پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 621097 تاریخ : 1401/08/18-08:26:09
,17,4,
ظرفیت تجارت 30 میلیاردی ایران با ترکیه وجود دارد

ظرفیت تجارت 30 میلیاردی ایران با ترکیه وجود دارد

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: ظرفیت دستیابی به تجارت 30 میلیارد دلاری میان ایران و ترکیه وجود دارد اما باید زیرساخت های لازم فراهم شود و توسعه تجارت با ترکیه در اولویت همه دستگاه های مرتبط باشد.

به گزارش بانک و صنعت، فرزاد پیل تن مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در مراسم آسیب شناسی تجارت با ترکیه اظهار داشت: در حوزه تجارت با ترکیه نیازمند هم افزایی و هم سویی میان بخش های خصوصی و دولتی مختلف مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، سازمان استاندارد و وزارت بهداشت هستیم.

وی افزود: پتانسیل همکاری 30 میلیارد دلاری با ترکیه وجود دارد که ممکن است با دیگر کشورهای همسایه وجود نداشته باشد حتی پتانسیل برآورد شده برای تجارت با عراق 20 میلیارد دلار است.
مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ادامه داد: تجارت ایران با ترکیه موازنه دارد که این امر باعث ایجاد وابستگی متقابل میان دو کشور شده است اما هر موقع می خواهیم با عراق تسهیلات تجاری و تجارت آزاد بر قرار کنیم اما این کشور موافقت نمی کند زیرا تراز تجاری با عراق به نفع ایران سنگین است.
وی در واکنش به اینکه چرا بخش زیادی از کالاهای ترکیه ورودشان به ایران ممنوع است تصریح کرد: در تجارت ترجیحی بخش تولید ما معترض است؛ در صورتی که بخش های کشاورزی و صنعت موافق باشند، سازمان توسعه تجارت مانعی برای برقراری تجارت بدون محدودیت های وارداتی ندارد.
وی تاکید کرد: واردات بدون محدودیت بر تولید داخلی، تامین ارز و اشتغال کشور تاثیر گذار است.
پیل تن گفت: با بُعد مسافت کمی که داریم می توانیم نیازهای وارداتی خود را از این کشور تامین کنیم
مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: برای توسعه تجارت با ترکیه ابتدا باید زیرساخت های آن فراهم شود تا برنامه ریزی هایی که انجام می شود روی زمین نماند؛ گمرک ، وزارت راه و دستگاه های مرتبط با تجارت با ترکیه نیز باید این مهم را در اولویت کاری قرار دهند.
بنابر این گزارش در دولت سیزدهم تجارت با کشور های همسایه از جمله ترکیه در اولویت قرار دارد و رئیس جمهور کشورمان در دیدار با رئیس جمهور ترکیه در تهران برای دست یابی به تجارت 30 میلیارد دلاری در سال موافقت کردند.
آمار ها نشان می دهد که در 7 ماه ابتدایی سال جاری صادرات ایران به ترکیه 3.1 میلیارد دلار و صادرات ترکیه به ایران 3.2 میلیون دلار بوده است.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 260
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران