پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 621782 تاریخ : 1401/09/16-21:30:58
,23,
چالش های کاریابی برای نیروی کار در شاهرود و حومه

یادداشت

چالش های کاریابی برای نیروی کار در شاهرود و حومه

شهرستان شاهرود نرخ بیکاری بالایی داشته و در حدود 25 درصد افراد آماده به کار در این شهرستان با معضل بیکاری روبرو هستند.

به گزارش بانک و صنعت ، شهرستان شاهرود که در استان سمنان واقع شده است، یکی از مناطق خوش آب و هوا و دیدنی ایران برای گردشگری است. وجود طبیعت دیدنی و آثار تاریخی متعدد، باعث شده تا حوزه گردشگری نقش پررنگی در کاریابی شاهرود داشته باشد. یکی دیگر از حوزه های درآمدی مهم شاهرود، حوزه کشاورزی است که در حال حاضر به دلیل مشکل کم آبی این شهرستان با چالش های زیادی روبرو شده است. نرخ بیکاری این شهرستان بالا بوده و متخصصان و فارغ التحصیلان شاهرود، برای کاریابی در حوزه های مختلف با چالش هایی روبرو هستند. در این مقاله به بررسی چالش های کاریابی در شاهرود و روش مناسب کاریابی برای نیروی کار این شهرستان می پردازیم.

وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری شاهرود

با وجود کاهش نرخ بیکاری در استان سمنان در سال 1401، استخدام شاهرود با چالش هایی مواجه است. شهرستان شاهرود نرخ بیکاری بالایی داشته و در حدود 25 درصد افراد آماده به کار در این شهرستان با معضل بیکاری روبرو هستند.

شهرستان شاهرود یکی از قطب های مهم کشاورزی ایران است و این حوزه از منابع درآمدی مهم استان محسوب می شود. با این وجود، بحران آب در این شهرستان باعث بروز مشکلات جدی در بخش کشاورزی، مهاجرت بخش زیادی از نیروی ماهر و بروز مشکل کمبود و نیافتن نیروی متخصص برای شرکت ها شده است.

از دیگر حوزه های مهم در کاریابی شاهرود، حوزه معادن است. شاهرود همچنین معادن طبیعی زیادی از جمله زغال سنگ, کرومیت، مس، آهک، گچ و سنگ های تزئینی دارد و وجود شرکت زغال سنگ البرز شرقی، حوزه معادن و استخراج مواد معدنی را به یکی از منابع درآمدی اصلی این شهرستان تبدیل کرده است.

باتوجه به وجود ظرفیت های گردشگری در این شهرستان، فروش صنایع دستی شاهرود از قبیل: گلیم، گلیچ، جاجیم، سفال و سرامیک و…، و همچنین سوغات آن از جمله برگه زردآلو، قیسی (از مهم ترین صادرات شاهرود)، کشمش، انگور، گیلاس، آلو، آلبالو خشک و… انواع کشک محلی، ماست گوسفندی، کره محلی، آبغوره، گرد غوره، انواع نان، نان قندی، نان کالک، فطیر، انواع نقل و آبنبات نیز از منابع درآمدی مهم این شهرستان است.

کاریابی و چالش های آن در شاهرود

از مهم ترین چالش های استخدام و کاریابی در شهرستان شاهرود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

منابع کاریابی

بسیاری از کارفرمایان در این شهرستان، از روش های قدیمی مثل روزنامه های کثیرالانتشار برای انتشار آگهی و جذب و استخدام نیروی انسانی متخصص استفاده می کنند. همچنین بسیاری از افراد از طریق معرفی یک فرد آشنا وارد بازار کار شده و فرصت های شغلی موجود را به دست می آورند. بنابراین، یکی از چالش های کاریابی شاهرود برای کارجویان، کمبود منابع به روز و کارآمد جهت اطلاع از موقعیت های شغلی مناسب است.

اگر فرصت های شغلی شاهرود را در سایت های استخدام و کاریابی جستجو کنید، با تعداد کم آگهی های استخدامی مواجه خواهید شد. همچنین اغلب آگهی های منتشر شده، در حوزه مشاغل سنتی و با عناوین مبهمی مثل «استخدام نیروی کار» منتشر می شوند که کار جستجوی فرصت های شغلی مناسب برای کارجویان را سخت تر کرده است.

توان مالی شرکت ها

بسیاری از شرکت های فعال در شهرستان شاهرود، از درآمد کمی برخوردار بوده و در نتیجه توان مالی کمی برای پرداخت حقوق دارند. اغلب کارجویان جوان با چالش اختلاف بین حقوق های درخواستی خود و توان مالی شرکت روبرو هستند. خصوصا افرادی که در مشاغل مرتبط با فناوری فعالیت کرده و افرادی که می توانند به صورت دورکار و پروژه ای با برترین شرکت ها همکاری کنند، این مساله را چالش مهمی در جهت کاریابی شاهرود می دانند. این موضوع به خودی خود باعث کمبود نیروی متخصص و چالش های مرتبط با آن برای مدیران منابع انسانی در این شهرستان می شود.

کمبود تنوع شغلی

یکی دیگر از چالش های کاریابی شاهرود برای نیروی کار، عدم تنوع در موقعیت های شغلی است. اغلب مشاغل اداری و فعال این شهرستان در حوزه فروش و بازاریابی جذب نیرو دارند و حوزه های صنعتی نیز به دنبال جذب کارشناسان کنترل پروژه و تضمین کیفیت هستند. از این جهت، بسیاری از افراد با تخصص های مختلف، جهت کاریابی در این شهرستان با مشکل مواجه اند.

بهترین راه برای کاریابی در شاهرود

اگر به دنبال مشاغل اداری و مشاغل تخصصی مرتبط با شرکت های فناوری هستید، بهترین راه کاریابی شاهرود، جستجو در سایت های کاریابی و استخدام است. معمولا شرکت هایی که از سایت های کاریابی معتبر استفاده می کنند، فرهنگ سازمانی به روزتری داشته و از یک برنامه استخدامی مشخص پیروی می کنند.

برای استخدام در این گونه موقعیت های شغلی، ابتدا باید در سایت کاریابی مورد نظرتان ثبت نام کرده و رزومه خود را بارگزاری کنید یا از طریق ابزار رزومه ساز سایت، یک رزومه حرفه ای استاندارد برای خود بسازید. سپس می توانید رزومه خود را به صورت آنلاین برای فرصت های شغلی موجود در سایت ارسال کنید. در صورتی که رزومه شما تایید اولیه شود، برای انجام مصاحبه های استخدامی، از طرف شرکت با شما تماس گرفته می شود. برای اینکه عملکرد بهتری در جلسه مصاحبه داشته باشید، می توانید با جستجو در اینترنت سوالات استخدامی رایج را مطالعه کرده تا بتوانید پیش بینی مناسبی درباره سوالات مصاحبه کننده داشته و با آمادگی بیشتری به آن ها پاسخ بدهید.

در صورتی که قصد استخدام در مشاغل خدماتی مثل فروشندگی، آرایشگری، آشپزی و... را دارید، می توانید علاوه بر بخش نیازمندی های روزنامه، به سایت های مناسب برای کاریابی شاهرود مثل شیپور و دیوار که آگهی های بیشتری در حوزه خدماتی دارند مراجعه کنید. با کلیک روی هر آگهی، می توانید پس از وارد کردن اطلاعات اولیه درخواستی، اطلاعات تماس کسب و کار را مشاهده کرده و با کارفرمایان ارتباط برقرار کنید.

جمع بندی

با وجود پایین آمدن نرخ بیکاری استان سمنان در سال 1401، شهرستان شاهرود همچنان از وضعیت اشتغال خوبی برخوردار نبوده و نرخ بیکاری بالایی دارد. باتوجه به مشکل کم آبی و مهاجرت نیروی متخصص از این شهرستان، بهبود وضعیت کاریابی شاهرود نیازمند یک برنامه ریزی استراتژیک و بلند مدت است. در این مقاله، چالش های کاریابی در شاهرود برای نیروی کار این شهرستان را بررسی کرده و نگاهی به روش های کاریابی مناسب در آن داشتیم.

ش.سلیمانیان



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 258
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران