پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 226427 تاریخ : 1395/07/15-12:41:44
,10031,
ماجرای «نمرات نهایی مدارس غیردولتی» و توپی که در زمین رسانه‌ها افتاد

ماجرای «نمرات نهایی مدارس غیردولتی» و توپی که در زمین رسانه‌ها افتاد

سنجش نمرات نهایی دانش آموزان سال سوم متوسطه یکی از ابزارهای آموزش و پرورش برای اطلاع از کیفیت تحصیل و آموزش در مدارس است و به همین علت همواره بر کیفی بخشی و نظارت بر نظام ارزشیابی آموزش و پرورش تاکید می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،در این میان مدارس غیردولتی نیز از کیفی بخشی آموزش مستثنی نیستند و عملکردشان تحت نظام ارزشیابی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش به منظور رصد نمرات دانش آموزان اقدام به بررسی نتایج امتحانات نهایی دانش آموزان مدارس سراسر کشور در سه سال اخیر کرده است و عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش در روزهای پیشین، به نهایی شدن نتایج این بررسی‌ها اشاره کرد و در جریان سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش درباره وضعیت مدارس غیردولتی گفت: مدارس غیردولتی در مناطق برخوردار از  وضعیت خوبی در جدول برخوردارند، اما مدارس غیردولتی مناطق محروم در وضعیت اسفباری هستند و برخی در انتهای جدول قرار دارند که نیازمند توجه بیشتر هستند.

وی چندی بعد در گفت وگو با ایسنا، بر مطالب مطرح شده صحه گذاشت و تاکید کرد که وضعیت مدارس غیردولتی مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه مدارس غیردولتی در برخی مناطق در بالای جدول میانگین نمرات هستند و وضعیت نمراتشان خوب است که البته تعدادشان اندک است گفت: اما معمولا در تمام مناطق کشور مدارس آخر جدول هم مدارس غیردولتی هستند؛ به این معنا که در مقابل مدارس غیردولتی با کیفیت خوب، بسیاری مدارس غیردولتی ما کیفیتشان مطلوب نیست و میانگین نمراتشان از بسیاری مدارس عادی هم پایین تر است که باید به آن توجه شود.

این در حالیست که هفته گذشته زینی‌وند، مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش واکنشی دیرهنگام به این اظهارات داشت و در نشستی خبری با بیان اینکه سنجش یک مقوله تخصصی و ظریف است اظهار کرد: نمرات کمی دانش آموزان در امتحانات نهایی یکی از مواردی است که مورد سنجش قرار می‌گیرد.

زینی وند با بیان اینکه63درصد رتبه‌ های اول در تهران مربوط به مدارس غیردولتی است، در حالی که گاهی بیان می شود کارنامه مدارس غیردولتی موفق نبوده و باید تاکید کنم که اینگونه نیست گفت: همچنین بیش از 40 درصد دانش‌آموزان دارای رتبه زیر 1000 در کنکور سراسری، دانش‌آموزان مدارس غیردولتی هستند.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: میانگین نمرات مدارس غیردولتی نسبت به کل مدارس کشور قابل قبول است و در تهران رتبه یک تا هفت مختص مدارس غیردولتی است. واقعیت این است که عدم نگاه تخصصی به سنجش موارد مربوط به اندازه گیری شاخص ها باعث هجمه به مدارس غیردولتی می‌شود. کسانی که رتبه نمرات مدارس غیردولتی را اعلام می کنند، چرا رتبه مدارس دولتی، کاردانش و... را اعلام نمی کنند؟.

زینی‌وند با بیان اینکه نگاه‌های غیر تخصصی به حوزه آموزش و پرورش موجب سیاه‌نمایی است گفت: در خصوص پایین‌ترین رتبه‌های مدارس در کشور نیز باید گفت وضعیت مدارس غیردولتی نسبت به سایر مدارس مناسبت تر است و رتبه‌های پایین مدارس غیردولتی کمتر از 9 درصد است.

هرچند رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش ، دو روز گذشته در رسانه‌ها بابت انتشار این خبر از موسسان مدارس غیردولتی و فعالان این حوزه عذرخواهی کرد و گفت:  رسانه‌ها از حرف بنده سوء استفاده  و آن را به گونه‌ای منتشر کرده اند که گویا بنده اذعان کردم « میانگین نمرات نهایی مدارس غیردولتی پایین است» اما میانگین نمرات امتحانات نهایی مدارس غیردولتی پایین نیست. در جدول میانگین نمرات امتحانات نهایی تعداد زیادی از مدارس غیردولتی در صدر جدول، تعداد زیادی در میانه جدول و در حال رقابت با مدارس دولتی و تعدادی نیز در انتهای جدول هستند و این امر نشان دهنده ضعیف بودن مدارس غیردولتی نیست.

به گزارش ایسنا، فارغ از ضرورت بررسی وضعیت کیفیت آموزش در تمام مدارس کشور اعم از دولتی و غیردولتی و علت کسب نمرات ضعیف در برخی مدارس غیردولتی، تناقض‌گویی مسئولان و مقصر جلوه دادن رسانه در بازتاب وقایع خبری در وزارتخانه‌ای که تعلیم و تربیت فرزندان این مرزو بوم را برعهده دارد و باید احساس مسئولیت پذیری و صداقت را در وجود دانش آموزان نهادینه کند، جای بسی تامل دارد و انتظار می‌رود وزارت آموزش و پرورش در عمل به سیاست ابلاغی وزیر آموزش و پرورش در ابتدای شروع بکار دولت یازدهم مبنی بر کیفی سازی آموزش و پرورش در مدارس  بیش از این کوشا باشد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 201
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران