پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 622036 تاریخ : 1401/09/29-12:49:51
,25,
ورق استیل ، لوله استیل و لوله مانیسمان قیمت گذاری بازار

ورق استیل ، لوله استیل و لوله مانیسمان قیمت گذاری بازار

ورق های استیل فلزاتی هستند که بر پایه آهن تولید شده اند با این تفاوت که در ساخت و تولید آن ها عناصر مختلفی به کار گرفته شده است.

به گزارش بانک و صنعت ، یکی از پرکاربردترین فلزاتی که برای تولید وسایل، تجهیزات و لوازم مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، ورق استیل است. طیف وسیعی از صنایع از انواع ورق های استیل به منظور تولید محصولات مختلف استفاده می کنند. ورق های استیل فلزاتی هستند که بر پایه آهن تولید شده اند با این تفاوت که در ساخت و تولید آن ها عناصر مختلفی به کار گرفته شده است. در واقع به کار گرفتن این عناصر در تولید و ساخت ورق استیل است که باعث می شود این فلز از ویژگی ها و خصوصیات بسیار مهمی از جمله مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف پذیری بالا، دوام و استحکام عالی و غیره برخوردار باشد.

لوله استیل

مواد به کار رفته در تولید ورق استیل

ماده اولیه ای که برای تولید ورق استیل یا لوله استیل مورد استفاده قرار می گیرد با توجه به درصد عناصر موجود در آن، مانند نیکل، کروم و کربن، انواع مختلفی دارد. ورق های استیل پرکاربرد و موجود در بازار معمولا از یکی از انواع استیل های 304، 316، 420، 321، 309 یا 430 ساخته و تولید می شوند.

لوله استیل چیست؟

به لوله ها یا استوانه های توخالی گفته می شود که از جنس استیل یا فولاد ضد زنگ هستند و در سطح مقاطع مختلف (گرد، بیضی، مربع یا مستطیل) تولید می شوند. این لوله ها معمولا بع دو روش بدون درز یا درزدار با جوش تولید و ساخته می شوند.

انواع لوله استیل

به طور کلی ورق یا لوله استیل به دلیل ویژگی ها و کیفیت بالایی که دارد در طیف وسیعی از صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله ها را می توان بر اساس آلیاژ به کار رفته در ساخت و و همچنین روش ساخت تقسیم بندی کرد.

انواع لوله استیل بر اساس آلیاژ به کار رفته

به ترکیب دو یا چند عنصر به منظور بدست آوردن خواص بهتر آلیاژ گفته می شود. لوله یا ورق استیل نیز جزو فلزاتی است که می توان آن را با آلیاژهای مختلفی از فولاد ضد زنگ تولید کرد. از مهم ترین انواع آلیاژ لوله استیل می توان به موارد زیر اشاره کرد که از انواع ورق استیل تولید می شود؛

لوله استیل 304

لوله های استیل 304 از پرفروش ترین و پرکاربردترین نوع استیل در جهان هستند که از مقاومت بالا در برابر خوردگی برخوردار بوده و قابلیت ضدعفونی دارند. این نوع از لوله های استیل نسبت به سایر انواع آن هزینه تولید کمی داشته و فرایند ساخت و تولید آسانی دارند. مقاومت بالا در برابر سرما و گرما از دیگر ویژگی های این نوع لوله ها به حساب می آید که به همین دلیل از آن ها در صنایع خودروسازی، لوله کشی ، ساخت سیستم های گرمایشی و سرمایشی، حفاظ و نرده و همچنین تولید وسایل و ظروف آشپزخانه استفاده می شود.

لوله استیل 316

این نوع از ورق استیل از عناصر کروم 16، نیکل 10 و مولیبدن زیر 2 درصد تشکیل می شود که بعد از لوله استیل 304 در رده دوم بهترین فولادهای ضد زنگ قرار دارد. استفاده از مولیبدن در این آلیاژ باعث می شود که این لوله ها از مقاومت بالاتری در برابر خوردگی نسبت به آلیاژ 304 برخوردار باشند. از دیگر مزایای مهم و کلیدی ورق های استیل 316 می توان به قابلیت ماشین کاری، شکل دهی و جوش پذیری عالی اشاره کرد. به همین دلیل از این نوع لوله ها در محیط های دریایی، کترینگ ها، سیستم های تصفیه آب و فاضلاب، صنایع مواد غذایی و داروسازی استفاده می شود.

لوله استیل 446

این نوع از لوله استیل یک آلیاژ فریتی به حساب می آید که امکان عملیات حرارتی بر روی آن وجود ندارد. مقاومت بالا در برابر اکسید شدن، سولفیداسیون و همچنین خوردگی در محیط های با دمای بالا (1500 تا 2100 درجه فارنهایت) از جمله مهم ترین ویژگی های این نوع از ورق های استیل است. به همین دلیل از این نوع لوله های استیل به منظور استفاده در جعبه های آنیلینگ، قطعات کوره، اجزای مشعل روغن، پایه های تیوب اشعه ایکس و صدا خفه کن های صنعتی بکار گرفته می شود.

انواع لوله استیل بر اساس روش ساخت

یکی دیگر از مشخصه های دسته بندی انواع لوله های استیل، روشی است که برای ساخت آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله ها بر اساس روش ساخت به دو نوع تقسیم بندی می شوند.

انواع لوله استیل

لوله استیل مانسیمان یا بدون درز

لوله مانسیمان به لوله های استیلی گفته می شود که به دلیل عدم انجام عملیات جوشکاری بر روی آن ها، هیچگونه درزی ندارند. این لوله ها معمولا از یک بلوک یا شمش جامد فولادی تهیه می شوند. برای تولید لوله مانیسمان ابتدا استوانه ای از فلز در کارخانه تولید لوله مانیسمان ساخته می شود. در ادامه میله ای بر روی سطح مقطع استوانه قرار گرفته و وارد کردن فشار سوراخی در امتداد آن ایجاد می کند تا در نهایت یک لوله مانسیمان بدون درز تولید شود. لوله های مانیسمان ساختار بسیار همگنی دارند و به همین دلیل از مقاومت بالا در برابر فشار و خوردگی برخوردار هستند. از این رو لوله های مانیسمان در خطوط حمل مواد شیمیایی، خطوط حمل نفت و گاز، ردیابی حرارتی کارخانه، دریچه های ایمنی موجود در زیر دریا مورد استفاده قرار می گیرند. لذا خریدار لوله مانیسمان شرکت های خاص هستند.

لوله استیل درزدار یا جوشکاری شده

این لوله ها با استفاده از ورق استیل یا رول فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. برای تولید این لوله ها ابتدا ورق را به شکل لوله درآورده و لبه های آن را به وسیله عملیات جوشکاری به هم متصل می کنند. در نهایت ساخت آن را با روش های فرم دهی گرم یا سرد تکمیل می کنند. لوله هایی که از فرم دهی سرد برای تولید آن ها استفاده می شود به مراتب صاف تر با تلرانس محکم تر هستند. هزینه ساخت پایین نسبت به مانیسمان از مهم ترین ویژگی های این نوع لوله است که در صنایع خودروسازی، داروسازی، مواد غذایی و آشامیدنی، ساختمان سازی و صنایع دریایی مورد استفاده قرار می گیرد.

کلام آخر

لوله یا ورق استیل را می توان پرکاربردترین فلز در دنیا دانست که در طیف وسیعی از صنایع (صنعت هوافضا تا صنایع غذایی) به دلایل مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی های مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی، مقاومت بسیار خوب در برابر حرارت و سرما، شکل پذیری عالی و جوش پذیری بسیار خوب، فرایند تولید ساده و قیمت مناسب از مهم ترین علل کاربرد وسیع لوله استیل رخ در صنایع مختلف هستند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 214
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران