پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 622299 تاریخ : 1401/10/11-11:51:24
,17,
عدم تسهیلات دهی بانکها به تولید در پایان سال

عدم تسهیلات دهی بانکها به تولید در پایان سال

در حالیکه بررسی ها از وضعیت تولید، حکایت از کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش در این بخش دارد بانکها نیز نسبت به پرداخت تسهیلات به این بخش در ماه های پایانی سال کم کاری می کنند.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، اواخر سال گذشته رهبری در جلسه ای که با تولیدکنندگان داشتند بر ضرورت هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید تاکید کردند؛ موضوعی که طی سنوات گذشته بارها از سوی مسئولان مختلف از وزیر تا نمایندگان مجلس نیز مورد تاکید قرار گرفته اما هیچ گاه به نقطه مطلوب نرسیده است.

همچنین نوع رابطه نظام بانکی با بخش تولید نیز از دیگر انتقاداتی بوده که همواره پای ثابت اخبار اقتصادی قرار داشته، به گونه ای که منتقدان معتقد بوده اند نظام بانکی تمایلی به انجام وظایف واقعی خود نداشته و بیشتر به دنبال بنگاه داری و روابط ناسالم است.

از جمله روابط ناسالم نظام بانکی با بخش تولید مربوط به نحوه ارائه تسهیلات و کم کاری بانک ها در این بخش می شود؛ این در حالیست که طبق قانون برنامه ششم توسعه، بانک مرکزی (شورای پول و اعتبار) مکلف است سیاست های پرداخت تسهیلات بانکی را به گونه ای تنظیم کند که سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی سالانه طی اجرای قانون برنامه حداقل 40 درصد باشد.

بی مهری بانک ها به بخش تولید در پایان سال

در این رابطه علی حدادی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس به مهر گفت: حمایت از تولید متأسفانه در عمل دیده نمی شود و بانک ها نیز بیشترین تقصیر را در عدم همکاری با این بخش مولد دارند.

وی با تاکید بر اینکه بانک ها با تبدیل شدن به بنگاه های اقتصادی از انجام تکالیف خود در قبال بخش تولید شانه خالی می کنند، افزود: انتظار می رود بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی به موضوع عدم همکاری بانک ها با بخش تولید و همچنین بنگاه داری آنها ورود جدی داشته باشند.

حدادی ادامه داد: تداوم بی توجهی به تولید، منجر به ورود آسیب های جدی به این بخش می شود که در نهایت به اقتصاد کشور و همچنین آمار اشتغال ضربه وارد خواهد شد. باید توجه شود که بخش پیشران اقتصاد نیازمند توجه برای پویایی و حرکت در مسیر پیشرفت است، بنابراین باید تصمیمات جدی در خصوص عملکرد شبکه بانکی در قبال تولید صورت بگیرد.

وی گفت: در حال حاضر بانک ها در حالی که نزدیک به پایان سال هستیم تسهیلات را پرداخت نمی کنند و واحدهای تولیدی با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستند از این رو لازم است تدبیری برای تسریع در این امر صورت بگیرد.

پیگیری از وزیر اقتصاد

حدادی با بیان اینکه نقدینگی اگر به سمت تولید هدایت شود مثمر ثمر خواهد بود، افزود: برای تحقق شعارهای سال که همه در خصوص تولید بوده باید به توانمندی های داخلی در حوزه تولید توجه کنیم. مجلس حامی بخش مولد کشور بوده و در این راستا در صورت لزوم از وزیر اقتصاد و همچنین رئیس کل بانک مرکزی موضوع را در صحن مجلس پیگیری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: یکی از اصلی ترین دغدغه های بخش تولید کشور، هدایت تسهیلات بانکی به سمت تولید است؛ البته در این بخش نیازمند تسهیلات ارزان قیمت هستیم.

واحدهای کوچک و متوسط؛ قربانیان اصلی

بزاساس این گزارش به اعتقاد کارشناسان، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش در نهایت می تواند بیکاری کارگران در واحدهای کوچک و متوسط را به دنبال داشته باشد. این در حالیست که بانک ها ترجیح می دهند با تزریق منابع مالی به پروژه های اقتصادی مختلف شرکت های تابعه خودشان نظیر پروژه های ساختمانی، سود بیشتری به دست بیاورند، در حالی که این عملکرد بانک ها و استقبال آنها از سرمایه گذاری در پروژه های ساخت املاک تجاری، مسکونی، اداری و … باعث می شود نقدینگی به جای اینکه به سمت تولید و صنعت برود، به سمت سوداگری حرکت کند و صنعت کشور فضایی برای رشد نداشته باشد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه، بانک ها شاید نسبت به پرداخت تسهیلات به واحدهای بزرگ اقداماتی انجام دهند اما در این فرایند توجه چندانی به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط ندارند.

در این خصوص مهراد عباد عضو اتاق بازرگانی تهران می گوید: در سال های گذشته تلاش هایی برای آنچه «حمایت از تولید داخلی و تولیدکنندگان» خوانده می شود، صورت گرفته است. در این میان، بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط که در حال فعالیت هستند، به رغم ایجاد اشتغال پایدار، حتی در حرف و شعار نیز مورد حمایت قرار نمی گیرند؛ به این دلیل که پروانه تولید ندارند و تولیدکننده به حساب نمی آیند.

به گفته عباد، مساله این است که هر شرکت کوچک و متوسطی قادر به دریافت تسهیلات بانکی نیست و موهبت اعتبارات بانکی اغلب به سوی شرکت های بزرگ تولیدکننده سرازیر می شود.

حسین جواهریان



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 445
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران