پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 635145 تاریخ : 1402/01/22-11:10:25
,17,13,
ماجرای عدم تخصیص ارز به واردات چای چه بود؟

ماجرای عدم تخصیص ارز به واردات چای چه بود؟

معاون اداره تخصیص ارز بانک مرکزی گفت: 7 هزار ردیف، تعرفه وارداتی داریم که ذیل آن چندین هزار قلم کالا وجود دارد در کل به ما گفتند که ارز به چایی تخصیص ندهید و ما تخصیص آن را متوقف کردیم.

به گزارش بانک و صنعت، میز اقتصاد به بررسی تخصیص نیافتن ارز نیمایی به چند شرکا وارد کننده چای با حضورآقای درویشیان بازرس ویژه رئیس جمهور در روند مبارزه با مفاسد، آقای تاجیک معاون اداره تخصیص ارز بانک مرکزی، آقای دریانی عضو هیئت مدیره تولید کنندگان و بازرگانان چای کشور و آقای فرجی فعال صنعتی پرداخت.

سوال: ماجرای عدم تخصیص ارز به شرکت های وارد کننده چای چه بود؟
دریانی: ما نیاز به واردات چای داریم و امسال با عدم ارائه خدمات از سوی وزارت جهاد رو به رو شدیم. در میزان دوازده هزار تن چای ترخیص نود درصدی وجود دارد که میزان قابل توجهی است و ما اکنون در داخل مشکل تامین جدی داریم. مطلقا ثبت سفارش چای اکنون انجام نمی شود.
سوال: شما با چه پاسخی مواجه شدید؟
فرجی: متاسفانه به دلیل اتفاقاتی که افتاده است و به واحد کشور ارز خاصی داده شده است وزارت جهاد توانایی ثبت سفارش جدید را ندارد. مراجعات مختلفی به وزارت جهاد صورت گرفته است. در حال حاضر شرایط کاری ما نیمه تعطیل است . ما به دنبال این بودیم که شفاف کار کنیم.
سوال: چرا این مشکلات پیش آمد؟
شیراوند: تولید داخلی ما چیزی حدود بیست و پنج هزار تن بوده است و میانگین صادرات هم بیست و دو هزار تن بوده است و تولید با صادرات هم خوانی ندارد. میزان ثبت سفارش ما در کل صنعت دو درصد افزایشی بوده است. میزان ترخیص کالای هم چهل و هفت درصد افزایشی بوده است. ظرفیت فعالی که اعلام شد صد و سی و یک هزار تن بوده است. از ابتدای سال گذشته تا دی ما محدودیتی برای ثبت سفارش نداشتیم. ثبت سفارش ما بر اساس محوری است که وزارت صنعت به یک گروه داده است.
سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟
تاجیک معاون اداره تخصیص ارز بانک مرکزی: ما یک موضوع سیاست ارزی در کشور داریم که به منابع کشور مربوط می شود و یک موضوع سیاست تجاری داریم که به این مربوط می شود که ما به چه چیزی در کشور نیاز داریم و چه کسی صلاحیت واردات آن را دارد. به صراحت قانون انتزاع اختیارات و وظایف و امور مربوط به سیاست گذاری را در خصوص موارد مختلف صادر کرده و به وزارت جهاد کشاورزی منتقل کرده است. سران قوا تکلیف هر دستگاه را مشخص کرده است. ما هفت هزار ردیف تعرفه ی وارداتی داریم که ذیل آن چندین هزار قلم کالا وجود دارد. به ما گفتند که ارز به چایی تخصیص ندهید و ما تخصیص آن را متوقف کردیم.
سوال: این موضوع درست است؟
فرجی: مسائل ارزی و ارز بری برای من حساسیت ایجاد کرد و این گروه فعالیتش باید به پایان برسد. در سال 1400 دویست و نود میلیون یورو ثبت سفارش انجام شده است.
سوال: تخلف محرز شده است؟
درویشیان: من چند نکته را ابتدا عرض کنم. نکته اول اینکه باید به کالا ها توجه شود. کسی که ارزی را دریافت می کند مدتی به او داده میشود تا کالا را وارد کند و تعهدات ارزی اش را ایفا کند و اگر ایفا نکند با توجه به قانون مشمول قانون قاچاق میشود و به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می شود و جرمش در آنجا مورد بررسی قرار میگیرد. آمار هایی که ارائه کردند در آن خدشه وجود داشت.
سوال : ثبت سفارش از این به بعد چگونه خواهد بود ؟
شیراوند: در شهریور ماه وزارت جهاد موضوع را متوجه شد و نسبت به ثبت سفارش اقدام خواهد کرد. آن چیزی که باعث شد ما فرایند را متوقف کنیم تخصیص منابع ارزی است.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 381
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران