پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 682484 تاریخ : 1403/02/16-02:39:23
,8,
استفاده از فیبوناچی اصلاحی در معاملات؛ راهنمای جامع برای تریدرها

استفاده از فیبوناچی اصلاحی در معاملات؛ راهنمای جامع برای تریدرها

استفاده از فیبوناچی اصلاحی در معاملات یک ابزار تحلیل تکنیکال فارکس است که با استفاده از نسبت های ریاضی فیبوناچی، سطوح حمایت و مقاومت، قیمت را نشان می دهد.

به گزارش بانک و صنعت ، استفاده از فیبوناچی اصلاحی در معاملات یک ابزار تحلیل تکنیکال فارکس است که با استفاده از نسبت های ریاضی فیبوناچی، سطوح حمایت و مقاومت، قیمت را نشان می دهد. این ابزار می تواند به ما کمک کند تا نقاط ورود و خروج مناسب را در بازارهای روند دار یا نوسانی پیدا کنیم. در این مقاله، به این می پردازیم که سطوح فیبوناچی اصلاحی در بهبود معاملات ما چه نقشی دارد؟

تاریخچه و مفاهیم اولیه فیبوناچی

فیبوناچی نام مستعار لئوناردو پیزانو، یک ریاضی دان ایتالیایی است که در سال 1170 در شهر پیزا متولد شد. فیبوناچی در جوانی ریاضیات را در بوجیا مطالعه کرد و در طول سفرهای گسترده اش، از مزایای سیستم عددی هندو - عربی آگاه شد. در سال 1202، پس از بازگشت به ایتالیا، فیبوناچی آن چه را که یاد گرفته بود در کتاب لیبر آباکی یا همان کتاب تخته سیاه مستند کرد. در این کتاب، فیبوناچی دنباله عددی که اکنون به نام او نامیده می شود را توصیف کرد. در دنباله فیبوناچی، پس از 0 و 1، هر عدد برابر با مجموع دو عدد قبلی است. بنابراین، دنباله به شکل زیر نوشته می شود.

0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610 و به همین ترتیب، تا بی نهایت.

هر عدد تقریباً 1.618 برابر عدد قبلی است. این مقدار 1.618 به فی یا نسبت طلایی معروف است. نسبت طلایی به طور مرموزی در طبیعت، معماری، هنر نقاشی و زیست شناسی ظاهر می شود. برای مثال، این نسبت در پارتنون، در نقاشی لئوناردو داوینچی مونالیزا، آفتاب گردان، برگ گل رز، پوسته مولوسک، شاخه درخت، صورت انسان، گلدان های یونان باستان و حتی کهکشان های مارپیچی فضای خارجی مشاهده شده است.

بیش تر معامله گران این سوال را مطرح می کنند که استفاده از فیبوناچی ریتریسمنت در معاملات چگونه است و چگونه می توانیم عملکرد معاملاتی خود را بهبود بخشیم؟ برای پی بردن به این سوال باید این موضوع را در نظر بگیرند که فیبوناچی اصلاحی نه تنها می تواند سطوح حمایت و مقاومت را به آن ها نشان دهد، بلکه می تواند نشان دهد که چه موقع قیمت یک روند دچار تغییر می شود. این امر با استفاده از نسبت های فیبوناچی ممکن است. نسبت های فیبوناچی گسترشی در واقع از تقسیم یک عدد در دنباله فیبوناچی بر عددی که قبل از آن می آید، حاصل می شود. معامله گران از این تکنیک می توانند استفاده کنند و عمل کرد معاملاتی خود را بالا ببرند.

چگونه سطوح فیبوناچی را رسم کنیم؟

چگونه سطوح فیبوناچی را رسم کنیم؟

برای رسم سطوح فیبوناچی، نیاز به یک نمودار قیمت داریم که شامل حداقل دونقطه افزایش یا کاهش قابل توجه باشد. این دونقطه را می توان به عنوان نقطه شروع و پایان یک حرکت قیمتی در نظر گرفت. برای مثال، اگر بخواهیم سطوح فیبوناچی را برای یک بازار صعودی رسم کنیم، باید نقطه کم ترین قیمت را نقطه شروع و نقطه بیش ترین قیمت را نقطه پایان انتخاب کنیم. برای یک بازار نزولی، باید نقطه بیش ترین قیمت را به عنوان نقطه شروع و نقطه کم ترین قیمت را به عنوان نقطه پایان انتخاب کنیم.

پس از انتخاب دونقطه شروع و پایان، می توانیم از ابزار فیبوناچی استفاده کنیم که در بسیاری از پلت فرم های معاملاتی مانند متاتریدر و یا ابزارهای تحلیل مانند تریدینگ ویو موجود است. این ابزار یک خط عمودی را از نقطه شروع به نقطه پایان می کشد و سپس سطوح فیبوناچی را با استفاده از نسبت های 0، 23.6، 38.2، 50، 61.8، 76.4 و 100 درصد روی خط عمودی نشان می دهد. این سطوح می توانند به عنوان نقاط حمایت و مقاومت در بازار عمل کنند. البته ابزارهای دیگری نیز مانند کمان فیبوناچی و ... وجود دارند که توان و اهمیت فیبوناچی در بازارهای مالی را به شدت افزایش می دهد.

برای مثال، در یک بازار صعودی، می توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت پس از رسیدن به نقطه بیش ترین قیمت، به سمت پایین برگردد و در سطوح فیبوناچی متوقف شود یا از آن ها بگذرد.

برای رسم سطوح فیبوناچی گسترشی، نیاز به سه نقطه داریم، نقطه شروع، نقطه پایان و نقطه اصلاح. نقطه شروع و پایان همانند سطوح فیبوناچی اصلاحی هستند، اما نقطه اصلاح نقطه ای است که قیمت پس از رسیدن به نقطه پایان، به آن برمی گردد.

برای مثال، در یک بازار صعودی، نقطه اصلاح می تواند یکی از سطوح فیبوناچی اصلاحی باشد. پس از انتخاب سه نقطه، ما می توانیم از یک ابزار فیبوناچی گسترشی استفاده کنیم که در بسیاری از پلت فرم های معاملاتی وجود دارد و قابل استفاده است.

این ابزار یک خط عمودی را از نقطه شروع به نقطه پایان می کشد و سپس سطوح فیبوناچی گسترشی را با استفاده از نسبت های 0، 23.6، 38.2، 50، 61.8، 76.4، 100، 138.2، 161.8، 200، 238.2 و 261.8 درصد روی خط عمودی نشان می دهد.

این سطوح می توانند به عنوان هدف های قیمتی در بازار عمل کنند. برای مثال، در یک بازار صعودی، ما می توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت پس از رسیدن به نقطه اصلاح، دوباره به سمت بالا حرکت کند و در سطوح فیبوناچی گسترشی متوقف شود یا از آن ها عبور کند.

نحوه استفاده از فیبوناچی اصلاحی در معاملات

در این بخش می خواهیم بدانیم که چگونه از فیبوناچی اصلاحی در معاملات خود کمک بگیریم و چه روشی را به کار ببریم تا نهایت بهره را از آن برده باشیم. در ادامه با نحوه استفاده از این تکنیک آشنا می شوید.

تشخیص روند بازار

استفاده از فیبوناچی اصلاحی در معاملات می توانند به ما کمک کنند تا نقاط ورود و خروج مناسب را در بازارهای دارای روند یا نوسانی پیدا کنیم. برای این کار، ما باید ابتدا روند بازار را تشخیص دهیم و سپس سطوح فیبوناچی را رسم کنیم. برای این کار می توانیم از نمودارهای شمعی یا هر نوع دیگری که ترجیح می دهیم، کمک بگیریم.

انتخاب تایم فریم مناسب

برای دقیق بودن می توانیم از بازه های زمانی مختلفی مانند دقیقه ای، ساعتی، روزانه، هفتگی یا ماهانه استفاده کنیم، بسته به سبک و مدت زمان معاملاتمان، می توانیم از اندیکاتورهای مختلفی مانند میانگین متحرک، مکدی، اندیکاتور شاخص قدرت نسبی یا RSI یا هر اندیکاتور دیگری که روند بازار را تائید می کنند، استفاده کنیم.

معامله با کمک اصلاح فیبوناچی در روند صعودی

استفاده از فیبوناچی اصلاحی در معاملات بازار به ما بسیار کمک می کند و این امکان را در اختیار ما قرار می دهد تا از پتانسیل های بازار استفاده بهینه داشته باشیم. در یک بازار صعودی، می توانیم از فیبوناچی اصلاحی برای خرید در نقاط حمایت و از فیبوناچی گسترشی برای فروش در نقاط مقاومت استفاده کنیم. برای مثال، اگر بخواهیم در یک بازار صعودی معامله کنیم، باید مراحل زیر را انجام دهیم.

گام اول

برای این که روند صعودی بازار را تشخیص دهیم باید از نمودارها، اندیکاتورها یا هر روش دیگری که ترجیح می دهیم، استفاده کنیم. در این راستا باید مطمئن شویم که بازار در حال ساختن قله ها و دره های بالاتر است و اندیکاتورها نیز روند صعودی را تأیید می کنند.

گام دوم

در این مرحله باید سطوح فیبوناچی اصلاحی را رسم کنیم. برای انجام این کار باید نقطه کم ترین قیمت را به عنوان نقطه شروع و بیش ترین قیمت را به عنوان نقطه پایان انتخاب کنیم. بهتر است از یک ابزار فیبوناچی استفاده کنیم که در بسیاری از پلت فرم های معاملاتی مطرح، موجود است. در ادامه باید مطمئن شویم که سطوح فیبوناچی با نقاط حمایت و مقاومت قیمت هماهنگ هستند.

گام سوم

به دنبال نقاط ورود مناسب برای خرید باشیم. برای رسیدن به این هدف، می توانیم از سطوح فیبوناچی و الگوهای شمعی استفاده کنیم. ما باید به دنبال نشانه هایی باشیم که شکل گیری یک روند صعودی را نشان می دهند. بهتر است با تشخیص روند صعودی، یک سفارش خرید را در نزدیکی سطح فیبوناچی قرار دهیم یا منتظر شویم تا قیمت از آن سطح بگذرد و سپس خرید را انجام دهیم.

گام چهارم

در این مرحله باید سطوح فیبوناچی گسترشی را رسم کنیم. ما باید نقطه شروع، نقطه پایان و نقطه اصلاح را انتخاب کنیم. نقطه شروع و پایان شبیه سطوح فیبوناچی اصلاحی هستند، اما نقطه اصلاح نقطه ای است که قیمت پس از رسیدن به نقطه پایان، به آن برمی گردد. برای اطمینان از تحلیلی که انجام می دهیم باید مطمئن شویم که سطوح فیبوناچی گسترشی با نقاط مقاومت قیمت همخوانی دارند.

گام پنجم

در این مرحله باید به دنبال نقاط خروج مناسب برای فروش باشیم تا نهایت سود را از تحلیل خود ببریم. باید به دنبال نشانه هایی باشیم که نشان دهد در یکی از سطوح فیبوناچی گسترشی، قیمت یک سقف جدید تشکیل داده است و قصد دارد دوباره به سمت پایین حرکت کند. برای این کار می توانیم یک سفارش فروش در نزدیکی سطح فیبوناچی گسترشی قرار دهیم یا منتظر بمانیم تا قیمت از آن سطح عبور کند و سپس بفروشیم.

معامله با کمک اصلاح فیبوناچی در روند نزولی

معامله با کمک اصلاح فیبوناچی در روند نزولی

در یک بازار نزولی می توانیم با استفاده از فیبوناچی اصلاحی در معاملات برای فروش در نقاط مقاومت و از فیبوناچی گسترشی برای خرید در نقاط حمایت استفاده کنیم. برای مثال، اگر بخواهیم در یک بازار نزولی معامله کنیم، باید مراحل زیر را انجام دهیم.

گام اول

اگر شناخت دقیقی از ابزارهای تحلیلی داشته باشیم، می توانیم از فیبوناچی اصلاحی در معاملات خود استفاده کنیم. با کمک نمودارها، اندیکاتورها و سایر ابزارهای کاربردی می توانیم روند نزولی بازار را تشخیص دهیم. از این باید مطمئن شویم که بازار در حال ساختن قله ها و دره های پایین تر است و اندیکاتورها نیز روند نزولی را تأیید می کنند.

گام دوم

در این مرحله سطوح فیبوناچی اصلاحی را رسم کرده و نقطه بیش ترین قیمت را به عنوان نقطه شروع و نقطه کم ترین قیمت را به عنوان نقطه پایان انتخاب می کنیم. برای این که مطمئن شویم سطوح فیبوناچی با نقاط حمایت و مقاومت قیمت همخوانی دارند، باید از ابزارهای تحلیلی مناسب استفاده کنیم.

گام سوم

به دنبال نقاط ورود مناسب برای فروش باشیم. در این مرحله باید این موضوع را در نظر بگیریم که بازار هر لحظه ممکن است ما را غافل گیر کند. به همین خاطر نیز باید به دنبال علامت هایی باشیم که نشان می دهند قیمت در حال ایجاد سقف های جدید در سطوح فیبوناچی است. پس از تشکیل سقف، قیمت دوباره قصد دارد به سمت پایین حرکت کند. برای استفاده بهینه از بازار می توانیم یک سفارش فروش را در نزدیکی سطح فیبوناچی قرار دهیم یا منتظر بمانیم تا قیمت از آن سطح عبور کرده و سپس فروش را انجام دهیم.

گام چهارم

در این مرحله باید نقطه شروع، نقطه پایان و نقطه اصلاح را انتخاب کنیم. نقطه شروع و پایان دقیقاً شبیه سطوح فیبوناچی اصلاحی هستند، اما نقطه اصلاح نقطه ای است که قیمت پس از رسیدن به نقطه پایان، به آن مجدداً برمی گردد.

گام پنجم

در مرحله آخر می توانیم سفارش خرید را در نزدیکی سطح فیبوناچی گسترشی قرار دهیم یا منتظر بمانیم تا قیمت از آن سطح عبور کند و سپس خرید را انجام دهیم.

استفاده از فیبوناچی اصلاحی در معاملات و در بازارهای نوسانی چگونه است؟

در این بخش بررسی می کنیم که چگونه از فیبوناچی اصلاحی و گسترشی می توانیم در بازارهای نوسانی استفاده کنیم. برای این کار، ما باید ابتدا نوسان بازار را تشخیص دهیم و سپس سطوح فیبوناچی را رسم کنیم. در یک بازار نوسانی، می توانیم از فیبوناچی اصلاحی در معاملات خود برای خریدوفروش در نقاط حمایت و مقاومت استفاده کنیم. اگر قصد داشته باشیم در یک بازار نوسانی معامله کنیم، باید تمام مراحل زیر را انجام دهیم.

تشخیص نوسان بازار

با استفاده از نمودارها و اندیکاتورها، می توانیم نوسان بازار را تشخیص دهیم. در این نوع بازار باید مطمئن شویم که قیمت در حال ساختن قله ها و دره های نامنظم و بدون روند مشخص است و اندیکاتورها نیز نوسان بازار را تأیید می کنند.

رسم سطوح فیبوناچی اصلاحی

رسم سطوح فیبوناچی اصلاحی در معاملات، اهمیت زیادی دارد. برای رسم این سطوح باید نقطه بیش ترین قیمت و نقطه کم ترین قیمت را در بازه زمانی موردنظرمان پیدا کرده و آن ها را به عنوان نقطه شروع و پایان انتخاب کنیم. ابزارهای فیبوناچی ما را در رسم سطوح کمک می کنند.

جستجوی نقاط مناسب برای ورود و خروج

با استفاده از سطوح فیبوناچی و اندیکاتورها می توانیم یک سفارش خرید یا فروش را در نزدیکی این سطوح قرار دهیم. در این مرحله باید منتظر باشیم تا قیمت از آن سطح عبور کند و سپس خرید یا فروش را انجام دهیم.

خطاهای رایج در هنگام استفاده از فیبوناچی اصلاحی چیست؟

خطاهای رایج در هنگام استفاده از فیبوناچی اصلاحی چیست؟

در این بخش، بررسی می کنیم که چه خطاهای رایجی در استفاده از فیبوناچی اصلاحی در معاملات وجود دارد و چگونه می توانیم آن ها را اصلاح کنیم. برای استفاده بهینه از این ابزارها، باید از خطاهای زیر اجتناب کنیم.

انتخاب نقاط شروع و پایان نادرست

برای رسم سطوح استفاده از فیبوناچی اصلاحی در معاملات، باید نقاط شروع و پایان را به درستی انتخاب کنیم. در این نقاط باید قیمت حرکت قابل توجه ای انجام داده باشد. اگر ما نقاط شروع و پایان را در جایی انتخاب کنیم که قیمت حرکت چندانی نداشته است، احتمال دارد، سطوح فیبوناچی با نقاط حمایت و مقاومت قیمت هماهنگی لازم نداشته باشند و در نتیجه ما را به سمت معاملات غلط هدایت کنند. برای انتخاب نقاط شروع و پایان درست، باید به نمودار قیمت دقت کنیم و نقاطی را انتخاب کنیم که قیمت از آن ها شروع به تغییر روند کرده است.

استفاده از سطوح فیبوناچی به تنهایی

برای استفاده از سطوح فیبوناچی اصلاحی در معاملات، باید از این ابزار به عنوان یک وسیله کمکی و نه اصلی استفاده کنیم. این بدان معناست که نباید فقط بر اساس سطوح فیبوناچی معامله کرد، بلکه باید از اندیکاتورها، الگوهای شمعی، روند بازار، اخبار و هر عامل دیگری که می تواند تأثیرگذار باشد، برای تأیید و تقویت سیگنال های سطوح فیبوناچی استفاده کنیم. اگر ما فقط بر اساس سطوح فیبوناچی معامله کنیم، ممکن است فرصت های بهتری را از دست بدهیم یا در معاملات اشتباه گرفتار شویم.

استفاده از سطوح فیبوناچی بدون توجه به بازه زمانی

برای معامله با استفاده از سطوح فیبوناچی، باید این موضوع را در نظر بگیریم که بازه های زمانی مختلف ممکن است به سطوح فیبوناچی واکنش های متفاوتی نشان دهند.

خدمات اوپوفایننس

برای استفاده از فیبوناچی اصلاحی در معاملات شما نیاز به یک بروکر دارید. اپوفایننس یک بروکر آنلاین است که امکان معامله در بازارهای مالی را با ابزارهای پیشرفته و امن فراهم می کند. این بروکر دارای مجوزهای معتبر بین المللی است و پشتیبانی چندزبانه از جمله فارسی را ارائه می دهد. همیشه برای معاملات خود، یک بروکر مطمئن را انتخاب کنید. اپوفایننس یک پلت فرم معاملاتی آنلاین است که به شما اجازه می دهد با انواع دارایی های مالی مانند ارزهای دیجیتال، سهام، کالاها و سایر دارایی ها معامله کنید. این پلت فرم از تکنولوژی های نوین و امنیت بالا برای حفاظت از حساب های کاربران خود استفاده می کند. این کارگزاری همچنین دارای خدمات پشتیبانی کارآمد است که به شما کمک می کند تا بهترین تصمیمات مالی را بگیرید. برای آشنایی بیش تر با امکانات و مزایای این پلت فرم می توانید به وب سایت اوپوفایننس مراجعه کنید.

سخن آخر

فیبوناچی اصلاحی در معاملات در واقع به ابزاری اشاره دارد که در آن معامله گران برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت بالقوه و همچنین تعیین تیک پرافیت و دستورات توقف ضرر از آن استفاده می کنند. این اصلاح بر اساس مفهوم ریاضی دنباله فیبوناچی است، که از مجموعه ای اعداد تشکیل شده است. در این مجموعه هر عدد مجموع دو عدد قبلی است یعنی با 0 و 1 شروع می شود و سپس به صورت 0، 1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، 21، 34 تا به آخر ادامه می یابد. ابزار اصلاح فیبوناچی با رسم یک خط روند بین دو نقطه در نمودار قیمت ایجاد می شود، معمولاً یک نوسان بالا و یک نوسان پایین. سپس فاصله عمودی بین این دو نقطه بر نسبت های فیبوناچی کلیدی 23.6%، 38.2%، 50%، 61.8% و 100% تقسیم می شوند. این نسبت ها برگشت احتمالی قیمت را نشان می دهند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 226
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران