پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 620315 تاریخ : 1401/07/23-14:20:00
,10030,
کاهش آسیب های شغلی با حضور بازرسان کار

کاهش آسیب های شغلی با حضور بازرسان کار

بر اساس اعلام معاونت روابط کار وزارت کار، 21 هزار کمیته حفاظت فنی در صنایع تشکیل شده و بیش از 800 بازرس کار در سطح کشور فعالیت دارند.

به گزارش بانک و صنعت، نقش بازرسان کار در لزوم توجه به اجرای قوانین کار در محیط های کارگری و پیشگیری از وقوع حوادث و آسیب های شغلی حیاتی و ضروری است.

بحث پیشگیری از حوادث کار و پیروی از آیین نامه های قانونی از جمله اهداف بازرسان کار به شمار می رود که در کاهش هزینه های اضافی ناشی از حوادث موثر است. بازرسان کار به منظور نظارت بر اجرای صحیح قانون کار و آیین نامه های حفاظت فنی و بهداشت کار از طریق مراجعه مستقیم به کارگاه های مشمول قانون کار و بازرسی از آن در حفظ و صیانت از نیروی کار و محیط های کار تاثیرگذارند.

در همین راستا، علی حسین رعیتی فرد - معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت بیش از 800 بازرس کار در سطح کشور خبر داده و گفته است: "حفظ و صیانت از نیروی کار برعهده وزارت کار است و موضوع ایمنی قبل و حین کار از اهمیت بالایی برخوردار است لذا باید ایمنی را سرلوحه کار قرار دهیم، چراکه با ارتقای حوزه ایمنی، بهره وری نیز افزایش می یابد."

وی با اشاره به تشکیل 21 هزار کمیته حفاظت فنی در صنایع کشور، معتقد است: با بهره مندی از ظرفیت این کمیته ها، می توان به اهداف کلان حوزه روابط کار در صیانت از نیروی کار بیش از گذشته دست یافت؛ هرچند که بروز حوادث کار، کاهش آسیب های شغلی را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس شورای عالی حفاظت فنی از تلاش برای استفاده از تجربیات جهانی برای بروز کردن حوزه ایمنی و بهداشت کار خبر داده و می افزاید: در حال حاضر بیشترین حوادث ناشی از فوت به میزان 48 درصد متعلق به کارگاه های ساختمانی است.

به موجب گزارش مرکز برنامه ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تعداد آسیب های شغلی در فاصله سالهای 1398 تا 1400 روند کاهشی داشته است؛ به نحوی که در سال 1400 تعداد آسیب های شغلی برابر 8931 نفرـ حادثه گزارش شده که سهم مردان 96.7 درصد و تنها 3.3 درصد سهم زنان بوده است.

در اوایل استقرار دولت سیزدهم، اقدامات موثری در باز مهندسی حوزه ایمنی و سلامت شغلی مبتنی بر تحول ساختاری در سطح کلان ملی در حوزه ایمنی و بهداشت کار شکل گرفت. در صد و هفتاد و هفتمین نشست شورای عالی حفاظت فنی نیز، موضوع تدوین آیین نامه ایمنی کار در فضای بسته در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد با تصویب این آیین نامه، کارفرمایان، پیمانکاران و مسئولان واحدهای مربوطه مطابق مفاد آیین نامه، ملزم به ارتقاء ایمنی در کارگاه های تحت مسئولیت خود باشند و بازرسان کار از مفاد آیین نامه مذکور در بازرسی های مربوطه استفاده کنند.

به موجب ماده 95 قانون کار، نظارت مستمر بر حوزه ایمنی کار و مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرمایان است. هم اکنون در کارگاه های بالای 25 نفر کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار به عنوان بازوان اجرایی وزارت کار و ناظر درون کارگاه ها، مسئولیت بازرسی را برعهده دارند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 330
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران