• | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 421553 تاریخ : 1397/08/26-14:25:39
,11,
تجهیز ناوگان ریلی، با ورود 45 لکوموتیو ، 2700 واگن باری و 97 واگن مسافری

معاون ناوگان راه‌آهن خبر داد:

تجهیز ناوگان ریلی، با ورود 45 لکوموتیو ، 2700 واگن باری و 97 واگن مسافری

به‌منظور توسعه حمل ‌و نقل ریلی مسافر و بار، 45 لکوموتیو، 2700 واگن باری و 97 واگن مسافری به ناوگان ریلی کشور اضافه می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مجتبی تفقدی معاون ناوگان راه‌آهن با بیان این مطلب گفت: در سال 97، در مجموع 45 لکوموتیو جدید به ناوگان ریلی اضافه خواهد شد. این لکوموتیوها شامل 39 لکوموتیو باری و 6 لکوموتیو مانوری است که بخشی از آن نیز توسط بخش خصوصی وارد مجموعه ریلی خواهد شد.

معاون ناوگان راه‌آهن افزود: همچنین به‌منظور توسعه و تجهیز حمل ‌و نقل مسافری 49 سالن مسافری، 46 ریل‌باس و 2 ترن ست به ناوگان ریلی کشور افزوده خواهد شد.

وی همچنین در تشریح اقدامات و برنامه‌های سال جاری راه‌آهن در بخش ناوگان گفت: بهینه‌سازی جایگاه‌های سوخت، استقرار و پشتیبانی نرم‌افزار مکانیزه نگهداری و تعمیرات لکوموتیو، احداث و تجهیز مرکز سیمولاتور لکوموتیورانی، ساخت و بهسازی تجهیز دپوی تعمیرات لکوموتیوها، مطالعات تفضیلی مرحله دوم توسعه تعمیرگاه‌های مسافری مشهد و انجام عملیات بازسازی ساختمان پست بازدید از جمله پروژه‌های مهم سال جاری است.

تفقدی خرید لکوموتیو برقی را از جمله پروژه‌های در دست اقدام خواند و گفت: خرید 45 دستگاه لکوموتیو برقی از روسیه به منظور استفاده در پروژه برقی سازی محور گرمسار – اینچه برون و خرید 70 دستگاه لکوموتیو از شرکت مپنا به‌منظور برقی سازی محور تهران – مشهد نمونه‌ای از خرید لکوموتیو برقی از سوی راه‌آهن در سال جاری است.

وی افزود: در لکوموتیوهای خریداری‌شده از شرکت مپنا، یک سازنده خارجی مشارکت داشته و از فن‌آوری این سازنده استفاده خواهد شد.

خرید واگن‌های مسافری برای سرعت‌بالای 200 کیلومتر بر ساعت

معاون ناوگان راه‌آهن اضافه کرد: به منظور افزایش سرعت سیر قطارهای مسافری و ارتقای ایمنی، راه‌آهن در نظر دارد واگن‌های مسافری برای سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را با استفاده از توان فنی شرکت‌های خارجی و مشارکت سازندگان داخلی خریداری به مجموعه ناوگان ریلی اضافه کند.

وی با یادآوری اینکه راه‌آهن پروژه‌های مختلفی برای استفاده از توان فنی و مهندسی کشور، از جمله بومی‌سازی سیستم ترمز ناوگان ریلی، بومی‌سازی سیستم کنترل لکوموتیو و خود کشش، ساخت بوژی و بلوکه موتور و ساخت موتور ملی در دست دارد، گفت: از دیگر پروژه‌های راه‌آهن استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان ناوگان ریلی( ایریکو، واگن پارس، پلور سبز، واگن سازی تهران و ... ) با استفاده از تسهیلات مورد نیاز، توسط بخش خصوصی و راه‌آهن برای ارتقاء سطح کمی و کیفی ناوگان است.

ارائه مشوق‌های متعدد در راه‌آهن

معاون ناوگان راه‌آهن با تأکید بر حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درصنعت‌ریلی، از مشوق‌های متعدد راه‌آهن در این زمینه خبر داد و در تشریح اقدامات و برنامه‌های این معاونت گفت: فرصت‌های متعددی در سال 97 برای بخش خصوصی در نظر گرفته‌شده که کاهش تعرفه حق دسترسی، ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی و تضمین سرمایه‌گذاری‌های ریلی از جمله این مشوق‌ها است.

 وی با بیان اینکه مخاطب استفاده از منابع بند (ق) و ماده 12 قانون رفع موانع تولید، بخش خصوصی به شمار می‌رود، افزود: راه‌آهن با ارائه وجوه اداره شده برای تسهیلات کم‌بهره و بسته‌های همکاری بین تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان مالی، از سرمایه‌گذاران بخش ریلی، حمایت و به آن‌ها پیشنهاد قراردادهای مشارکتی می‌دهد.

تفقدی با اشاره به اینکه جهش و نوسان قیمت ارز توان سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در صنعت ریلی را کاهش داده، اضافه کرد: اجرا نشدن ماده 52 قانون برنامه ششم توسعه، برای استفاده بخش خصوصی و تأمین نشدن منابع مالی نیز موجب شده تا تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری ریلی کاهش یابد.

وی درمورد برنامه‌های راه‌آهن برای جایگزینی ناوگان جدید گفت: تمامی این برنامه‌ها در توسعه حمل‌ونقل ریلی و انتقال بار از جاده به ریل بسیار مؤثر است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران