رکنالدین جوادی در تشریح مهمترین برنامههای توسعه پارس جنوبی در دولت تدبیر و امید با بیان اینکه برای تحقق کامل توسعه تمامی فازهای پارس جنوبی تا دو سال آینده باید حدود 25 میلیارد دلار سرمایه در این میدان مشترک گازی سرمایهگذاری شود، گفت: به عبارت دیگر برای تحقق اهداف توسعهای پارس جنوبی باید ماهانه یک میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری هزینه شود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه در شرکت نفت و گاز پارس به عنوان متولی توسعه پارس جنوبی باید برای حدود 35 میلیون دلار به صورت روزانه باید تصمیم سازی و تصمیم گیری شود، تصریح کرد: تا منابع مالی به موقع در پروژهها هزینه شود که این فرآیند نیازمند ساز و کار دقیق است.
معاون وزیر نفت همچنین درباره درآمدهای حاصل از توسعه هر فاز استاندارد پارس جنوبی، تصریح کرد: اگر درآمد هر فاز از پارس جنوبی حدود 2.5 میلیارد دلار در سال باشد از مجموعه 12 فازهای توسعه نیافته پارس جنوبی، سالانه 30 میلیارد دلار درآمد حاصل می شود.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت، افزود: اگر درآمد 30 میلیارد دلار را بر هر روز تاخیر در توسعه فازهای پارس جنوبی تقسیم شود، رقمی معادل 100 میلیون دلار حاصل می شود و این بدین معنا است که این شرکت روزانه باید 35 میلیون دلار هزینه و 100 میلیون دلار به درآمد کشور اضافه کند.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه با هر روز تاخیر در بهرهبرداری پروژه های پارس جنوبی، به اندازه 3 روز هزینه که معادل یک روز درآمد شرکت نفت و گاز پارس است، ضرر خواهیم کرد، اظهار داشت: برای بهبود امور و فعالیتهای شرکت نفت و گاز پارس به صورت روزانه تلاش کرد و انجام فعالیتی که مختص به امروز است نباید به فردا واگذار شود.
معاون وزیر نفت تاکید کرد: عوامل متعددی در تاخیر پروژه های پارس جنوبی دخیل است که با هنر مدیریت می توان آنها را شناسایی و در راستای بهبود امور قدم برداشت.
جوادی با بیان اینکه برای به ثمر رساندن پروژههای پارس جنوبی، فرصت آزمون و خطا وجود ندارد، تاکید کرد: زیرا با هر روز تاخیر از درآمد 100 میلیون دلاری، کشور بی نصیب خواهد ماند و این رقم بزرگی است و باید با احساس مسئولیت زمان را از دست ندهیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، خط قرمز شرکت نفت و گاز پارس را زمان اعلام کرد و گفت: اگر به زمان توجه شود و در اولویت فعالیت ها قرار گیرد؛ بی تردید صرفه جویی نیز به دنبال آن ایجاد خواهد شد.
وی همچنین از شرکت نفت و گاز پارس به عنوان یک شرکت بزرگ با ماموریت پیچیده یاد کرد و افزود: این شرکت همزمان در دو بخش توسعه ای و تولیدی فعالیت می کند و این موضوع یکی از دلایل پیچیدگی این شرکت است.