پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 634787 تاریخ : 1402/01/01-22:07:19
,16,
کپسول آتش نشانی چیست؟

کپسول آتش نشانی چیست؟

کپسول آتش نشانی یک وسیله محافظتی است که در هنگام آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرد و حریق را خاموش می کند.

به گزارش بانک و صنعت ، کپسول آتش نشانی یک وسیله محافظتی است که در هنگام آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرد و حریق را خاموش می کند،اما در واقع کپسول آتش نشانی چیست؟ بهتر است سری به تاریخچه این ابزار کاربردی بزنیم در گذشته بسیار دور هنگام آتش سوزی از سطل های متعدد آب برای خاموش کردن آتش استفاده می شد ویا با پتو اکسیژن آتش را کم می کردند تا خاموش شود اما این روش ها کاربردی نبود . مدتها گذشت و در قرون وسطی ابزار مناسبی ابداع شد که ساختار آن شبیه به سرنگ بود اما محفظه آن بسیار بزرگتر بود با داخل نمودن این ابزار به درون آب و کشیدن سرنگ محفظه پر از اب می شد و با فشار دادن مجدد سرنگ در کنار آب ، آب با فاصله 2 تا 4 متر بر روی آتش پرتاب می شد از این وسیله در آتش سوزی گسترده لندن 1666 استفاده شده است درنهایت در سال 1819 یک گالن مسی پر شده از خاکستر مروارید تحت فشار هوا ساخته شد و در روند زمان، نوع گازها و نوع محفظه آن تغییراتی کرد تا بهترین خاموش کننده آتش ها باشند ، در ادامه مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات کافی در مورد کپسول های آتش نشانی را کسب کنیم .

کپسول آتشنشانی

اجزای کپسول های آتش نشانی

اجزای کپسول های آتش نشانی عبارتند از : استوانه کپسول که در درون آن حاوی مواد خاموش کنند است ، شلنگ متصل به ان که مواد ضد اشتعال از آن خارج شده و به بیرون پرتاب می گردد ،شیر و قطعات همراه آن ، اهرم فشار که با فشار دادن این اهرم مواد به بیرون پرتاب می شود، پلاستیک ضامن و حلقه پلمب برای ان است که همیشه کپسول های آتش نشانی توسط حلقه پلمب می شود و هنگام استفاده لازم است پلمب را باز کرده و با کشیدن ضامن کپسول را آماده استفاده نمایید ، یک دستگیره که توسط آن کپسول حمل می شود نیز وجود دارد.

انواع کپسول های آتش نشانی

برای بررسی انواع کپسول های آتش نشانی باید ابتدا کلاس اتش ها را بررسی و شناسایی کرد به این دلیل که استفاده از آب برای همه نوع آتش کارساز نخواهد بود و برای اطفاء حریق های مختلف باید متناسب با همان حریق به مبارزه با آن رفت. اگر متناسب با حریق کپسول مناسب را به کار نبریم ممکن است حتی آتش شعله ور تر شود و همچنین باعث هدر رفت انرژی نیروهای متخصص و کپسول های آتش نشانی می شود . انواع کپسول های آتش نشانی براساس ورن از یک کیلوگرم تا 14 کیلو گرم هستند و برای وزن های بالا کپسول های ایستاده مورد استفاده قرار می گیرد . کلاس آتش ها به 6 دسته تقسیم می شود : 1. کلاس A ، شامل مواد جامدی که پایه آنها از کربن قابل اشتعال است مثل پارچه ها ، انواع کاغذ ، چوبها 2.کلاس B ، شامل مایعات نفتی نظیر بنزین یا پارافین و روغن ها البته روغن های آشپزخانه را شامل نمی شود 3.کلاس C گازهایی که با یک جرقه آتش می گیرند نظیر گاز های متان و بوتان 4. کلاس D شامل فلزاتی که مشتعل شده اند نظیر منیزیم و همچنین آلومینیوم است 5. آتش سوزی که از اشتعال تجهیزات الکتریکی ایجاد شده است 6. کلاس F آتش ناشی از روغن های آشپزخانه و چربی ها.

رنگ کپسول های آتش نشانی و کاربرد انها

رنگ کپسول های آتش نشانی برای عملکرد سریع تر در هنگام حادثه به رنگهای آبی قرمز و زرد و مشکی طراحی شده اند . در ادامه به رنگ کپسول آتش نشانی و کاربرد آنها اشاره می کنیم کپسول های آتش نشانی بر اساس مواد فشرده شده درون انها به 5 دسته تقسیم می شوند : کپسول اول کپسول قرمز رنگ است که محتوی آب است از این کپسول فقط برای خاموش کردن آتش کلاس A استفاده می شود یعنی از اب فقط برای خاموش کردن چوب و کاغذ و منسوجات آتش گرفته استفاده می شود.دسته دوم اسپری کف و آب است که به رنگ زرد کم رنگ یا همان لیمیویی می باشد از این کپسول برای خاموش کردن آتش های کلاس A و B استفاده می شود . دسته سوم کپسول حاوی پودر ABC است که به رنگ آبی است و آتش های با کلاس A وB و C را شامل می شود و همچنین آتش های ناشی از جرقه های الکتریکی را می توان با کپسول پودر ABC خاموش کرد. دسته چهارم شامل گاز کربن دی اکسید است و به رنگ مشکی است این کپسول می تواند آتش های کلاس B را خاموش می کند و همچنین آتش های که از وسایل الکترونیکی نشات می گیرد را خاموش می کند و این کپسول برخلاف نظر همه نمی تواند آتش های شامل چوب و کاغذ را خاموش کند بلکه شعله ور تر می کندو درنهایت دسته پنجم که حاوی مواد شیمیایی خیس است و به رنگ زرد پررنگ است و برای کلاس A و کلاس F مورد استفاده قرار می گیرد . با وجود این همه رنگهای گفته شده آیا تا بحال شما کپسول آتش نشانی آبی رنگ یا مشکی رنگ و زرد رنگ دیده اید ؟ تعجب نمی کنم که پاسخ تان خیر است چرا که در ایران همه کپسول های آتش نشانی به رنگ قرمز است و فقط با نوار کوچک رنگی روی کپسول ها رنگ کپسول ها را متمایز کرده اند.

کپسول آتشنشانی

نکات ایمنی کپسول های آتش نشانی

از نکات ایمنی کپسول های آتش نشانی می توان به موارد زیر اشاره کرد 1. پس از تهیه کپسول های آتش نشانی هر 30 روز باید مورد بررسی قرار بگیرند تا سلامت کپسول تایید شود 2.بر روی پلاک موجود کنار ضامن اطلاعات و تاریخ کپسول نگاشته شده است توجه نمایید که این پلاک از کپسول جدا نشود 3. بررسی نمایید ضامن موجود بر روی کپسول مخدوش نشود در ابن صورت کارایی خود را از دست می دهد 4. کپسول در مکان در دسترس قرار بگیرد و در ارتفاع 140 متری از زمین نصب شود 5.نوع کپسول را متناسب با نوع کسب و کار خود تهیه کنید 6. کپسول ها در خطر ضربه قرار نگیرند و در معرض نور مستقیم خورشید نباشند 7. کپسول ها دارای کارت شارژ باشند و تاریخ مجدد شارژ انها مشخص باشد 8. توجه داشته باشید که هرگز همه کپسول های موجود خود را باهم برای شارژ نبرید چرا که ممکن است در این فاصله محل مورد نظر دچار حادثه شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 332
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران