پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 670593 تاریخ : 1402/09/19-17:53:53
,10036,10027,
بررسی چالش ها و فرصت های بیمه های زندگی در ایران در گفتگو با شیما آراء

گفتگو

بررسی چالش ها و فرصت های بیمه های زندگی در ایران در گفتگو با شیما آراء

روابط عمومی سندیکای بیمه گران ایران در گفتگویی با دبیر کارگروه توسعه بیمه های زندگی به بررسی چالش ها و فرصت های این بیمه نامه پرداخته است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سندیکای بیمه گران ایران، شیما آراء، دبیر کارگروه توسعه بیمه های زندگی سندیکای بیمه گران در گفتگویی با روابط عمومی سندیکا به بررسی چالش ها و فرصت های این نوع از بیمه نامه در ایران پرداخت.

در این رابطه دبیر کارگروه توسعه بیمه های زندگی اظهار کرد: شاید بتوان اصلی ترین چالش بیمه گران در بیمه های زندگی را گذر از محصولات و خدمات سنتی به محصولات مدرن و منطبق با تکنولوژی روز دانست. قطعا گذار از سنت و بروز شدن مستلزم صرف زمان و هزینه است.

آرا اضافه کرد: از طرفی در صورتی که شرکتهای بیمه مخصوصا شرکتهای بیمه که تمرکز اصلی شان فروش بیمه های زندگی است این هزینه را پرداخت نکنند، به توسعه مورد نظر دست نخواهند یافت.

وی ادامه داد: قطعا چالش های حوزه بیمه های زندگی با توجه به ماهیت این نوع محصول و آمیختگی آن با محصولات مالی تفاوت چشمگیری با سایر گروههای بیمه ای دارد که رفع آنها نیازمند سرمایه گذاری، قانون گذاری و یا اصلاح قانون های فعلی، تربیت نیروی متخصص و ماهر و تغییرات زیر ساختی در تکنولوژی است.

آرا همچنین درباره عدم توسعه یافتگی بیمه های زندگی نیز اظهار کرد: آنچه در نگاه اول باید به آن توجه کرد این است که در کشور به جز بیمه های اجباری مثل بیمه نامه شخص ثالث و بیمه های ضروری مانند درمان تکمیلی که به جبران بیمه های پایه توسعه یافته اند، سایر انواع بیمه ها از اقبال آنچنانی برخوردار نیستند و بازار بیمه در خانواده های ایرانی چنان شناخته شده نیست.

دبیر کارگروه توسعه بیمه های زندگی سندیکای بیمه گران اضافه کرد: این فقدان را می توان از چند نظر بررسی کرد. احساس عدم نیاز به این بیمه نامه ها در میان مردم و عدم آگاهی رسانی و فرهنگ رسانی مناسب، بازده پایین تر در بیمه های زندگی دارای بخش سرمایه گذاری نسبت به بازارهای مالی موازی، ارایه محصولات و خدمات به روشهای سنتی که هنوز جای بسیاری برای تکامل و ارتقا دارند.

آرا همچنین درباره تاثیرات تورم بر بیمه های زندگی اظهار کرد: این اثر را می توان از دوجنبه بررسی کرد. از طرفی افزایش تورم باعث شده که مردم به بیمه های زندگی به چشم یک کالای لوکس نگاه کنند و خرید آن را جزو اولویت های اساسی خود قرار ندهند.

وی اضافه کرد: از طرفی افزایش تورم برای افرادی که قصد خرید بیمه نامه عمر را دارند و یا توسط شبکه فروش متقاعد به خرید بیمه نامه شدند باعث خرید بیمه نامه با حق بیمه ، سرمایه و پوشش های بالاتر می شود.

آرا با بیان اینکه تهیه بیمه نامه برای تامین آتیه خانواده بعد از مرگ و یا تامین نیازهای دوران بازنشستگی و از کار افتادگی را شاید بتوان ذاتی ترین دلیل برای تهیه بیمه نامه های عمر دانست، ادامه داد: در طرح های بیمه عمر که دارای ماهیت سرمایه گذاری هستند امکان سرمایه گذاری های خرد برای بیمه گذاران فراهم است که این خود می تواند دلیل خوبی برای تهیه این نوع از بیمه نامه ها باشد.

وی درباره دلایل ضرورت و اهمیت تفکیک حساب در بیمه های زندگی و غیرزندگی نیز اظهار کرد: ماهیت بلند مدت بیمه های زندگی و همچنین نحوه ذخیره گیری متفاوت با سایر رشته و لزوم سرمایه گذاری مناسب و شفاف در طرحهای دارای اندوخته مهم ترین دلایل تفکیک حساب بیمه های زندگی از غیر زندگی است.

دبیر کارگروه توسعه بیمه های زندگی سندیکای بیمه گران همچنین درباره ریسک های آینده بیمه های زندگی نیز اظهار کرد: عدم بروزرسانی محصولات و خدمات در بیمه های زندگی و عدم تطبیق آن با نیازهای روز یکی از اصلی ترین ریسکهایی است که می تواند آینده بیمه های زندگی را تهدید کند.

شیما آرا افزود:در دنیایی که تکنولوژی مبتنی بر داده به سرعت در حال رشد است، مشتریان قطعا دیگر محصولات بیمه ای را با یکدیگر مقایسه نخواهد کرد و مقایسه آنها بین خدماتی خواهد بود که از شرکتهای بیمه و غیربیمه ای دریافت می کنند. بازارهای مالی جدید، پلتفرم های بر بستر هوش مصنوعی رقبای اصلی محصولات سنتی خواهند بود و درصورتی که شرکتهای بیمه نتوانند خود را با این تغییرات منطبق کنند محکوم به فنا خواهند بود. در آینده محصولات بیمه صرفا توسط شرکتهای بیمه فروخته نخواهند شد و می بایست درخصوص ادغام آنها با سایر محصولات راهی پیدا کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه سندیکا در تجمیع و همسو کردن نظرات و همچنین کمک به توسعه بیمه های زندگی نقشی اساسی دارد که تاکنون هم به خوبی این نقش ایفا شده، اظهار کرد: سندیکا می تواند نقش موثری در تدوین و بروزرسانی قوانین مرتبط با بیمه های زندگی داشته باشد. همچنین سندیکا واسط و متعادل کننده میان نهاد ناظر و شرکتهای بیمه گر است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 205
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران