به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی مرکز آمار، مدیر کل دفتر ریاست، روابط عمومی و همکاری های بین الملل مرکز آمار ایران در نشست با اصحاب رسانه ،با اشاره به نقش مهم رسانه در پیشرفت وتوسعه کشور و توسعه و نوین سازی نظام آماری کشور گفت: پیشرفت ، و توسعه، رفتار جمعی متناسب خود را اقتضا می کند و رسانه ها از مهمترین عوامل برای رفتار متناسب با پیشرفت محسوب می شوند . سید حسین پیمان در نشست اصحاب رسانه ها در مرکز آمار ایران که به مناسبت گرامیداشت روز آمار و برنامه ریزی برگزار شده بود، افزود:
از رسالت های رسانه ها آگاهی دهی ، ایجاد شفافیت ، تهیج اراده جمعی ، تصحیح رفتار جمعی ، ارتقا پاسخگویی به عنوان یک هنجار اجتماعی ، است و بدیهی است که این نقش ها ، نیاز به رفتار متناسب با پیشرفت وتوسعه را، ایجاب می کند. وی با ذکر این نکته که از جنبه حاکمیتی ، پیشرفت وتوسعه، موضوع GOOD Governance) )، به عنوان حاکمیت مقبول و یا دولت خوب و شایسته مطرح می شود، افزود:ویژگی هایی این دولت یا حکمرانی خوب پاسخ گویی ، شفافیت ، اجماع سازی ، مشارکت عمومی ، کارایی و اثربخشی است.
پیمان ادامه داد: باتوجه به اینکه خاستگاه " آماررسمی " ، حکومت ها می باشند و آمار رسمی جزو کالاهای اساسی وزیر ساختی، و کالای عمومی محسوب می شود وبه عبارت دیگر یک کالای سرمایه ایی است ، لذا با ویژگیهایی که دارد، مجرای تحقق دولت خوب وپیشرفت وتوسعه کشور است .
آمار از تشتت و پراکندگی مفاهیم میکاهد و اعتماد عمومی وسرمایه اجتماعی را تقویت میکند
مدیر کل دفتر ریاست ، روابط عمومی و همکاری های بین الملل مرکز آمار ایران در ادامه سخنان خود گفت : یکی از نقش های آمار ایجاد فهم مشترک از موضوعات در اجتماع است : مثلا وقتی بگوییم رونق اقتصادی، استنباط های متعددی ممکن است ایجاد شود اما هنگامی که می گویم ارزش افزوده ، رشد اقتصادی و درآمد سرانه، چنین عددی است یک فهم مشتر ک ایجاد می شود، لذا آمار از تشتت و پراکندگی مفاهیم و هزینه های مترتب برآن می کاهد و به نوعی اجماع برموضوعات اجتماعی را سبب می شود که اعتماد عمومی وسرمایه اجتماعی را تقویت می کند، به عبارت دیگر نقش ِ درک وفهم مشترک ،سبب وفاق اجتماعی و اراده جمعی برای مرتفع کردن مشکلات است.
وی افزود: آمار مانع جامعه محاوره ایی و شایعه سازی میشود و جامعه مستند گو را ایجاد می کند. آمار ایجاد کننده شفافیت است ، لذا از رانت و به عبارتی ناکاریی جلوگیری می کند و بالطبع شفافیت آماری، ارتقا همبستگی و اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی را موجب می شود.
پیمان تصریح کرد: تخصیص کارایی ِ منابع محدود، آمار مناسب خود را نیاز دارد، مثلا کارایی نظام بودجه ریزی، بدون آمار متناسب غیر ممکن است و توزیع کارایی درآمد، ورفاه وثبات اقتصادی منوط به آماری متناسب و پویاست.
بنابراین نقشهای: شفافیت ، ارتقا پاسخگویی ، آگاهی دهی ، مشارکت عمومی ، اجماع سازی ، کارایی ، اثر بخشی، ویژگی های مشترک نفش های رسانه ، حکمرانی خوب یا دولت خوب و آمار رسمی است که همه این ویژگی ها جزو ابزارهای پیشرفت وتوسعه یافتگی محسوب می شود.
واقعی کردن توقع مردم از فعالیت های آماری یک ضرورت رسانهای است
پیمان در ادامه با طرح این سوال که اگر آمار خوب، دولت خوب را ایجاد می کند چه ویژگی هایی، آمار خوب را ایجاد می کند؟ گفت:براساس اصول بنیادی آمار های رسمی : یکی از این ویژگی های بی طرفی است ، دسترسی برابر به اطلاعات و از دیگر ویژگیها اخلاق حرفه ای ایست که دقت ، سرعت وصحت را می توان جزو آن محسوب کرد:
صحت تحت کنترل مراکز آماری نیست و تمامی حاکمیت درآن موثرند ، وقتی یک مسؤل محلی در حوزه خود ش بحثی را میکند پاسخگو، به مامور آمار گیر براساس برداشت از آن مباحث اطلاعات می دهد.
وی افزود : باید بدانیم که یک مامور آمار گیر سفیر کارایی وبرنامه ریزی وتوسعه کشور است نه مامور نهاد ودستگاه دیگری واین از نقشهای رسانه ای است که این موضوع را به جامعه تفهیم کند که او رفیق پیشرفت و برنامه ریزی توسعه کشور است .
پیمان تصریح کرد: مردم توقع دارن بعد پاسخ گویی آماری وجمع آوری اطلاعات به طور آنی بهبود در زندگی خود را مشاهده کنند که این واقعی نیست ، لذا واقعی کردن توقع مردم از فعالیت های آماری یک ضرورت رسانه ایی است.
وی حذف موازی کاری وایجاد سازو کار هماهنگ و یکنواخت در عرضه اطلاعات آماری را از ضرورت های نظام آماری ذکر کرد و افزود: موازی کاری آماری، سبب بی اعتمادی و کاهش سرمایه اجتماعی است .با موازی کاری آماری نمی توان به حاکمیت مقبول رسید ، چون افکار عمومی شاید چنین پندارد که سیاستگزاران راستگو نیستند واین موضوع اعتماد عمومی، مشارکت عمومی ، همبستگی عمومی را کاهش میدهد ، کارایی سیاست ها را تضعیف می کند ودست اندرکاران عملیاتی و اجرایی نسبت به پیاده سازی سیاستها حساس نخواهند بود. وی افزود: آماررسمی سرمایه اجتماعی است و همه ما اگر دغدغه پیشرفت کشور را داریم، نباید اجازه بدهیم این سرمایه اجتماعی تضعیف شود. وی گفت:در کدام کشور ازیک موضوع واحد چند اطلاعات آماری عرضه می شود ؟ وچرا باید نهاد هایی که سیاستگذار موضوع اقتصادی هستند خود هم آن موضوع را به سنجش و ارزیابی درآورند؟
یعنی اعتبار محدود خود را به کاهش سرمایه اجتماعی تخصیص می دهیم ، آیا این امر عقلایی است ؟
بنابراین صحت، به همه آحاد کشور ارتباط داشته ورسانه ها، مهمترین نقش را درآن به عهده دارند .لذا تاکید برای آمار ثبتی مبنا و نوین سازی آماری به همین جهت است .
ما معتقدیم نوین سازی آماری بدون سازمان ارتباطی و رسانه ای مناسب، امکان پذیر نیست لذا اگر فرهنگ آماری با سه شاخصه آگاهی ، اعتماد و مشارکت مشخص می شود این ویژگی ها از نقش های دولت نیکو و رسانه های موثرتر است .