پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 62670 تاریخ : 1393/08/07-09:06:44
,5,16,17,
تولید روزانه 16 میلیارد فوت مکعب گاز از پارس جنوبی تا پایان امسال

با بهره برداری از فازهای اولویت نخست محقق می شود

تولید روزانه 16 میلیارد فوت مکعب گاز از پارس جنوبی تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: هم اکنون ایران روزانه 11 میلیارد فوت مکعب گاز از این میدان برداشت می کند که تا پایان امسال این میزان به حداقل 16 میلیارد فوت مکعب خواهد رسید.

 

 
 

علی اکبر شعبانپور با بیان این که هم اکنون سکوهای فازهای 15 و 16و 18 میدان گازی پارس جنوبی مراحل تست با گاز نیتروژن را می گذرانند، گفت: مشعل این سکوها طی هفته های گذشته با گاز ترش تست شده اند.

وی در باره آخرین وضع سکوی 17 پارس جنوبی نیز گفت: این سکو نیز امسال با چند ماه تاخیر نسبت به سکوی فاز 18 بهره برداری می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به راه اندازی و بهره برداری نهایی از هفت سکوی پارس جنوبی در خلیج فارس گفت: هم اکنون بیش از 2 هزار نفر  از متخصصان و کارگران ایرانی روی این سکوها مشغول فعالیت هستند.

شعبانپور با تاکید بر این که تا پیش از فصل سرما  تلاش می کنیم حداقل 80 تا 100 میلیون متر مکعب گاز ترش از مخزن پارس جنوبی به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شود، گفت: تاکنون 28 میلیون متر مکعب از این میزان در سکوی نخست فاز 12 محقق شده است.

ادامه سیاست اولویت بندی در پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: سال آینده با پایان کار در فازهای اولویت نخست پارس جنوبی بر اساس میزان پیشرفت سایر فازهای باقی مانده این میدان برای توسعه اولویت بندی خواهند شد، از این رو بار دیگر سیاست اولویت بندی در پارس جنوبی ادامه خواهد یافت.

وی از فازهای 13، 19 و 22 تا 24 به عنوان فازهای اولویت دار در میان فازهای معروف به 35 ماهه خبر داد.

به گزارش شانا، ارتباط معنادار پارس جنوبی با توسعه زیر ساختهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست، در اهمیت توسعه هرچه زودتر این میدان همین بس که براساس برآوردهای انجام شده با نرخ جایگزینی گاز پارس جنوبی با نرخ معادل هر بشکه نفت خام 100 دلار ارزش خالص این ثروت عظیم ملی حدود 8800 میلیارد دلار می‌شود؛ برای درک بیشتر اهمیت مطلب، کافی است بدانیم درآمد ایران از محل صادرات و فروش نفت خام در یک سال کمتر از 80 میلیارد دلار است.

دخیل شدن سیاست در امور جاری پارس جنوبی و اجرای ناقص برنامه های تعریف شده به دلایل گوناگون اعم از مسائل مالی، محدودیتهای تحریم و عدم مدیریت صحیح در مواقع بحران، در سال های گذشته سبب شد که فازهای جدید این میدان با وجود گذشت بیش از 40 ماه از انعقاد قراردادشان همچنان با تاخیرهای پی در پی روبرو باشند.

25 خرداد سال 89 زمانی که قرارداد توسعه 5 فاز پارس جنوبی شامل، فازهای 13، 14، 19، 20 و 21 و 22 تا 24 به ارزش 21 میلیارد دلار میان شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای پیمانکار داخلی نهایی شد، از همان ابتدا، بسیاری از کارشناسان، این رویداد را مصداق ضرب المثل "سنگ بزرگ علامت نزدن است" دانسته و این قراردادها را سیاسی و محکوم به شکست دانستند؛ آنها تاکید کردند که امکان تحقق چنین وعده‌ای با توجه به حجم کار بخش دریا و خشکی وجود ندارد؛ حتی پیش‌بینی کردند که فازهای 15، 16، 17و 18 هم که قراردادش قبل از آن فازهای جدید امضا شده بود، به ویژه در بخش دریا به زمان این قراردادهای جدید نمی رسد، اما از قرار، مسئولان نفتی تحت تاثیر مسائل سیاسی روی حرف خود پافشاری کردند تا امروز آمار و ارقام کنونی از پیشرفت واقعی این فازها حرفی دیگری بزند! 

هم اکنون که این گزارش را می خوانید کشور دوست و برادر قطر، معادل 16 فاز پارس جنوبی را به مرحله تولید رسانده و چیزی در حدود حداقل سه برابر ایران (650 میلیون متر مکعب در روز) از این میدان مشترک تولید می کنند. این درحالی است که ایران هم اکنون روزانه کمتر از 330 میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی که در فاصله 120 کیلومتری ساحل عسلویه واقع شده برداشت می کند.

بیژن زنگنه در بدو تصدی وزارت نفت در مرداد ماه پارسال، مشکل توسعه فازهای پارس جنوبی را "مدیریتی" دانست و اعلام کرد وزارت نفت ایران قصد دارد تولید گاز طبیعی خود از میدان مشترک گازی پارس جنوبی را نهایتا طی چند سال آینده به روزانه 800 میلیون متر مکعب برساند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 330
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران