پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 520638 تاریخ : 1399/07/12-16:11:40
,17,
کرونا تحقق دولت الکترونیک را شتاب می دهد

معاون رییس جمهوری:

کرونا تحقق دولت الکترونیک را شتاب می دهد

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: کرونا سبک زندگی مردم و روش انجام فعالیت های اداری را تغییر داد و این شرایط، تحقق دولت الکترونیک را شتاب خواهد داد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از سازمان اداری و استخدامی کشور، جمشید انصاری درباره تاثیر پیامدهای بیماری کرونا بر نظام اداری کشور، گفت: پاندمی کرونا با ویژگی ­هایی که دارد و الزاماتی که در تعاملات بین انسان­ ها ایجاد کرده است، زندگی اجتماعی مردم را تحت تاثیر قرار داده و نظام اداری نیز به عنوان بخش مهم و اساسی جامعه که وظیفه ارائه خدمات به مردم را بر عهده دارد، از این تاثیر مستثنا نبوده است.

وی اظهارداشت: با توجه به ضرورت رعایت فاصله­ گذاری اجتماعی، دستگاه­ های اجرایی و کل نظام اداری ملزم به تدارک و تمهید امکانات و ساز­ و­ کارهایی شدند که پیش از این بیماری، برنامه مشخصی برای آنها در دستور کار نبود.

معاون رییس جمهوری افزود: استفاده بیشتر از دورکاری کارکنان با هدف کاستن از تراکم حضور آنان در محیط های اداری و کمک به سیستم­ های حمل ­و ­نقل عمومی که به تدارک زیرساخ ت­ها و امکانات دورکاری کارکنان از سوی دستگاه ­ها منجر شد. تدارک امکانات و برنامه­های خاص برای ارتقاء سطح بهداشت محیط و کارکنان از قبیل تهیه و توزیع ماسک و مواد بهداشتی و بسیاری موارد دیگر ازجمله این تمهیدات هستند.

وی گفت: ضرورت تسریع در توسعه دولت الکترونیک و برقراری ارتباط بین دستگاه ­ها و سامانه ­های مختلف برای کاهش ترددهای مردم و مراجعه کنندگان بین ادارات، گسترش جلسات مجازی و وبینارها برای انجام هماهنگی­های بین دستگاهی که منجر به استقرار سامانه ­های مورد نیاز ارائه خدمات الکترونیکی، اعم از سامانه­ های تعریف شده قبلی و سامانه ­های مورد نیاز شرایط فعلی مانند تکمیل برنامه میز­ خدمت در دستگاه ­های خدمت ­رسان شده است. کاهش مراجعه حضوری ارباب رجوع و خدمت­ گیرندگان به دستگاه­ های اجرایی و محیط ­های اداری از اهداف و اولویت های سازمان در این برنامه ریزی ها بوده است.

انصاری گفت: بنابراین همان طور که زندگی عادی مردم در اثر شیوع این بیماری دستخوش تغییرات جدی شده و به نظر م ی­رسد تا مدت­ها ماندگار باشد، م ی­توان گفت این تاثیرات در نظام اداری نیز بسیار جدی، عمیق و ماندگار خواهد بود و به تغییرات اساسی در روش­های انجام کار دستگاه ­های اجرایی و حتی اولویت­ گذاری آنها در انجام ماموریت­ ها و وظایف منجر خواهد شد.

رییس سازمان اداری و استخدامیبیان کرد: کرونا باعث شکل گیری مراجع جدید تصمیم گیری مانند ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا شده است. این مراجع تصمیم هایی اتخاذ می کنند که مستقیما نظام اداری را تحت تاثیر قرار می دهد و از طرفی ممکن است این تصمیمات از سطح کارشناسی و منطبق با واقعیت های نظام اداری برخوردار نباشد.

وی ادامه داد: تشکیل این ستاد با تصویب شورای عالی امنیت ملی، تصمیمی درست و کارآمد بوده است. نوع مدیریت و راهبری ستاد از ابتدا به این گونه بوده که پیشنهادها در حوزه های تخصصی توسط دستگاه مسئول همان حوزه ارائه می شود و از پشتوانه کارشناسی هم برخوردار است. در تصمیمات ستاد هم همیشه بر امکان پذیر بودن اجرای تصمیمات ستاد از سوی مردم و مخاطبان تاکید می شود؛ لذا بخش قابل توجهی از تصمیمات ستاد، کارشناسی شده و منطبق بر واقعیت های جامعه ایران است و توانسته نسبت به کنترل و مهار شیوع بیماری موفق شود.

رییس سازمان اداری و استخدامی درمورد الگوی مدیریتی متمرکز و غیرمتمرکز در این شرایط گفت: با توجه به ناشناخته بودن این ویروس و رفتارهای آن علاوه بر تصمیمات ثابت و عمومی مانند رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ضوابط و پروتکل های بهداشتی که ابلاغ شده یا می شود، نوعی محدودیت های اقتضایی و متناسب با شرایط منطقه ای را نیز ایجاب می کند، ولی لزوما به معنای واگذاری مسئولیت و اختیار کلی مدیریت بیماری به استان ها نیست.

وی افزود: در مواردی که استان ها با توجه به شرایط ویژه نیازمند اتخاذ تصمیمات خاص باشند، مراتب به وزارت کشور منعکس و با تصمیم گیری مشترک وزرای کشور و بهداشت و درمان و موافقت آنها اجرایی می شود؛ ولی آنچه در عمل اتفاق افتاده است، شباهت وضعیت و شرایط بیماری در اکثر مناطق کشور است که تصمیمات و اقدامات واحد را موثرتر کرده است.

انصاری درباره برگزاری آزمون استخدامی فراگیر در شرایط موجود گفت: با توجه به اینکه مجری این آزمون­ ها سازمان سنجش آموزش کشور است و این سازمان تجارب متعددی در برگزاری کنکور در همین سال جاری دارد، به نظر نمی ­رسد مشکلی در اجرای این آزمون­ ها وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: شرایط کرونا بر برنامه و فرایند نیازسنجی و صدور مجوزهای استخدامی و دیگر فعالیت­ های قانونی سازمان اداری و استخدامی کشور تاثیرگذار نبوده است و چنانکه بیان شد لازم است در خصوص نحوه اجرای مصاحبه های استخدامی راه کارهایی متناسب با بایدها و نبایدهای شرایط بیماری تعریف شود؛ در حال حاضر این مصاحبه ها با رعایت فاصله ­گذاری و پروتکل­های بهداشتی و با تعیین وقت قبلی و در زمان معین انجام می شود و مشکل خاصی هم به سازمان گزارش نشده است.

معاون رییس جمهوری درباره تاثیر کرونا بر نظام اداری گفت: در مقایسه با دیگر بخش ­های جامعه، نظام اداری توانست با سرعت خود را با شرایط جدید تطبیق دهد و تاب ­آوری قابل قبولی داشته باشد، به ویژه دستگاه­هایی همچون وزارت صنعت و شهرداری ­ها، وزارت کشور و استانداری­ ها و وزارت بهداشت و درمان که مسئولیت تصمیم­ گیری و اقدام میدانی در این زمینه را داشتند؛ در این خصوص خیلی خوب عمل کردند.

وی تاکید کرد: تمام دستگاه ­های اجرایی باید دنبال راه ­های جدید برای انجام فعالیت و ارائه خدمات با رعایت کامل­تر اصول فاصلهگذاری اجتماعی باشند؛ در این زمینه توسعه دولت الکترونیک و تسریع در استقرار سامانه ­های مورد نیاز خدمت­رسانی به مردم می­تواند تاب­آوری آن را در صورت ادامه شرایط افزایش دهد و خستگی و تحلیل نیروی انسانی دولت را که به صورت مستقیم درگیر مدیریت بیماری هستند (به­ویژه کادر درمانی کشور) کاهش دهد.

رییس سازمان اداری و استخدامی تصریح کرد: تمام تصمیماتی که در زمینه نحوه انجام فعالیت ادارات، ساعت فعالیت واحدهای اداری و نحوه حضور و فعالیت کارکنان در ادارات و اخیرا تصمیماتی که در خصوص اعمال مجازات اداری در مواردی که کارکنان شیوه نامه های بهداشتی و ضوابط ابلاغی ستاد را مراعات نکرده و در انجام آنها کوتاهی و تخلف کنند، از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا اتخاذ شده، مبتنی بر نظرات کارشناسی این سازمان بوده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 314
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران