکترونیک ( انتقال وجه اینترنتی ، دستگاه ATM، POS).
3- جعل و صدور انواع گواهی کسر از حقوق ، جوازکسب، رضایت نامه محضری و مدارک هویتی به منظور افتتاح حساب ، دریافت تسهیلات ، رفع سوء اثر چک و استفاده از سایر خدمات بانک.
4-سوء استفاده از عناوین دولتی وسازمان های وابسته به منظور اغفال کارمندان شعب و معرفی خود به عنوان افراد سرشناس و مدیران و ارگان های مختلف و درخواست انتقال وجه به صورت تلفنی.
5- جعل و کلاهبرداری از طریق تغییر مبالغ چک با دستیابی به چک افراد و سازمان ها از طریق فروش اقلام و کالا و غیره..و تعویض چک پول ها با اسکناس تقلبی.