آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 399532 تاریخ : 1397/07/28-17:13:37
,11,
تاکید بر آماده‌باش کامل بخش راهداری در برابر بارش‌های بی‌سابقه پاییز امسال

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تاکید بر آماده‌باش کامل بخش راهداری در برابر بارش‌های بی‌سابقه پاییز امسال

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارش‌های بی‌سابقه نسبت به سال‌های قبل تاکید کرد: لزوم آماده‌باش کامل پرسنل، ادوات و ماشین‌آلات راهداری به‌ویژه بسیج ماشین‌آلات موجو.د برای بازگشایی راه‌های استان‌های سردسیر مورد توجه قرار دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی وزارت راه وشهرسازی، در این همایش سراسری معاونان راهداری و فنی و نظارت ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها اظهار داشت سازمان‌ها و نهادهای مسئول در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای به تبع وظایف خود، مسئولیت بزرگی در مقابل عموم مردم و کاربران جاده‌ها دارند و باید با همکاری، تعامل و دقت در اجرای هرچه بهتر وظایف و اختیارات خود، میراث‌دار راهها به عنوان سرمایه ملی با ارزش کشور و حمل‌ونقل به عنوان قطب مهم توسعه اقتصادی کشور هستند و باید در نگهداری این سرمایه عظیم و با ارزش، کوشا باشند. 

معاون وزیر راه ‌و ‌شهرسازی با اشاره به این مطلب افزود :سازمان در چندماهه گذشته با بهره گرفتن از توان تخصصی نیروهای کارشناسی و مسئول در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، توانست در مدیریت بحران ایجادشده در این بخش موفق عمل کند و تا حدود زیادی پاسخگوی مطالبات رانندگان تلاشگر شاغل در این بخش و  تأمین سایر مطالبات رانندگان عزیز همچنان در دستور کار مسئولان سازمان قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در کشور ما جابه‌جایی بیش از 90 درصد کالا و مسافر از طریق محورهای مواصلاتی و جاده‌ها انجام می‌شود، لذا هرگونه مشکلی در ارتباط با این بخش، مستقیماً بر اقتصاد کشور اثرگذار است و همه مردم ایران از این امر تأثیر می‌پذیرند. در این راستا تلاش بسیاری صورت گرفت تا مشکلات یکی پس از دیگری حل‌شده و پاسخگوی نیازهای رانندگان عزیز باشیم. در واقع آنچه اتفاق افتاد ناشی از ترمیم و تنظیم روابط بین صاحبان کالا، شرکت و راننده بوده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص انجام طرح راهداری زمستانی امسال گفت: انجام امور جاری راهداری و نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی آن باید در اولویت کاری معاونان و مسئولان راهداری در استان‌ها باشد. اعتقاد ما بر آن است که اگر ابنیه‌ای نظیر پل‌ها به‌خوبی مورد رسیدگی قرار گیرد، خسارات احتمالی وارده به آن به حداقل می‌رسد و با صرف هزینه‌ کمتری جبران خسارت می‌شود.

حسن نیا بر لزوم اجرای دقیق دستورالعمل‌های اجرایی ابلاغی از سوی دفاتر ستادی تأکید کرد و اظهار داشت: راهداری زمستانی فصل مشترک همکاری بخش‌های مختلف سازمان به‌ویژه معاونت راهداری و حمل‌ونقل است. در این راستا همکاری، تعامل، دقت در اجرای دستورالعمل‌ها و استفاده درست از منابع و اعتبارات در انجام امور راهداری جاری نظیر پاک‌سازی جاده‌های قدیمی حاشیه جاده‌ها، نگهداری پل‌ها و ابنیه، انجام امور مربوط به ایمن‌سازی و نظایر آن اهمیت شایانی دارد.

وی گفت: اولویت اکنون با احداث پروژه نیست بلکه باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی اجرایی صورت گیرد که از کلیه امکانات و داشته‌های حوزه راهداری بهترین استفاده صورت گیرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین افزود: از ابتدای سال تاکنون یک هزار میلیارد تومان اعتبار به‌کل کشور درزمینه راهداری اختصاص‌یافته است. در خصوص انجام راهداری زمستانی در استان‌ها در چندین پارت تقسیم‌بندی منطقه‌ای انجام‌شده است که حلقه اول اولویت‌بندی در این مقطع زمانی، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، البرز، قزوین، زنجان و آذربایجان قرار دارند و در حلقه دوم، استان‌های مرکزی، همدان، اصفهان، سمنان، خراسان و لرستان قرار گرفتند.

حسن نیا خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پاییز امسال، پربارش است و پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارش بی‌سابقه نسبت به سال‌های گذشته است، لزوم آماده‌باش کامل بخش راهداری در زمینه? پرسنل و ادوات و ماشین‌آلات راهداری به‌ویژه بسیج و به کار گرفتن ماشین‌آلات استان‌های گرمسیر به‌سوی استان‌های سردسیر و بازگشایی راه‌ها و محورهای شریانی در استان‌های اولویت‌دار حائز اهمیت است و مورد تأکید قرار دارد.

توافیقات خوبی درزمینه تأمین مطالبات رانندگان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای محقق شده است   

 در این نشست سراسری داریوش امانی عضو هیئت عامل و معاون حمل‌و‌نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به توفیقات به‌دست‌آمده از سوی مسئولان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص تأمین مطالبات رانندگان این بخش و رفع بحران به وجود آمده، افزود: در این راستا از اواخر مرداد مکاتباتی با وزارت صمت در خصوص تأمین مطالبات رانندگان درزمینه قطعات یدکی ناوگان و لاستیک انجام شد. همچنین انجام مکاتبه با معاون اول رئیس‌جمهور و در سطح وزرا انجام‌شده است که خوشبختانه در زمره مصوبات شورای امنیت کشور قرار گرفته و با کمترین تنش اجرایی شد.

وی افزود: یکی از مطالبات رانندگان، تن کیلومتر بود که جزء خواسته‌های اولویت‌دار آنان محسوب می‌شد در این خصوص تلاش و پیگیری‌های بسیاری صورت گرفت و در حال حاضر مورد تصویب شورای عالی ترابری درآمده و در مرحله ابلاغ از سوی مقام عالی وزارت است.

معاون حمل‌ونقل سازمان بر ضرورت برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور مسئولان اجرایی استان‌ها درزمینه? حمل‌‌ونقل و راهداری تأکید کرد  و افزود: در ادامه این نشست‌ها، تشکیل کمیته‌های ارزیابی و بررسی مشکلات ضرورت دارد تا پس از بررسی مصوبات و نظرات همکاران در حوزه‌های اجرایی و صف در استان‌ها،‌ راهکارهایی برای رفع مشکلات و موانع و افزایش بهره‌وری با امکانات و وضعیت موجود اتخاذ گردد. 

اعتبارات اختصاص‌یافته باید به‌موقع و به نحو مطلوب هزینه شود

 در ادامه این نشست محمد تیموری عضو هیئت عامل و معاون توسعه مدیریت و منابع با تشریح وضعیت اعتباری در حوزه‌های فنی و راهداری در ستاد مرکزی و استان‌ها، بر لزوم هزینه کرد صحیح و مطلوب اعتبارات تأکید کرد و افزود: تمامی معاونان فنی و نظارت و راهداری در استان‌ها موظف هستند در خصوص اعتبارات و هزینه کرد به‌موقع آن‌ها و عدم دپوی آن اقدام کردند، در بعضی استان‌ها بسیاری از کارها را معاونان راهداری در امور قرارداد‌ها انجام می‌دهند این در حالی است که وظیفه مشخص معاونت فنی و نظارت این است که در خصوص کلیه قراردادها، انجام خدمت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در هر سال، هر استان 300 قرارداد را باید منعقد کنند که از معاملات کوچک،‌ متوسط و ... را شامل می‌شود ولی متأسفانه تخصیص‌های استانی نسبت به سال گذشته، 30 درصد کاهش داشته است در این خصوص باید تلاش شود در جهت تأمین منابع و اعتبارات استانی با دیگر مسئولان استان تعامل لازم صورت گیرد.

تیموری با اشاره به اینکه تأمین نمک و قطعات ماشین‌آلات راهداری باید از محل اعتبارات استانی انجام شود افزود: باید با کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها هماهنگی لازم صورت گیرد این امر در جذب اعتبارات استانی و تقویت تعاملات درون استان‌ها و همچنین تشریح ضرورت انجام امور راهداری به‌عنوان وظیفه‌ای ملی مؤثر است.

استفاده از سیستم توزین در حال حرکت در جهت حفظ روکش راه‌ها و نگهداری پل‌ها

 در ادامه برگزاری گردهمایی معاونان فنی و نظارت و معاونان راهداری ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها، فرامرز مداح عضو هیئت عامل و نماینده ریاست سازمان در امور فن‌آوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری بر لزوم مستندسازی قراردادها به‌ویژه در خصوص ابنیه فنی و پل‌ها تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: در خصوص تجهیز ماشین‌آلات راهداری به سیستم‌های مکانیاب (GPS) اقدامات خوبی صورت گرفته و درصد زیادی از ماشین‌آلات مجهز شده‌اند و در خصوص بخشی از ماشین‌آلات که به GPS تجهیز شده‌اند، اعتبار لازم به ادارات استان‌ها اختصاص‌یافته است.

مداح همچنین افزود: طرح الزام به‌کارگیری شبکه بی‌سیم درزمینه? راهداری زمستانی و نگهداری راه‌ها اجرایی شده‌ است که به‌صورت پایلوت در بعضی از استان‌ها اجرا شده است و در صورت موفقیت طرح، بی‌سیم‌های کارتی در کنار بی‌سیم‌های موجود قرار خواهد گرفت و در اجرای پروژه‌های راهداری استفاده می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: نقش پل‌ها در محورهای اصلی بسیار حائز اهمیت است در این راستا حفظ و نگهداری پل‌ها و روکش‌ راه‌ها از طریق سیستم توزین در حال حرکت (WIM) امکان‌پذیر است. این سیستم‌ها ابزارهای قدرتمندی هستند که معاونان راهداری و مجریان پروژه‌های راهداری در استان‌ها می‌توانند از آن بیشترین بهره‌برداری را داشته باشند.

باوجود کمبود اعتبارات، هزینه کرد صحیح اعتبارات راهداری ضروری است

 در ادامه این گردهمایی یک‌روزه که با حضور معاونین راهداری و فنی و نظارت استان‌های سراسر کشور برگزار شد حیدر مطاعی معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با مغتنم شمردن برگزاری این نشست‌های تخصصی در جهت تعامل و همکاری بیشتر مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه راهداری سازمان در سراسر کشور افزود: رمز موفقیت و استفاده بهینه از این نشست‌ها، در اتخاذ تصمیم‌ها و رویکردهای مناسب و مطلوب در جهت اجرای هرچه بهتر امور راهداری در کل کشور از سوی مسئولان و مجریان این امر در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها است. با توجه به زمستان پربارش امسال که از سوی سازمان هواشناسی کشور اعلام شده است، از همین الان بحث نگهداری راه‌ها، ابنیه،‌انجام راهداری جاری زمستانی و تجهیز مناطق و محورها و به‌ویژه گردنه‌های برفگیر به دستگاه‌ها و ماشین‌آلات و آماده‌باش نیروهای راهداری لازم‌الاجراست و بسیار حائز اهمیت است.

مطاعی خاطرنشان کرد: ما به اندازه کافی منابع در اختیار نداریم بنابراین باید در استفاده بهینه و اعمال درست هزینه کرد این اعتبارات و منابع دقت لازم صورت گیرد.

وی بر لزوم اطلاع‌رسانی از وضعیت موجود و کمبود اعتبارات به ستاد مرکزی در جهت اتخاذ راهکارهای لازم برای رفع مشکلات و موانع تأکید کرد و اظهار داشت: در شهریورماه به‌تمامی مسئولان راهداری در سراسر کشور دستورالعمل‌های راهداری زمستانی ابلاغ شده است. اکنون هر راهدارخانه‌ای در نقاط برفگیر باید با حضور نیروهای متخصص و آماده راهداری، مجهز به یک دستگاه گریدر، یک لودر و یک نمک‌پاش باشد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین افزود: اعمال اولویت‌بندی در بحث هزینه کرد اعتبارات، تلاش در جهت باز بودن راه‌های شریانی حتی در زمان بارش برف سنگین و پس‌ازآن اولویت بازگشایی راه‌های فرعی و روستایی همچنین استفاده از امکانات دهیاری‌ها در بازگشایی راه‌های روستایی، انجام امور جاری راهداری زمستانی نظیر انجام درواسیون پل‌ها و پاکسازی قنوها و همچنین استفاده از توان ‌بخش خصوصی و استفاده از ماشین‌های بخش پیمانکاری به صورت قراردادی و اجاره‌ای در زمان بحران و بارش‌های سنگین از اهم امور راهداری زمستانی امسال مورد تأکید است که امید می‌رود با اجرای دقیق وظایف در این حوزه و همکاری و تعامل دست‌اندرکاران بخش راهداری زمستانی پربارش همراه با راهداری پویا، مستمر و با نشاط داشته باشیم.

اجرای سامانه مدیریت پروژه‌های عمرانی در چهار استان کشور

 در ادامه نشست سراسری معاونین راهداری و فنی و نظارت استان‌های سراسر کشور خداداد مقبلی معاون برنامه‌ریزی سازمان با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدیریت پروژه‌های عمرانی، آن را سامانه‌ای جامع در خصوص ایجاد اطلاعات (برآورد صورت‌وضعیت، تعدیل و ...) بررسی، ثبت و بایگانی اسناد و کنترل پیشرفت پروژه‌های عمرانی تحت شبکه دانست و افزود: این سامانه با امکان دسترسی مدیران و کاربران سازمانی، پیمانکاران، ناظرین و مشاوران مرتبط با این موضوع در سطح کشور طراحی‌شده است که با توجه به تهیه و راه‌اندازی این سامانه در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شروع آموزش کاربران دفاتر ستادی و استانی، بهره‌برداری از این سامانه در استان‌ها نیز آغاز شده است و به‌صورت پایلوت در چهار استان مورد استفاده قرار گرفته است و در مرحله بعدی در استان‌های کل کشور اجرایی می‌شود.

وی به وجود 2 هزار و 400 کیلومتر آزادراه در کل کشور اشاره کرد و در خصوص اعمال فرآیندهای نگهداری این آزادراه‌ها به‌ویژه در زمان بارش‌ها و طرح‌ راهداری زمستانی افزود: در حال حاضر 19 آزادراه از سوی بخش خصوصی و شرکت‌های آزادراهی نگهداری می‌شود که در این راستا مکاتبات مستمر و لازم با این شرکت‌ها انجام‌شده و همچنین برگزاری جلسات هماهنگی با آن‌ها و انجام بازدیدهای ادواری از این آزادراه‌ها در دستور قرار دارد که با توان این شرکت‌ها، بتوانیم در کنار نیروهای راهداری سازمان، راهداری زمستانی هرچه بهتر امسال اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته برای ساخت 50 پاسگاه پلیس‌راه، قرار دارد منعقد شد که 35 پاسگاه آماده بهره‌برداری است و پیش‌بینی می‌شود به‌زودی همه پاسگاه‌های در دست احداث افتتاح و بهره‌برداری شود که با راه‌اندازی و آغاز به کار این پاسگاه‌ها و استقرار نیروهای پلیس‌راه، پوشش مناسب برای کنترل تردد و ترافیک جاده‌ها، اعمال مدیریت ترافیکی و کاهش تصادفات انجام می‌شود



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 161