پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 494576 تاریخ : 1398/09/11-18:04:35
,15,
اکسیژن هوای تازه در صنعت بانکداری کشور

اکسیژن هوای تازه در صنعت بانکداری کشور

مدیر ارشد داده و خدمات هوشمند شرکت داده‌ورزی سداد از طراحی و پیاده‌سازی پلتفرم OPEN API سداد بر اساس استانداردهای جهانی با عنوان اکسیژن خبر داد و گفت: ویژگی کلیدی این پلتفرم استقرار آن بر رایانش ابری است که منجر به توسعه‌پذیری سریع و استفاده بهینه از منابع می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از شرکت داده‌ورزی سداد، وحید رضا رامین آزاد با اشاره به تحولات ناشی از استقرار فناوری‌های نو و روش‌های نوین بانکداری اظهار داشت: ورود بازیگران جدید به حوزه بانکی و پرداخت منجر به شکل‌گیری نیازهای جدید مشتریان شده و صنعت بانکی کشور را به سمت ارائه سرویس‌های بانکی در قالب API های مختلف به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی سوق داده است و شرکت داده‌ورزی سداد نیز با توجه به این رویکرد پلتفرم اکسیژن را طراحی کرده است.

وی هدف از ایجاد پلتفرم اکسیژن را ارائه خدمات باکیفیت دانست و اظهار داشت: ارائه خدمات و سرویس‌ها با SLA مناسب در این پلتفرم از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همین دلیل این پلتفرم بر اساس مدل جامع OBWG (کارگروه بانکداری باز) و با لحاظ استانداردهای PSD2 و GDPR طراحی‌شده تا با ارائه سرویس‌های باکیفیت به کسب‌وکارها زمینه رضایت حداکثری را ایجاد و روند توسعه آن‌ها را تسهیل کند.

رامین آزاد یکی از مزیت‌های این پلتفرم را بهره‌گیری از زیرساخت‌های قوی و امنیت آن عنوان کرد و گفت: اکسیژن بر پایه استانداردهای جهانی، عدم افشای اطلاعات حساس و هویتی مشتری به‌طرف ثالث و احراز هویت قوی طراحی‌شده و سرویس‌ها در این پلتفرم در امنیت کامل در اختیار سرویس‌گیرندگان قرار می‌گیرد.

وی مزایای مهم پلتفرم اکسیژن را تسریع در زمان دریافت سرویس توسط متقاضی سرویس، شفافیت در دسترسی‌ها و تطبیق با مقررات، افزایش نظارت و کاهش امکان سوءاستفاده، پشتیبانی کامل از پروتکل‌های مختلف، مدیریت یکپارچه سطوح دسترسی، آمار و اطلاعات دقیق و کاربردی و گزارش‌گیری و پایش کامل، بهبود تجربه کاربری و سطوح عملکرد و امکان تعریف سرویس‌های ترکیبی عنوان کرد.

رامین آزاد افزود: از بعد فنی شرکت داده‌ورزی سداد با تکیه‌بر دانش کارشناسان خود و با بهره‌گیری از زیرساخت‌های رایانش ابری (به‌منظور مدیریت بهینه منابع و توسعه‌پذیری سریع)، کلان داده (جهت پردازش برخط جریان‌های داده‌ای و لاگ API ها و همچنین تحلیل رفتار و الگو یابی) و پیاده‌سازی سرویس‌ها منطبق با معماری BIAN اکوسیستم منحصربه‌فردی را به‌منظور ارائه هرچه بهتر خدمات طراحی و پیاده‌سازی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این پلتفرم باقابلیت مانیتورینگ یکپارچه‌ای که دارد علاوه بر ایجاد تجربه کاربری مناسب و تسهیل دسترسی به مشتریان برای استفاده از بخش‌های مختلف، می‌تواند صورت‌وضعیت کامل API ها و این‌که هر API با چه نرخی به چه شخص حقیقی و حقوقی ارائه‌شده را نیز گزارش کند.

رامین آزاد در پاسخ به این پرسش که فین تک‌ها به‌صورت مستقیم می‌توانند از سرویس‌های این پلتفرم بهره‌مند شوند، گفت: شرکت داده‌ورزی سداد باهدف سرعت بخشیدن به روند فناوری در شبکه مالی کشور با حضور در کنسرسیوم فرابوم بخشی از سرویس‌های بانک ملی را از طریق پلت فرم اکسیژن و درگاه فرابوم در اختیار فین تک‌ها یا سایر تجمیع کنندگان قرار می‌دهد و همچنین ارائه سرویس‌های خاص برای مشتریان VIP از درگاه این پلتفرم امکان‌پذیر خواهد بود.

مدیر ارشد داده و خدمات هوشمند شرکت داده‌ورزی سداد از دیگر اهداف طراحی پلتفرم OPEN API اکسیژن را ایجاد یک بستر برای ارائه و تجمیع سرویس‌های داخلی سداد و سرویس‌دهی به بخش‌ها و تیم‌های توسعه‌ای شرکت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر API های استعلام اطلاعات از این بستر به سامانه‌های درون بانکی عرضه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فاز اول این پروژه به اتمام رسیده و در حدود 240 API بر روی اکسیژن قرار داده‌شده و سرویس‌دهی به تیم‌های داخلی مثل پلتفرم بله و سامانه بام نیز آغازشده است؛ اما عملیاتی سازی این سرویس‌ها و فعالیت رسمی در بازار مالی کشور به‌زودی و تا آخر آذرماه اجرایی می‌شود.

رامین آزاد با اشاره به حرکت بانک ملی در مسیر تحول دیجیتال گفت: اکسیژن با مزیت‌های بی‌شمار ازجمله استفاده آسان توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای حوزه مالی، نظارت یکپارچه بر روند سرویس‌دهی، مدیریت سرویس‌ها و مستندات میزان بهره‌برداری از آن‌ها، تحلیل رفتار مشتریان و طبقه‌بندی خدمات برای مشتری که درنهایت منجر به بهبود تجربه کاربری می‌شود نقش تأثیرگذاری در این روند دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 192
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران