دبیر انجمن ایرلاین ها: مالیات بر ارزش افزوده هزینه سفرهای خارجی را به شدت افزایش داده است
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز اظهار کرد: از دیروز با توجه به حذف قانون کسر 5 درصد از فروش بلیت به شهرداری ها و جایگزینی این قانون با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که قرار است از این پس 9 درصد از فروش هر بلیت پروازهای داخلی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده کسر شود، لذا 4 درصد به قیمت هر بلیت پروازهای داخلی افزوده خواهد شد.
وی ادامه داد: این پایه مالیاتی به پروازهای خارجی هم تعلق گرفته و از فروش هر بلیت پرواز خارجی 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده اعم از ایرلاین های داخلی و خارجی کسر می شود.
اسعدی سامانی: هم مالیات بر ارزش افزوده بلیت پرواز خارجی اخذ می شود هم عوارض خروج از کشور
به گفته اسعدی سامانی، این رقم به مصرف کننده نهایی تعلق می گیرد و شرکت هواپیمایی به عنوان مسئول وصول این پایه مالیاتی است که درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به خزانه داری کل و از آنجا به سازمان امور مالیاتی منتقل می شود.
اسعدی سامانی می گوید در حالی که عوارض خروج از کشور از مسافران دریافت می شود، 9 درصد نیز مالیات بر ارزش افزوده به آنها تعلق می گیرد.
آنالیز قیمت بلیت پروازهای خارجی با احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده
بر اساس آنالیز قیمتی که وب سایت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای فروش بلیت رفت و برگشت تهران-وین-تهران ارائه داده، مبلغ پایه بلیت این پرواز (به صورت رفت و برگشت) 26 میلیون و 454 هزار تومان است.
به این نرخ، 3 میلیون و 849 هزار تومان افزوده می شود که شامل 332 هزار تومان ترانسپورت مسافر، 324 هزار تومانی امنیت پرواز، 244 هزار تومان مالیات، 35 هزار تومان عوارض فرودگاهی، 2 میلیون و 381 هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده، 110 هزار و 500 تومان هزینه نظارت بر خدمات ایمنی مسافر و 512 هزار و 500 تومان هزینه عوارض فرودگاه مقصد افزوده می شود.
هزینه نهایی بلیت پرواز رفت و برگشت تهران-وین-تهران با ایران ایر، 30 میلیون و 303 هزار تومان است.

سازمان هواپیمایی: ممکن است مالیات بر ارزش افزوده از بلیت پروازهای خارجی حذف شود
یک مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: امروز سه شنبه 14 دی ماه جلسه ای میان مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری با سازمان امور مالیاتی درباره مالیات بر ارزش افزوده حمل و نقل هوایی بار و مسافر برگزار شد.
وی ادامه داد: قرار شد دغدغه های خود را به سازمان امور مالیاتی به صورت مکتوب اعلام کنیم؛ آنها هم پاسخ ما را به صورت مکتوب ارائه دهند؛ چون ما در بخش حمل و نقل هوایی نمی دانیم باید چه کار کرد.
سازمان هواپیمایی: نمی دانیم واقعاً باید چه کار کنیم
این مقام مطلع در صنعت حمل و نقل هوایی افزود: مثلاً یکی از دغدغه های ما این است که بلیتی که فرضا 10 دست چرخیده باشد، باید 10 تا 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کسر شود یا یک بار این 9 درصد اخذ شود.
وی تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی یک نظر دیگری دارد و سازمان هواپیمایی نظری متفاوت؛ با این حال هنوز هیچ چیزی نهایی نشده است.
9 درصد از جیب مسافر می رود نه ایرلاین
این مقام مسئول ارشد در سازمان هواپیمایی گفت: طبق قانون این 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده قطعاً از جیب مصرف کننده نهایی می رود نه شرکت هواپیمایی.
وی یادآور شد: قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده بخش حمل و نقل هوایی، ابهام دارد؛ ولی رفع آنها نیاز به لایحه جدید دولت ندارد؛ این ابهامات شامل پروازهای داخلی، خارجی، کانکشن (پروازهای غیرمستقیم)، دست به دست شدن بلیت ها و موضوعات دیگر است که باید تعیین تکلیف شود که قانون پس از شفاف شدن، اجرایی خواهد شد.
این منبع آگاه با تأکید بر اینکه در اجرای قانون شکی نیست گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده پروازهای خارجی شفاف نیست و ممکن است این پایه مالیاتی از پروازهای خارجی حذف شود.