• | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 586213 تاریخ : 1400/05/21-14:15:41
,13,
قیمت هر کیلوگرم هویج به 27 هزار تومان رسید| کاهش تولید، افزایش تقاضا و صادرات

قیمت هر کیلوگرم هویج به 27 هزار تومان رسید| کاهش تولید، افزایش تقاضا و صادرات

در حالیکه قیمت هویج در سطح خرده فروشی به 27 هزار تومان رسیده و عمدتا به دلیل کاهش تولید، بالا رفتن تقاضا و صادرات این محصول است، براساس گزارشات جهانی مصرف این محصول تا 5 سال آینده رشدی 4درصدی دارد.

به گزارش بانک و صنعت، در حالی که قیمت بسیاری از محصولات کشاورزی طی ماه ها و هفته های اخیر افزایش داشته است از حدود 10 روز قبل نیز شاهد افزایش قیمت بی رویه هویج در بازار بوده ایم. به طوری که طی این دوره قیمت هر کیلوگرم هویج از 10 هزار تومان به 20 هزار تومان در میادین مرکزی تره بار افزایش یافته است و این افزایش قیمت در شرایطی که شایعاتی مبنی بر فواید آب هویج در درمان بیماری کرونا در جامعه مطرح است بسیاری از مصرف کنندگان را با مشکل روبه رو کرده است.

اگرچه به گفته برخی از مسئولان مربوطه این کاهش عرضه و گرانی ها مقطعی است و به زودی هویج تولیدی شهرهای بروجرد و اصفهان روانه بازار میشود و پس از آن شهرهای اطراف تهران محصول خود را به بازار عرضه میکنند، اما به نظر می رسد بحث استقبال کشورهای همجوار ایران از این محصول یکی از عوامل اصلی گرانی هویج در بازار داخلی است.
هر کیلوگرم هویج در بخش عمده فروشی بین 18 تا 22 هزار تومان خرید و فروش می شود
اسدالله کارگر گلشن آبادی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در خصوص قیمت هویج در میادین تره بار گفت: بر اساس فاکتور نرخ نامه قیمت هر کیلوگرم هویج در بخش عمده فروشی میادین تره بار تهران بین 12 تا 16 هزار تومان است.
کارگر گلشن آبادی افزود: با این وجود آنچه در حقیقت رخ می دهد این است که هر کیلوگرم هویج در بخش عمده فروشی بین 18 تا 22 هزار تومان خرید و فروش می شود.
وی ادامه داد: ما در تعیین قیمت ها هیچ نقشی نداریم و فقط سود مصوب را در بخش خرده فروشی روی محصول می کشیم به این ترتیب در بخش خرده فروشی الان قیمت هر کیلوگرم هویج بین 22 تا 27 هزار و 500 تومان در نوسان است.
کارگر گلشن آبادی تصریح کرد: خوشبختانه در بخش خرده فروشی اعضای ما منصفانه رفتار می کنند و در مورد یکسری محصولات پرمصرف این روزها مردم داری می کنند و حداقل سود را روی محصولات می کشند تا مردم توان خرید داشته باشند.
وی در خصوص دلایل گرانی هویج نیز اظهار داشت: در این خصوص چند عامل دخیل است؛ اول اینکه هویج محصولی است که به اصطلاح با گرما سازگاری ندارد و لذا در چنین شرایطی با کاهش تولید مواجه هستیم.
کارگر گلشن آبادی افزود: البته این کاهش تولید مقطعی است و همه ساله در چنین فصلی با کاهش مواجه هستیم.
وی خاطر نشان کرد: با این وجود سال های قبل تا به این حد تقاضا برای هوج بالا نبود و به همین دلیل کمبود آن احساس نمی شد و قیمتها بالا نمی رفت. اما امسال تقاضا بالا است با این وجود به محض خنک شدن هوا محصول شهرستان های بنام به خصوص بستان آباد به بازار می آید و قیمتها متعادل می شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: از دیگر دلایل گرانی هویج در این مقاطع بر اساس آنچه به گوش می رسد بحث صادرات این محصول به کشورهای همجوار است که تقاضای بالایی برای هویج ایران دارند.
چین در جایگاه نخست تولیدکنندگان جهانی هویج در 2020 | ترکیه؛ هفتمین تولید کننده برتر هویج در 2020
گفتنی است گزارشات جهانی منتشر شده نشان می دهد که در سال 2020 کشور چین در جایگاه نخست تولید هویج قرار داشته است. این گزارشات همچنین بیانگر این است که کشورهای «روسیه، امریکا، ازبکستان، لهستان، اوکراین، ترکیه، مراکش، انگلیس، ژاپن» در جایگاه دوم تا دهم تولید هویج در دنیا قرار گرفته اند.
از سوی دیگر داده های منتشر شده نشان می دهد که بازار هویج در اروپا بیشترین رشد را در 2020 داشته است که بحث شیوع COVID-19 بر این امر بی تاثیر نبوده است.
دیگر گزارشات جهانی منتشر شده نیز نشان می دهد که در سال 2019 در بخش آسیا و اقیانوسیه بیشترین میزان تولید هویج به کشور چین تعلق داشته است و پس از آن نیز کشورهای «اندونزی، ژاپن، پاکستان و استرالیا» قرار گرفته اند.
اختلال در زنجیره تامین هویج در بازار به واسطه شیوع COVID-19 تولید محصولات کشاورزی را در تنگنا قرار داده است
به طوری که داده های جهانی حاکی از این است که در سال 2020 میزان مصرف جهانی دو محصول «هویج و شلغم» 46.3 میلیون تن از نظر حجم بوده است. کارشناسان همچنین پیش بینی می کنند که در طول یک دوره 5 ساله یعنی از 2021 تا 2026 حجم مصرف این دو محصول سالانه بالغ بر 4 درصد رشد داشته باشد. چرا که کارشناسان معتقدند علاوه بر افزایش مصرف هویج به واسطه شیوع همه گیری، این بیماری موجب شده که دولتها در بسیاری از کشورها اقدامات متعددی مانند تعطیلی و محدودیت سفرها را برای کاهش سرعت شیوع ویروس اعمال کنند و در نتیجه اختلال در زنجیره تامین در بازار در چندین نقطه از جهان رخ داده است و لذا به این ترتیب تولید مزارع در سراسر جهان تحت تأثیر تنگناهای نهاده ها، به ویژه نیروی کار قرار گرفته است.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران