به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، منطقه یک آزادراه تهران - شمال 17 سال فعالیت پیمانکاران چینی 29 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، طی 2.5 سال، پیشرفت فیزیکی آن به 85 درصد رسید و امروز شاهد اتمام عملیات عمرانی در این اَبَرپروژه راهسازی کشور هستیم.
منطقه یک آزادراه تهران - شمال 22 تونل بهطول 31 هزار و 400 متر به صورت رفت و برگشت دارد، 26 دستگاه پل بهطول چهار هزار و 600 متر با ویژگیهای خاص مثل ارتفاع 70 متری دارد.
طول قطعه یک آزادراه تهران - شمال32 کیلومتر است که با افتتاح این قطعه مسافت بین شهر تهران تا چالوس 60 کیلومتر کاهش خواهد یافت.
نرخ عوارض آزادراه تهران – شمال برای روزهای عادی سال مبلغ 200 هزار ریال و برای روزهای اوج سفر 300 هزار ریال تعیین شد.
پیشبینی میشود که در هر شبانه روز حدود 12 هزار تردد در این آزاد راه انجام شده و در خوشبینانهترین حالت 5 درصد مردم از آن استفاده مستمر داشته باشند و 20 درصد نیز به شکل عبوری از آن استفاده کنند؛ به همین دلیل تصمیم بر شناور بودن نرخ عوارضی این آزادراه است.
چهار هزار و 200 میلیارد تومان از منابع اعتباری دولت و بنیاد مستضعفان برای ساخت این آزادراه هزینه شده است و نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان ارزش روز این ابر پروژه عمرانی است.
مسافرت مسافران شمال از امروز از بزرگراه همت پس از تقاطع آزادگان آغاز میشود و در مسیر 32 کیلومتری تا سهراهی شهرستانک در جاده قدیم کندوان ادامه دارد. مسافران شمال سپس وارد جاده قدیم کندوان میشوند و در منطقه مرزنآباد به منطقه چهار آزادراه تهران – شمال میرسند که سالها پیش افتتاح شده است.
منطقه دو آزادراه تهران - شمال بهطول 22 کیلومتر هماکنون توسط پیمانکاران ایرانی درحال ساخت است و طولانیترین تونل کشور بهطول 6.5 کیلومتر در این منطقه همزمان با اجرای منطقه یک با روند خوبی در دست تکمیل است.
طبق پیشبینی مسوولان یک باند این منطقه تا دو سال آینده و قبل ازپایان دولت تدبیر و امید زیر بار ترافیک قرار میگیرد، منطقه 4 این آزادراه که منتهی به چالوس است در سال 92 زیر بار ترافیک رفت.