پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 444367 تاریخ : 1397/10/08-17:32:08
,11,
دستاوردهای مثبت اولین نشست اجرایی سازی موافقتنامه چابهار

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد:

دستاوردهای مثبت اولین نشست اجرایی سازی موافقتنامه چابهار

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در اولین نشست راهکار های عملیاتی سازی موافقت نامه چابهار ، "تعیین کریدور های حمل و نقلی" و "توافق بر سر پروتکل های اجرایی در حوزه های بندری ، جاده ای و گمرکی" مهم ترین دستاور های نشست سه جانبه ایران، هند و افغانستان است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد علی حسن زاده در “برنامه زنده صبح با خبر” شبکه خبر درباره توافقنامه بین المللی چابهار؛ توسعه تجاری و بازرگانی منطقه، با تاکید بر اینکه دالان چابهار پیش از این نیز شاهد ترانزیت محموله هایی از کشور هندوستان به مقصد افغانستان از طریق بندر چابهار بوده است، افزود: تا به امروز توسط 10 کشتی بزرگ حدود 120 هزار تن کالا شامل گندم و حبوبات، از مسیر بندر چابهار ،به افغانستان ترانزیت شده است.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه چهار بندر کوچین ، کاندلا ، ماندرا و جواهر نعل نهرو به عنوان بنادر مبدا بارگیری کالاهای ترانزیتی و صادراتی از هندوستان به بندر چابهار انتخاب شده اند، گفت: در بحث تعیین کریدورهای ترانزیتی و حمل و نقلی، چابهار بندر واسط و سه مرز زمینی بین ایران و افغانستان به عنوان نقاط گمرکی تعیین شده اند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر در تبیین تاثیر اقتصادی اجرایی سازی موافقت نامه چابهار بر اقتصاد کلان کشور، اذعان داشت: در ایران و همچنین در منطقه، این امکان که یک بندر همزمان بتواند خدمات ترانزیتی و ترانشیپی ارائه کند ، به صورت محدود وجود دارد. این در حالی است که بندر چابهار هم از نظر ترانشیپی به واسطه برخورداری از کوتاه ترین فاصله با مسیر کشتیرانی آسیا – اروپا و هم از حیث ترانزیتی به جهت هم مرز بودن با کشور افغانستان ، موقعیت ممتازی و برجسته ای نسبت به سایر بنادر منطقه دارد.

به گفته حسن زاده ، کشور هندوستان بر اساس آمار و ارقام حدود 15 میلیون تن با کشور روسیه و کشور های CIS تجارت دارد که انتظار می رود بخشی از این کالاها از مسیر چابهار تخلیه و بار گیری شود.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: رونق فعالیت بندر چابهار در سه سطح " کالا های صادرات و وارداتی استان های شرق و شمال شرقی "، " کالاهای ترانزیتی " و " کالا های ترانشیپی " تعریف شده است.

وی در ادامه از رشد 51 درصدی عملیات بندری ، افزایش 15 درصدی سایز کشتی های ورودی ، رشد 57 درصدی کانتینری و افزایش 60 درصدی کاپوتاژ نفتی در بندر چابهار، طی 9 ماه گذشته، در مقایسه با سال گذشته در همین مدت خبر داد.

وی با بیان اینکه موافقت نامه چابهار جزو قانون سه کشور ایران، هند و افغانستان محسوب می شود، گفت: هدف این موافقت نامه ارائه خدمات حمل و نقلی و ترانزیت با محوریت بندر چابهار ، کاهش هزینه های حمل و نقل و تسهیل جابه جایی کالا و همچنین احیای کریدور حمل و نقل بین المللی در گام اول است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اولین نشست راهکار های عملیاتی سازی موافقت نامه چابهار که هفته گذشته با حضور نمایندگان کشورهای ایران، هند و افغانستان برگزار شد، تاکید کرد:  "تعیین کریدور های حمل و نقلی" و "توافق بر سر پروتکل های اجرایی در حوزه های گمرکی ، جاده ای و بندری" مهم ترین دستاور های نشست سه جانبه بود.

حسن زاده همچنین از برگزاری همایش روز چابهار در 7 اسفند امسال با حضور صاحبان کالا، خطوط کشتیرانی، تجار و فورواردر ها و با هدف معرفی هرچه بهتر توانمندی ها و پتانسیل و ظرفیت های بندر چابهار خبر داد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 265
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران