پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 6763 تاریخ : 1391/08/07-17:42:55
,2,16,17,
برگزاری دهمین جلسه انس با قرآن در بانک ملی

برگزاری دهمین جلسه انس با قرآن در بانک ملی

به همت واحد فرهنگی اداره کل حراست دهمین جلسه انس با قرآن کریم با حضور استاد بهرام‌پور و جمعی از همکاران در نمازخانه ادارات مرکزی برگزار شد.

 
 

 

 


 
متن سخنان استاد بهرامپور با توجه به ایام حج ابراهیمی وروز عرفه وعید قربان، اشاره مختصری به برخی از آموزه های حج ابراهیمی خواهیم داشت . احکام دین مبین اسلام در 5 حکم واجب ،مستحب ،حرام ،مکروه ومباح ارائه شده است.یکی از علمای سالک، مرحوم برغانی قزوینی می گوید:« مدتی بود سؤالی ذهن مرا مشغول کرده بود که چرا باب کرامات ومکاشفات برای علمای سابق باز بوده وبرای متاخرین کمتر دیده می شود. تا اینکه در خواب خدمت رسول اکرم(ص) رسیدم وایشان سؤالم را این گونه پاسخ فرمودندکه : چون شما آقایان پنج حکمی هستید وعلمای گذشته دوحکمی بوده اند !می گوید:من پاسخم را گرفتم.» کسی که در دل آرزوی لقای خدا را می پرورد نباید با خدا اداری برخورد کند .اداری ها در یک ساعت مشخص کار را شروع و در ساعت مشخصی تمام می کنند.اما یک تاجر موفق این گونه نیست.
وقت و بی وقت و حتی روز تعطیل هم اگر مشتری داشته باشد با رغبت کار می کند.برای رسیدن به نتیجه در امور معنوی نیز باید مثل آن تاجر بود ؛ نباید اداری برخورد کرد .
 انسانهای متعالی دو حکمی اند .حکم اول بایستنی ها که باید انجام شود ومیل پرودگار به آن تعلق گرفته اعم از اینکه واجب باشد یا مستحب . حکم دوم آنچه میل پرودگار به ترک آن تعلق گرفته ،خواه نامش حرام باشد یا مکروه.برای مباح نیز وقت نداریم .خور وخواب ودیگراعمال مباح دو حکمی ها رنگ خدایی دارد . ما برای کسب کما ل به این دنیا آمده ایم .
ایام حج تمرینی است برای این که مراقبت دائم داشته باشیم .در زیارت از مدینه که زیارت شریفترین مخلوق خداست مجازیم هر طور خواستیم عمل کنیم.اما وقتی قصد کعبه کردیم در ده کیلومتری مدینه در مسجد شجره به ما گفته می شود :توقف کنید! زیارت خدا آداب دیگری دارد .این گونه نیست که هر طور خواستی بروی ! همه باید لباسها را از تن بیرون کنند؛غسل کنند؛ وهمه اعم از غنی وفقیر ،عالم وعامی، ضعیف وقوی دو قطعه پارچه ندوخته به تن کنند وپس از لبیک گفتن 24 چیز بر آنها حرام می شود.توآمده ای دست از خود بینی برداری ؛ خدابین شوی .پس آینه را نگاه نکن ،مجادله وبحث که اثبات خوداست نداشته باش !این24 مورد حرام می شود ودر صورت تخطی ، کفاره دارد. پس از طواف که هفت دور دور خانه خدا گشتی به صفا ومروه می روی . نکته عرفانی: هاجر فرزندش را بین دو کوه رها کرد وبه دنبال آب هفت بار این مسیر را دوید ودست آخر نومیدانه به سوی کودکش بازگشت ودید در زیر پای کودک چشمه ای جوشیده؛ آن هم زمزم! گویی خدا می فرماید : ای انسان ،اگر تو با من باشی ؛ خدایی زندگی کنی ،دیگر لازم نیست دنبال حاجتت بدوی .خودم نیازت را به در خانه ات ، زیر پایت می آورم.فرمود: هرکس ملاحظه مرا بکند ،به همه چیز فرمان می دهم که ملاحظه اورا بکنند. پس از انجام عمل تقصیر که گوشه ای از مو یا ناخن را می گیرند از احرام خارج می شوی و پس از این باید رسم تسلیم در برابر خدا سرلوحه زندگی ات باشد .
در اعمال تمتع که هرکدام از وقوف در عرفات ومشعر حکمتهایی دارد ،به مختصری اشاره می کنم در روز عید به منی وارد می شویم که ماجرای تاریخی دارد .ابراهیم (ع) روش تبلیغی خاصی داشت .ابتدا با ستاره پرستان همراه شد . پس از مدتی به آنها گفت ماه که نوررش از ستارگان بیشتر است ولذا با ماه پرستان همراه شد. سپس با همین استدلال با خورشید پرستان همراهی کرد .به آنها گفت :راستی شب ها خورشید کجاست ؟ خدایی که غروب می کند وغایب می شود به درد من نمی خورد. من رو به خدایی می آورم که آسمان وزمین را آفریده وتدبیر خورشید وماه به دست اوست.این روش تبلیغی ایشان بوده است.در مورد عادت ناپسند قربانی کردن انسان واز بین بردن این رسم نادرست نیز خداوند ماجرای ذبح حضرت اسماعیل (ع)را مطرح فرمود . با توجه به اینکه ابراهیم(ع )مامور الهی بودن این قضیه با جایگزینی قوچ وذبح آن به جای اسماعیل (ع)در برچیدن فرهنگ ذبح انسان نقش مؤثری ایفا نمودودر عین حال ذبح حیوان حلال گوشت به عنوان نماد فدا کردن خواهش های نفسانی به پای محبوب حفظ گردید. از این رو قربانی در منی به منزله قربانی کردن تعلقات است .
نکته ای از رمی جمرات: :وقتی ابراهیم((ع)فرزندش را به قربانگاه می برد ،در سه جا شیطان ظاهر شد وبا تاسف ودلسوزی سعی در منصرف کردن ایشان داشت که با سنگ رانده شد. اکنون به عنوان نماد شیطان در مناسک حج به آن مکانها(جمرات) سنگ زده می شود.اما چرا در روز نخست جمره عقبی که سومین است رمی می شود؟ نکته اش این است که شیطان در آن محل از ابراهیم(ع) نا امید شد وما در مناسک ابتدا آن جا حاضر می شویم و سنگ به نماد شیطان می زنیم..یعنی ای شیطان از همان اولین مرحله از ما ناامید باش!و در روزهای بعد این عمل به ترتیب از جمره اولی تا عقبی انجام می گیرد .
 بنا به فرصتی که بود ،گوشه ای از اسرار حج را عرض کردم .حاجی باید ضمن اینکه اعمالش را با توجه انجام می دهد ،آثار آن را نیز در وجود خود نگه دارد . والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته
 
 
 


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 182
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران