- معاونت اقتصادی در بانک ها چه وظایفی دارد؟
توجه جدی به مسائل اقتصادی کشور، اهتمام به ارائه خدمات مالی و پولی به کارفرمایان، تولیدکنندگان و مشتریان بانک در جهت تخصیص مناسب منابع در قالب برنامه ریزی کلان بانک، نظارت عالی بر حسن اجرای امور، اهتمام در حفظ و ارتقای ارزش ذخائر (نقدی وغیرنقدی) و دارایی های بانک، راهبری شرکتهای تابعه بانک، تعریف و نهادینه سازی استفاده از ابزارهای نوین مالی در راستای تامین سرمایه شرکتهای تابعه و مشتریان بانک، تعریف محصولات جدید با استفاده از پتانسیل مجموعه اقتصادی بانک در راستای تحقق سوپرمارکت مالی و ایجاد زنجیره ارزش و بانکداری تجاری، تشریک مساعی در اتخاذ سیاستها، راهبردهای بانک همسو با اهدافمتعالی بانک، به روز رسانی، نگهداری و ارائه آمار از فعالیتهای شرکتهای تابعه به مراجع ذیصلاح، راهبری و هدایت امور مربوط به تهیه و تنظیم دستورالعملها و بخشنامههای حوزه اقتصادی.
- رابطه بانکداری و اقتصاد را به لحاظ نظری تشریح کنید.
طبق نظریههای اقتصادکلان، انباشت سرمایه فیزیکی یکی از شروط رشد اقتصادملی به حساب میآید. به عبارتی دیگر به کارگیری مطلوب نیروی کار در فرآیند تولید تا حدزیادی به میزان سرمایه موجود بستگی دارد و انباشت سرمایه در تعیین میزان افزایش ستانده کل و ستانده نیروی کار نقش اساسی ایفا مینماید. بسیاری از مطالعات اقتصادی تأیید میکنند که در صورت فقدان سرمایه کافی، رشداقتصادی با مشکل مواجه میشود.
بسیاری از کشورهای درحال توسعه نیز با مشکل اساسی کمبود سرمایه روبه رو هستند و از آنجا که انباشت سرمایه یکی از منابع رشد مداوم اقتصادی کشور به شمار می رود، از طریق بازارهای مالی میتوان فرآیند تشکیل سرمایه را تسریع کرد. باتوجه به بانک محور بودن اقتصاد کشور، بانک و بانکداری نقش قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد. پول های سرگردان و وجوه ناشی از مراودات تجاری و مالی و پس اندازهای خُرد مردم نقش مهمی را در اقتصاد ایفا می کند. همچنین بانک محل جمع آوری وجوهات مذکور و هدایت آنها بسوی تولید و سرمایه گذاری بهره ور و در نهایت ساماندهی پول های سرگردان در جامعه در راستای اجرایی شدن اهداف اقتصادی است.
- باتوجه به تأکید مقام معظم رهبری بر رابطه اقتصاد و فرهنگ، این رابطه را توضیح دهید.
مادامی که اقتصاد برپایه مفاهیمی همچون سودمحوری، سرمایه سالاری و تکاثرگرایی و همچنین، سیاست ها، قوانین، ساختارها، و مدیریت اقتصاد سرمایه داری، استوار باشد، فرهنگ مصرف گرایی و اسراف و تجمل گرایی پشتوانه آن خواهد بود. جهاد اقتصادی و اقتصادمقاومتی موردنظر مقام معظم رهبری بر مبانی فرهنگ دینی استوار می شود. بنابراین، مادامی که مفاهیم وابسته به فرهنگ مصرف گرایی و سودجویی سرمایه داری موتور محرکه اقتصاد ما تلقی شود، نمی توان از تولید ثروت برپایه جهاد، اخلاص و ایثار حرفی به میان آورد. پس ارزش های فرهنگی دینی و اسلامی حاکم بر اقتصاد است که می تواند پذیرای مفهوم ارزشی جهاد باشد. بنابراین، برای برون رفت جامعه اسلامی از تحریم، تهدیدات و جنگ اقتصادی دشمن، باید استراتژی اقتصادی را حول محور فرهنگ جهادی و مقاومت فرهنگی بازتعریف کنیم. دراین صورت عرصه اقتصادی کشور نیز همچون عرصه فرهنگ، صحنه کارزار و جنگ با استکبار خواهد بود. درعرصه جهاد اقتصادی، هجوم دشمن حتمی است و جبهه اقتصادی جبهه حق و باطل است. درصورت درک چنین مسئله ای است که می توان از همه آحاد، اصناف و اقشار انتظار داشت که در عرصه اقتصاد تا مرز شهادت فعالیت نمایند و تولید، توزیع و مصرف جامعه را در جهت برتری جبهه حق بر باطل به حرکت درآورند.
- رقابت بین بانکها چه آثاری بر ارایه خدماتشان دارد؟
سه فعالیت اصلی بانکها، تجهیزمنابع، تخصیص آنها و ارائه خدمات بانکی است. فعالیتهای جنبی عبارتند از صدور حوالهجات، اوراق مشارکت و ... هدف اصلی بازاریابی در بانک ها هم، جذب مشتری و مشتریمداری است. شعار «حق با مشتری است» برانگیزاننده تصمیم های مدیران در عرصه بانکداری رقابتی است. در عرصه رقابت بین بانکها، بانکی موفقتر است که خدمات نوین و جدیدی ارائه کند و این کار را با اطلاع از آخرین محصولات و خدمات بانکهای خارجی و داخلی انجام دهد و بلافاصله نسبت به تهیه و ارائه محصولات و خدمات مشابه و برتر و حفظ موقعیت خود در بازار اقدام کند.
بانکهای دولتی و خصوصی در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر هستند. واقعیت آن است که در این رقابت، پیروزی با بانکهایی است که سهم بیشتری از بازار را با کمترین هزینه به خود اختصاص دهند. این امر مستلزم طراحی و اجرای راهبردهای بازاریابی است. شناخت ارتباطات و تعامل بین سیستم بازاریابی و سایر سیستمها در بانکداری نقش مهمی در این زمینه دارد.
- راهبردهای شما در عرصه رقابت بین بانکی کدامند؟
می توان 9 عامل کلی را به عنوان مهمترین راهبردهای مؤثر در عرصه رقابت بین بانکی و کیفیت خدمات بانکی به ترتیب اهمیت بصورت زیر استنتاج کرد: 1) رفتار کارکنان، 2) شایستگی و مهارت کارکنان، 3) نوآوری در خدمات بانکی، 4) سود و تسهیلات، 5) نحوه پاسخگوئی و ارائه خدمات بانکی، 6) امکانات فیزیکی بانک، 7) قابلیت اعتماد، 8) تنوع درخدمات، 9) سهولت در خدمات.
- مشتری مداری در بانکها شعار است یا واقعیت؟
همانطور که می دانید رفتار و برخورد با مشتری موضوع مهم و کلیدی در بانک است. حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که برای کاری به اداره یا بانکی رفته باشید و بخاطر بی توجهی و بی اعتنایی، لحن بد، برخورد نامناسب و... از رفتار کارمند مربوط به کارتان، ناراحت شوید.
درفضای رقابتی بین بانکها و موسسات مالی، خواسته مشتریان از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. زنجیره خواسته های مشتری از خدمات شروع شده و تا نیازهای عاطفی و احساسی ادامه دارد. ولی راهکار ارتباط با مشتری، همدلی و درک احساسات و انتظارات اوست. باید تصور کنید که مشتری پدر، مادر، برادر، خواهر و یا فرزند شماست. شما انتظار دارید با خانواده شما چه رفتاری صورت پذیرد؟ پس همان گونه با مشتری رفتار کنید.
این حدیث از حضرت علی(ع)رساننده مفهوم رفتار بامشتری است:
آنچه که بر خود می پسندی بر دیگران بپسند و آنچه که بر خود نمی پسندی بردیگران هم مپسند
- نقش و تأثیر بانکها را در اقتصاد ایران و کشورهای سرمایه داری پیشرفته مقایسه کنید.
تامین منابع مالی برای فعالیت های اقتصادی از مهمترین سرفصل های برنامه ها و اقدامات نهادهای مسئول در هر اقتصادی است. کشور و اقتصاد ما نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ چنانچه هم اکنون تولید ناخالص داخلی کشور حدود 600 هزار میلیاردتومان است و قراراست براساس سند چشم انداز20ساله جمهوری اسلامی سالانه از رشدی 8درصدی برخوردار باشد. بی تردید اقتصادی بااین حجم برای حفظ تولید و اشتغال و مبادلات تجاری خود در همین سطح نیازمند تامین مالی است، چه رسد به این که بخواهد به رشد اقتصادی مطلوبی نیز برسد که دراین صورت نیاز به تأمین مالی دراین اقتصاد مضاعف می شود.
سه چشمه، اقتصاد هرکشوری را سقایت می کند :
الف) سرمایه گذاری های دولت
ب) تامین مالی خارجی
ج) پس اندازهای مردم
سه دستگاه نیز علی القاعده در کشورها و مشخصاً در کشور ما متولی تامین مالی اقتصاد از این سه منبع هستند. معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی، وزارت اموراقتصادی ودارایی به عنوان متولی تامین مالی از خارج و بانک مرکزی به عنوان متولی تامین مالی از پس اندازهای مردم.
سهم نظام بانکی در تامین مالی اقتصاد و اشتغال 35درصد تعیین شده و 65 درصد از تامین مالی نیز بر عهده سایر مراجع ازجمله دولت، بازار سرمایه ، فاینانس خارجی و... قرار داده شده است.
باید سه جهت گیری اساسی در فرایند تأمین مالی لحاظ شود:
الف: افزایش سهم دولت و بازار سرمایه در سرمایه گذاری ها.
ب: انجام اصلاحات در نظام بانکی.
ج) استفاده از ابزارهای مالی برای تامین مالی.
- بانک انصار را در ساختار اقتصادی کشور چگونه ارزیابی میکنید؟
یکی از دستاوردهای بانک انصار، حرکت به سمت بانکداری الکترونیک است. این بانک به دلیل فراهم نمودن بسترهای لازم به سرعت به سمت core banking حرکت کرده است. از دیگر تحولات ایجاد شده می توان از فعالیت های سپرده ای، تنوع در سوددهی و معرفی حساب های جدید سپرده ای نام برد. تحول دیگر استفاده از بانکداری نوین، مدرن و بهره برداری از ابزارهای نوین مانند بانکداری اینترنتی، ارائه انواع کارت های اعتباری، نقدی و خرید و همچنین خدماتی مانند تلفن بانک، پیامک و فکس بود که تقریبا مشتریان را از مراجعه به شعبه بی نیاز کرد و آنها به راحتی توانستند به وسیله ابزارهای اینترنت بانک، آنی بانک، همراه بانک و ... خدمات موردنظر را دریافت کنند.
درعرصه خدمات تامین مالی، بانک انصار توانایی بالقوه بالایی را برای ورود و تجهیز منابع مالی در بازارهای نوین دارد که فراهم نمودن بسترهای قانونی و عملیاتی لازم از سوی بازیگران اصلی (نظیر بانک مرکزی و سازمان بورس) این مساله را تسهیل و تسریع می نماید.
- ایجاد سه حوزه بانکداری در جهت توسعه فعالیتهای بانک انصار در اقتصاد کشور و نقش بسزای آن در تولید و خدمات و حوزه واردات مواد غذایی (دامی و انسانی) و دارویی.
بانکداری خُرد (Retail Banking)
بانکداری خُرد به عنوان زیرساخت و شالوده اصلی بانکداری، کلیه خدمات بانکی و مالی را از طریق شعب و ابزارهای الکترونیکی به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه مینماید.
علاوه بر ارایه خدمات تسهیلات و تعهدات، مدیریت دریافتها و پرداختها و ...، عهده دار جانمایی، افتتاح و گسترش شعب، نظارت بر عملکرد ابزارهای الکترونیک نظیر پایانههای فروشگاهی، خودپرداز، کیوسکهای خدمترسانی و ...، صدور و شخصیسازی انواع کارتهای بانکی برای سازمانها و اشخاص میباشد.
از اهداف این معاونت ایجاد نوآوری در انواع محصولات و خدمات بانکی و ایجاد تمایز در نحوه ارائه آنها همزمان با افزایش سرعت، دقت و کیفیت به مشتریان میباشد.
بطورکلی تمامی مشتریان گرانقدر بانک انصار، مشتریان بانکداری خُرد محسوب میگردند؛ اما با توجه به طبقهبندی انجام شده که به منظور بهینهسازی، تسریع و ایجاد مطلوبیت در کیفیت خدمات بانک صورت گرفته است، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که به استناد به صورتهای مالی حسابرسی شده، دارای فروش تا مبلغ 100 میلیارد ریال در سال هستند و یا حداکثر 30 میلیارد ریال تسهیلات استفاده نموده و یا مینمایند به عنوان مشتریان بانکداری خُرد از خدمات مشاورهای، تسهیلات و تعهدات قابل ارائه استفاده مینمایند.
- بانکداری شرکتی ( (Corporative Banking
بانکداری شرکتی یک مدل کسب و کار و استراتژی کلان و پیچیده و نظاممندی است که تلاش دارد کلیه نیازهای مشتریان شرکتی را که نیازهای بانکی بسیار متفاوتی با دیگر بخشهای مشتریان دارند، با بهرهگیری از ساختار، مدلها و فرآیندهایی کاملا متفاوت از گذشته، پاسخ دهد.
اهداف و خط مشیها
- پیشتازی و نوآوری در ارایه محصولات و خدمات کامل و متنوع بانکی در حوزه بانکداری شرکتی با هدف ارزشآفرینی بیشتر برای مشتریان
- افزایش سرعت، دقت و کیفیت در ارایه خدمات مورد نیاز مشتریان شرکتی
- کمک به کسب و کارها برای رشد و توسعه از طریق مدیریت منابع مالی
- بهبود ارتباطهای کاری سازنده و یادگیرنده
- فراهم آوردن امکان ارایه خدمات تخصصی و اختصاصی به هر یک از مشتریان شرکتی
- بهینهسازی ترکیب داراییها و بدهیهای مشتریان شرکتی به منظور مدیریت ریسک
- کمک به کسب و کارهای کشور برای کاهش مستمر مطالبات خود
- انجام مشاورههای تخصصی در حوزههای بازاریابی، حقوقی، مالیاتی و ...
بانکداری ویژه (Special Banking)
مفهوم بانکداری ویژه با هدف گذاری مشتریان خاص که نیازمند خدمات منحصربه فرد در زمینه های گوناگون مالی، بانکی و سرمایه گذاری اند از تمامی ظرفیتها، تخصص ها و منابع برای پاسخ گویی به نیازهای مشتریان خود بهره می برد. بدیهی است که مشتریان با توجه به توانایی، نوع و تنوع خدمات دریافتی، کارمزدهای قابل توجهی را متقبل شده و سودآوری مناسبی را نصیب مشاوران برجسته خود می کنند .
بانکداری ویژه کلیه خدمات و محصولات مالی هلدینگ بانک انصار را به طور یکجا در قالب سوپر مارکت محصولات مالی به مشتریان عرضه خواهد کرد.
- اقتصاد مقاومتی چه سهمی از سیاستها و راهبردهای شما را تشکیل میدهد و چه اقدامات موثری در این رابطه انجام دادهاید؟
اولین گام ما در بانک انصار برای ایفای نقش در زمینه توسعه و تحکیم اقتصادمقاومتی در بُعد مالی و پولی، تشکیل شورای عالی اقتصادمقاومتی با 4 کمیته بوده است. به طورکلی راهبرد و سیاست های ما در این زمینه توجه به بنیادها و استحکام زیرساخت ها و ساختارهای کلیدی این اقتصاد است. ما همچنین به دنبال این بوده ایم که با 1- محور قراردادن رشد بهرهوری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابتپذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها و به کارگیری ظرفیت و قابلیتهای متنوع در جغرافیای مزیتهای مناطق کشور، 2- تأمین شرایط و فعالسازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایههای انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاریهای جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کمدرآمد و متوسط، 3- افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانشبنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانشبنیان در منطقه، سهم بانک انصار را در توسعه زیرساخت ها و ساختارهای اقتصاد مقاومتی ادا کنیم.