در این نشست دکتر سعید نمکی، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان ، دکتر غلامرضا گرایینژاد، رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان، دکتر علینقی مشایخی، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سخنرانی کردند.
دکتر سعید نمکی معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور در این جلسه با اشاره به اینکه در سالهای پس از انقلاباسلامی پیشرفتهای بزرگی در آموزش عالی کشور داشتهایم، گفت: افزایش دانشجویان، اساتید، ایجاد مراکز آموزشی و پژوهشی و رشتههای جدید و خودکفایی کشور در بعضی از رشتهها مانند؛ علوم پزشکی و همچنین بهرهمندشدن کشور از خدمات دانش آموختگان آن، از دستاوردهای مهم آموزشی عالی کشور پس از انقلاب است.
وی، جامعه محور نبودن آموزشها و پژوهشها، جزیرهای اداره شدن دانشگاهها، عدم هماهنگی مهارتهای دانش آموختگان با نیازهای کشور، افزایش بیرویه مراکز آموزشی و اضافه شدن رشتههای تحصیلات تکمیلی غیر ضروری، عدم تأثیر کافی دانشگاه در اقتصاد ملی و خلق ثروت و ...را از جمله موانع و مشکلاتی دانست که بر سر راه نظام آموزشی کشور قرار دارد.
دکتر نمکی در ادامه به لزوم ایجاد و تهیه یک مدل توسعه ملی دانشگاهی با تکیه بر متخصصان داخلی و مطالعه تجارب خارجی تاکید کرد.
در ادامه این نشست، دکتر علینقی مشایخی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه هیچ جوان با استعدادی که استحقاق علمیلازم را دارد نباید از تحصیل در بهترین دانشگاههای کشور محروم شود، افزود: تشکیل صندوق وام دانشجویی برای پرداخت شهریه تحصیلی در آموزش عالی میتواند به عنوان یکی از راهکارهای این مساله به کار گرفته شود.
وی با اشاره به ضرورت جهتگیری آموزش و پژوهش در دانشگاههای تحقیقاتی برای حل مسائل کشور، به تبدیل برخی دانشگاههای جدید التاسیس به دانشگاههای آموزشی، با درنظرگرفتن آموزشهای مهارت محور و رفع نیاز جوامع پیرامونی آنها تاکید کرد.
دکتر مجتبی شریعتینیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دیگر سخنران این همایش بود که اسنادبالادستی، بهخصوص برنامه ششم توسعه و طرح آمایش آموزش عالی ونگاه برنامه محور بود.
وی اعتلای آموزش عالی و بهبود وضعیت جاری را در گرو ساماندهی موسسات آموزش عالی به منظور بهرهوری بهتر و اصلاح و تغییر ماموریت مراکز آموزش عالی محلی به تناسب نیاز جامعه عنوان کرد و افزود: ضرورت توسعه مهارتافزایی و توانمندی دانشجویان برای کارآفرینی بهتر در جامعه و پیشبینی ایجاد و تقویت صندوق تخصصی اعتبار برای حمایت از پروژههای تحصیلات تکمیلی از دیگر راهکارهای ارتقای سیستم آموزش عالی کشور است.
دکتر غلامرضاگرایینژاد، رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این نشست ضمن اشاره به اینکه موضوع مالی آموزش در سه حوزه اصلی تامین، توزیع یا تخصیص و مصرف منابع مطرح میشود، گفت: اصلیترین مبادی تأمین مالی آموزش عالی در کشورهای جهان شامل دولت، خانوار، بنگاههای اقتصادی، خیرین و وقف، صندوقهای مرتبط و فروش خدمات و کالاها توسط موسسات آموزش عالی میشوند.
وی پیشنهاد کرد که با توجه به مبانی نظری و تجربی دخالت دولت در تامین آموزش عالی از یک سو و اتکاء به شهریه و پرداخت هزینهها (سهم پذیری در هزینه) توسط خانوار از سوی دیگر، برای تأمین مالی همانگونه که در سند راهبردی بخش آموزش عالی در برنامه ششم توسعه نیز عنوان شده، موضوع "صندوق توسعه علمی" پیگیری و طی یک مطالعه هدفمند شرایط استقرار سازوکار آن را فراهم شود.
دکتر گرایینژاد خاطرنشان کرد: این نهادسازی باید با توجه به استفاده حداکثری از نهادهای موجود و عدم گسترش ساختار دولت، توجه به مفاد اصل30 قانون اساسی و تبیین چرایی و چگونگی تأمین مالی دولت، اجرای تدریجی و نمونهای (استانی) و بهرهمندشدن از نظرات تمام ذینفعان انجام شود.