علی امام مدیر عامل شرکت مترو تهران در مصاحبه با خبرنگار بانک و صنعت ، با بیان اینکه در سال جاری پروژه های خط 6 و 7 در حال تکمیل است، افزود: خط هفت با 27 کیلومتر و 22 ایستگاه در حال تکمیل است که در 4 فاز برنامه ریزی شده تا راهاندازی گردد.
وی 4 فاز در حال تکمیل را اینگونه تشریح کرد: فاز اول: بخش میانی خط از ایستگاه مهدیه تا ایستگاه شهید نواب صفوی به طول 6 کیلومتر و 6 ایستگاه، فاز دوم: بخش شرقی محدوده افسریه، بزرگراه بسیج تا ایستگاه مهدیه به طول 8.5 کیلومتر و 7 ایستگاه، فاز سوم: بخش شمالی از ایستگاه نواب صفوی تا میدان صنعت به طول 7.5 کیلومتر و 6 ایستگاه و فاز چهارم: تکمیل پایانه و پارکینک و ایستگاه های باقی مانده، به طول 5 کیلومتر و 3 ایستگاه می باشند.
امام در ادامه افزود: همچنین تکمیل بخش شمالی از ایستگاه میدان صنعت تا پل سعادت آباد در دست بهره برداری است و امیداوریم با تامین منابع به موقع این سه فاز تا آخر سال راه اندازی شود و اگر مشکلاتی از این دست باشد، تا ابتدای سال 98 صد در صد تکمیل میگردد.
مدیر عامل شرکت مترو تهران همچنین در خصوص تکمیل خط 6 مترو گفت: خط شش مترو 32 کیلومتر با 27 ایستگاه از ایستگاه دولت آباد و جنوب تهران شروع می شود و نهایتا تا سولقان در شمال منطقه پنج ادامه پیدا خواهد مرد.
وی با اشاره به اینکه فاز اول به طول 10 کیلومتر است، افزود: طبق برنامه ریزیها با تامین منابع مالی به موقع این فاز نیز در تابستان سال جاری راه اندازی می شود.
امام در ادامه گفت: تا پایان سال جاری بخشهای دیگری از فازهای بعدی راه اندازی میشود اما در حال حاضر بحث تامین منابع مالی آنگونه که باید روشن نیست، اما امیدوار هستیم در نیمه اول سال 98 سایر بخشها راه اندازی شود.
مدیر عامل شرکت مترو تهران افزود: طبق برنامه ریزی های سال جاری 10 کیلومتر حدفاصل ایستگاه دولت آباد تا امام حسین، بطول چهار ایستگاه برای تابستان راه اندازی شود.
وی در خصوص تعداد نیروی شاغل در مترو گفت: تعداد نیروی کار در دورههای مختلف زمانی متفاوت است. خط 6 که اوج فعالیت خود را در دو سال گذشته تجربه کرده است، بیش از 4هزار نفر نیرو و سه پیمانکار اصلی در آن مشغول بکار بودهاند.
مدیر عامل شرکت مترو تهران تصریح کرد: درحال حاضر تعداد نیروی کار به دلیل کارهای ساختمانی که بالای 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و کارهای تجهیزاتی، کمتر از 2هزار نفر در این خط مشغول بکار میباشند.
امام همچنین با اشاره به تعداد نیروی کار در خط 7 گفت: در زمان اوج کار در این خط هزار نفر مشغول بکار بودهاند ولی در حال حاضر تعداد نیرو و پیمانکاران مترو بین 3500 تا 4500 نفر میباشد.
وی در رابطه با همکاری شرکتها و نیروهای خارجی با شرکت مترو عنوان کرد: با شرکتهای چینی در بحثهای برقی و سیگنالی به طور موقت فعالیت میشود، اما به صورت قراردادی بوده و تعداد آنها محدود است.
مدیر عامل شرکت مترو در ادامه افزود: در بخشهای ساختمانی تقریبا هیچ نیازی به شرکتهای خارجی نیست، لذا در بخشهای تجهیزات و آیتم در حال حاضر که به تولید داخل نرسیدهایم، همکاری با شرکتهای خارجی صورت میپذیرد.
امام تصریح کرد: بخش هایی که تولید داخل بتواند استاندارد مورد نیاز را پاس کند، از آنها استفاده میشود، لذا در بخشهایی همچنان به شرکتهای خارجی متکی هستیم.
وی در رابطه با میزان تاثیر پذیری شرکتهای خارجی در خصوص خروج آمریکا از برجام گفت: تولید کنندگان شرق آسیا نظیر چین براساس تجربه گذشته به مراتب تاثیر پذیری کم تری نسبت به شرکتهای اروپایی دارند، آن چیز که بیشتر جای خطر دارد این است که شرکتهای اروپایی میزان بیشتری از این نظر تاثیر می پذیرند.
مدیر عامل شرکت مترو در ادامه افزود: برقرار شدن تحریم ها ضمن آنکه مشکلاتی ایجاد میکند فرصتی هم برای تولیدکنندگان داخلی است که در زمینههایی که کمتر به آن توجه شده است به سمتش بروند و سعی کنند محصولاتی تولید کنند که کمتر به آن توجه شده است.
امام با بیان اینکه حمل و نقل ریلی خصوصا در بحث درون شهری نیاز قطعی ما است انتخاب نیست، گفت: حمل و نقل ریلی یک ضرورت است و این امر نیاز به حمایت دارد.
وی تصریح کرد: مترو به عنوان گرانترین پل حمل و نقل عمومی شناخته شده و ساخت و تجهیزات آن هزینههای بسیار بالایی دارد، اگر حمایت کامل صورت نگیرد سال ها طول خواهد کشید تا مترو تهران به عنوان پایتخت کشور تکمیل گردد.
مدیر عامل شرکت مترو در ادامه گفت: انتظار و درخواستی که از دولت داریم این است که کمک کند تا مترو تهران تکمیل و همچنین مشکلات کلان شهرها نیز حل شود.
امام با بیان اینکه دولت به جهت کمبودها و مشکلاتی که داشته سهم خود را در بهره برداری که بحث مستمری است پرداخت نکرده، افزود: بیشترین بار بهره برداری در محیط واقع در مترو و تهیه بلیت بر دوش شهرداری است که شهرداری منابع بسیار محدودی دارد، اداره مترو به عنوان شرکت بهره برداری فشار بسیار سنگینی را وارد می کند ادامه این روند به صلاح شهر و مترو نیست.
وی در پایان گفت: دولت براساس موانع بالادستی سهمی که تعهدش است را در مترو بپردازد تا بشود به صورت مناسب تری مترو را در اختیار گرفت.


