پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 635805 تاریخ : 1402/02/17-14:36:59
,16,
معرفی انواع اتصالات استیل + کاربرد و مزایای استفاده از آنها

معرفی انواع اتصالات استیل + کاربرد و مزایای استفاده از آنها

مهم ترین بخش لوله کشی صنعتی و ساختمانی، انتخاب اتصالات مناسب و بادوام است. درواقع اتصالات نقش مهمی را در انواع لوله کشی ایفا کرده و دقت در انتخاب جنس و نوع محصول اهمیت زیادی در کیفیت نهایی کار دارد. از اتصالات برای شاخه گذاری، تغییر جهت و یا تغییر فرم در خطوط لوله استفاده می شود.

به گزارش بانک و صنعت، مهم ترین بخش لوله کشی صنعتی و ساختمانی، انتخاب اتصالات مناسب و بادوام است. درواقع اتصالات نقش مهمی را در انواع لوله کشی ایفا کرده و دقت در انتخاب جنس و نوع محصول اهمیت زیادی در کیفیت نهایی کار دارد. به دلیل بالا بودن قیمت لوله استیل و هزینه های پایپینگ، عدم دقت در انتخاب اتصالات مناسب موجب خسارت زیادی خواهدشد. از اتصالات برای شاخه گذاری، تغییر جهت و یا تغییر فرم در خطوط لوله استفاده می شود. اتصالات استنلس استیل یکی از مستحکم ترین انواع این محصولات در صنایع مختلف بوده و به دلیل خواصی همچون مقاومت در برابر شعله و زنگ زدگی، محبوبیت بالایی دارند. انواع مختلفی از اتصالات استیل برای خطوط لوله استفاده می شود که شناخت هریک به بهبود کیفیت نهایی لوله کشی کمک می نماید. در ادامه ضمن معرفی انواع اتصالات استیل، به کاربرد و مزایای این محصولات اشاره خواهیم کرد.

اتصالات استیل چیست

به تجهیزات موردنیاز برای اتصال خطوط لوله در صنعت و ساختمان، اتصالات گفته می شود. این محصولات انواع مختلفی داشته و با جنس های متنوعی در بازار موجود است. به اتصالات تولیدشده با استفاده از فولاد استنلس استیل که خاصیت ضدرنگ دارند، اتصالات استیل گفته می شود. اتصالات استیل پس از فولاد بیشترین استفاده را در اجرای سیستم های لوله کشی به خود اختصاص داده است. از مهمترین مزایای استفاده از این محصولات می توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی به دلیل حضور کروم در ساختارشان اشاره کرد. قابلیت ضدزنگ اتصالات استیل در صنایعی همچون نفت و گاز بسیار اهمیت داشته از این رو استفاده از این نوع اتصالات در صنایع مهم رواج زیادی یافته است. ازطرف دیگر طول عمر بالای محصولات استنلس استیل سبب صرفه جویی در هزینه های نهایی پروژه خواهد شد. قیمت این اتصالات به قیمت پروفیل استیل، قیمت مواد اولیه و نرخ استیل وابسته است. موارد ذکر شده تنها بخشی از مزایای بیشمار اتصالات استیل بوده که موجب محبوبیت این محصولات در میان صنعتگران گردیده است. در ادامه به بررسی بیشتر مزایای این اتصالات و کاربردهای بیشمار این محصولات در صنایع و ساختمان سازی خواهیم پرداخت.

کاربرد اتصالات استیل

به طورکلی از اتصالات برای متصل نمودن دو لوله، تغییر جهت و یا شاخه گذاری در سیستم های پایپینگ استفاده می شود. اتصالات استیل کاربردهای زیادی را در قسمت های مختلف پروژه های صنعتی و ساختمانی به خود اختصاص می دهد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• متصل نمودن دو لوله به یکدیگر

• اتصال لوله به خرطومی

• تنظیم فشار سیستم با کمک شیرهای پروانه ای

• اتصال لوله به شیرآلات

• متصل نمودن لوله و مخزن

• ارتباط میان شیرآلات ابزار دقیق با مخازن

• تغییر یا تقسیم برای لوله کشی

• صنایع بهداشتی و غذایی

• سیستم ها و لوله کشی خودرو

• استفاده در صنعت آب و فاضلاب

• ارتباط میان لوله های استیل و تانکرها

• اتصال به انواع ورودی ها و خروجی ها

• تقسیم جهت لوله کشی

• استفاده در تجهیزات بخار و تهویه مطبوع

مزایای استفاده از اتصالات استیل

لوله کشی باکیفیت همواره به اتصالات مقاوم نیازمند است. بنابراین دقت در انتخاب جنس و کیفیت اتصالات عامل مهمی در راه اندازی خطوط لوله به شمار می رود. اتصالات استیل نیز به دلیل مزایای بیشماری که دارند امروزه در اجرای پایپینگ صنایع مختلف به وفور یافت می شوند. یکی از مهم ترین مزایای این اتصالات که قبلا نیز به آن اشاره کردیم استحکام و دوام بالا است. این محصولات به دلیل خاصیت ضدزنگ استنلس استیل، طول عمر بالایی دارند و از دوام بسیار زیادی برخوردار هستند. درواقع طول عمر بالای اتصالات استیل آن ها را برای خطوط نفت و گاز مناسب ساخته است. این محصولات دربرابر اسیدها، بازها و موادخوردنده مقاومت بالایی از خود نشان داده و به طورکلی مقاومت زیادی در شرایط شیمیایی و مکانیکی مختلف دارند. قیمت اتصالات استیل باتوجه به کیفیت و استحکام بالا، بسیار مناسب و به صرفه است. همچنین این محصولات سطح براقی داشته و امکان کثیف و کدر شدن آن ها دربرابر آلودگی کمتر است. سطح براق استیل موجب استفاده به عنوان استیل دکوراتیو در دکوراسیون منازل نیز شده است. مزایای ذکر شده امکان استفاده از این محصولات را برای خطوط لوله کشی مختلف و درشرایط آب و هوایی متنوع فراهم ساخته است. از این رو اتصالات استیل به یکی از گزینه های نخست صنعتگران در حوزه پایپینگ تبدیل شده است. لازم به ذکر است که برای اطمینان از کیفیت این محصولات بهتر است در هنگام خرید به تولیدکننده لوله و اتصالات استیل ، کیفیت و مواد اولیه مورداستفاده دقت کنید.

انواع اتصالات استیل

انواع مختلفی از اتصالات استیل در بازار موجود است که تمامی موارد را می توان در سه دسته کلی تقسیم بندی کرد. در ادامه به بررسی هریک از آن ها خواهیم پرداخت.

1 – اتصالات لب جوش: این اتصالات دارای اشکال متفاوتی همچون زانویی 45 درجه، زانویی 90 درجه، درپوش، سه راهی مساوی و ... هستند. ویژگی مشترک اتصالات لب جوش این است که انتهای آن ها جهت جوشکاری پخ زده شده و براساس ضخامت دارای شکل های متفاوتی هستند. اتصالات لب جوش عموما برای کاهش سایش و جلوگیری از نشت در سیستم لوله کشی مورداستفاده قرار می گیرند. از دیگر انواع این اتصالات می توان به سه راهی تبدیلی، مغزی استیل و بوشن استیل اشاره کرد.

2 – اتصالات ساکت ولد: از این اتصالات عموما در خطوط انتقال فشار قوی و سیستم های پایپینگ متنوع استفاده می شود. از انواع اتصالات ساکت ولد می توان به سه راهی، زانویی، تبدیل، نیم بوشن، مهره ماسور و بوشن تبدیل اشاره کرد. برای متصل نمودن این اتصالات از جوشکاری استفاده شده و به دلیل نوع خاص طراحی این محصولات نمی توان از ابزارآلات برای اتصال آن ها استفاده نمود.

3 – اتصالات رزوه ای: این نوع اتصالات استیل توسط پیچ به یکدیگر متصل شده و برای اتصال آن ها از جوش استفاده نمی شود. عموما از اتصالات رزوه ای برای متصل نمودن لوله های کوچک استفاده می شود.

جمع بندی

به دلیل اهمیت خطوط لوله کشی در صنایع نفت و گاز، استفاده از اتصالات با استحکام بالا از اهمیت زیادی برخوردار است. اتصالات استیل که برای تولید آن ها از فولاد ضدزنگ استفاده می شود امروزه به یکی از گزینه های نخست برای اجرای پایپینگ صنایع مختلف تبدیل شده اند. در این مقاله به بررسی کامل انواع اتصالات استیل و مزایا و معایب آن ها پرداختیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 249
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران