معاون وزیر صمت فرایند برگزاری این طرح را از 27 مردادماه و اتمام آن را پایان شهریورماه اعلام کرد و اظهار داشت: بازدیدهای نظارتی از اماکن اقامتی، مراکز پذیرایی و بین راهی، دفاتر خدمات مسافرتی (هوایی، جاده ای و ریلی)، مراکز اقامت موقت، پارکینگ ها، و همچنین رستوران ها و واحدهای عرضه کننده اقلام غذایی انجام و با متخلفان طبق قانون برخورد می شود.
بر اساس اعلام سازمان حمایت، وی در ادامه افزود: یکی دیگر از مواردی که در این بخشنامه متناسب با شرایط فعلی مورد توجه قرار گرفته رصد، نظارت و اهتمام ویژه به موضوع حمل و نقل اعم از هوایی، ریلی، جاده ای و پایانه های مسافربری است.
فرهیدزاده با بیان این مطلب، خاطر نشان کرد: بر اساس این دستورالعمل و به منظور جلوگیری از سوءاستفاده افراد خاطی و افزایش غیرقانونی قیمت ها و ساماندهی و تأمین ناوگان حمل و نقل به مقاصد پایانه های مرزی عراق و با هدف صیانت از حقوق مصرف کنندگان و عزاداران حسینی، ادارات کل استان ها موظفند طی این مدت در کنار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و دیگر دستگاه های ذیربط با تشکیل گشت های ویژه اربعین روی قیمت بلیت هواپیما، اتوبوس و قطارها نظارت ویژه انجام شود تا در این حوزه شاهد تخلفاتی به لحاظ قیمت ها نباشیم.
فرهیدزاده نظارت گسترده؛ جامع و به هنگام بر شبکه عرضه و تقاضای بلیت اربعین توسط دفاتر فروش آنلاین بلیت و شرکت های هواپیمایی را از دیگر اولویت های این سازمان برشمرد و گفت: در این بخشنامه به ادارات صمت استان ها تاکید شده تا در این بازه زمانی بر نحوه توزیع و فروش بلیت توسط شرکت های هواپیمایی نظارت جدی و کافی داشته باشند.
ضمناً در این بخشنامه تاکید شده در این طرح عملیاتی با اتخاد تمهیدات لازم نظارت های محسوس و نامحسوس از پایانه های مسافری استان ها و مراکز فروش بلیت در نظر گرفته و در صورت احراز هرگونه تخلف و تخطی از ضوابط قانونی در این حوزه، برخورد قانونی مؤثر و بازدارنده معمول و نتیجه به این سازمان اعلام شود.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به افزایش تردد زائران حسینی در استان های خوزستان، کرمانشاه و ایلام اظهار داشت: طبق ابلاغ جداگانه سازمان حمایت، استان های معین مکلف هستند به منظور جلوگیری از هرگونه اجحاف احتمالی در حق عزاداران حسینی، ضمن بهره گیری از کلیه امکانات و مقدورات استان و استفاده حداکثری از قوا و ظرفیت موجود، نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی توزیعی و خدماتی و برخورد با تخلفات احتمالی با هماهنگی، هم افزایی و برنامه ریزی برای جلب مشارکت سایر دستگاه ها و نهادهای ذیربط استانی متناسب با وظایف و مسئولیت های محول قانونی و استفاده حداکثری از ظرفیت بازرسان و انجام گشت های بازرسی مشترک هدفمند را در دستور کار قرار دهند.
فرهیدزاده معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت یادآور شد: طی برنامه ریزی های صورت گرفته و بسیج امکانات و منابع انسانی در تلاش هستیم تا تردد زائران از پایانه های مرزی به بهترین نحو ممکن انجام شود. همچنین اگر هموطنان عزیز شاهد تخلفی از جمله گران فروشی، احتکار و امتناع از عرضه، عرضه خارج از شبکه بلیت از سوی شرکت های مسافربری، هواپیمایی و.... بودند آن را به بازرسان مستقر در ادارات کل صمت استان ها و یا سامانه 124 گزارش کنند تا با هر فرد و نهادی که قصد تخلف داشته باشد طبق موازین قانونی برخورد شود.